Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Kinderbrillenwinkel TOOP lanceert Belgische 3D-brilcollectie

Kinderbrillenwinkel TOOP lanceert Belgische 3D-brilcollectie

  • 04/01/2023

De eerste – en enige – kinderbrillenwinkel van Leuven. En bij uitbreiding van Vlaanderen – hoewel Nathalie Bladt ondertussen een tweede vestiging opende in Edegem, provincie Antwerpen. Ze had al een eigen brillenwinkel – Nathalie Bladt – in de Mechelsestraat in Leuven, opgestart op 9/11, maar toen ze zelf kinderen kreeg verschoot ze van het aantal mini’s dat al een bril moet dragen. “Mijn doelgroep verschoof, want een bril aan een minderjarige verkopen verschilt totaal van de aanpak voor volwassenen, en TOOP werd geboren”, zegt Nathalie Bladt.  

Vanaf de vitrine in de kidseyewearshop zie je ze. De TOOP-jes, ofte, de kleine mollen (taupe in het Frans). Ze dragen allemaal een bril, maar dat is niet erg. “We hebben bewust voor deze figuurtjes gekozen, zodat kinderen zien dat een bril dragen echt niet het einde van de wereld is. De TOOP-jes doen het namelijk ook.” Sinds enkele weken dragen de molletjes ook zelf geproduceerde 3D-brilmonturen van de allereerste collectie van Nathalie Bladt. “We hebben net onze eerste 3D-collectie gelanceerd”, glundert ze. “In 11 kleuren en 3 maten. Honderd procent Belgisch en ecologisch. De monturen worden op maat en op vraag geproduceerd door het Leuvense Materialise en geproduceerd in Europa. Op die manier is er minder verspilling, minder transport, minder afval en is er ook geen stock die we moeten bijhouden.”

“We hebben bewust voor molletjes gekozen, zodat kinderen zien dat een bril dragen echt niet het einde van de wereld is.”  

Myopiegolf afremmen

Er is vandaag hoe langer hoe meer sprake van een myopie pandemie; het zicht van kinderen blijft alsmaar achteruitgaan, onder meer door de toegenomen schermtijd en de sterk verminderde buitenspeeltijd. “Er heerst dan ook een toenemende vraag naar toegewijde kinderoogzorg,” verklaart Nathalie Bladt. “Daarom hebben we besloten om naast een zorg en winkels op maat van kinderen, ook onze producten aan te passen en in een duurzamer jasje te steken.”

Concept uitwerken

Ondertussen is Nathalie al enkele jaren aan het werk. Ze wil graag haar TOOP-concept nog verder uitbouwen en overal in Vlaanderen brilmonturen op maat van kinderen aanbieden. “Een bril kopen voor een kind moet een fijne ervaring zijn.” Haar concept – van optiekzaak voor volwassenen naar brillen voor kinderen van 0 tot 16 jaar - is dus over de jaren heen gegroeid. En dat is volgens haar ook waar ondernemers op moeten letten. “Zorg op voorhand dat je concept goed zit. Het kan nog groeien met de tijd, maar de basis moet goed zitten.” Ook over de locatie van je winkel moet je goed nadenken. “Midden in een stad zodat voorbijgangers je merk zien wanneer ze komen shoppen – maar dan met weinig parkeerplaats – of aan de rand van een stad, maar dan met meer parkeergelegenheid. Zelfs voor mij blijft het zoeken.”  

Proximus