Sportliefhebbers kunnen de komende zomer weer hun sporthart ophalen. Naast het EK voetbal in Duitsland en de Tour de France landen de Olympische Spelen ditmaal in Parijs. Grootschalige evenementen waar de sportprestaties prioritair zijn, maar de organisatie en omkadering ook met een vergrootglas worden bekeken. Voor bedrijven een gelegenheid bij uitstek om hun beste beentje voor te zetten met hun product of dienst. We gingen in gesprek met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) en vier Oost-Vlaamse bedrijven die onze nationale delegatie bijstaan in hun jacht naar goud. Ontdek hier het verhaal van Gracias, één van de partners van het BOIC.
Gracias leidt het VIP-gedeelte in goede banen op zowat alle grote sportevenementen in België. De Olympische Spelen in Parijs zijn een vuurdoop.
Op zowat alle grote sportevenementen in België leidt Gracias het VIP-gedeelte in goede banen. Het hospitalitybedrijf ontstond in 2017 na de Olympische Spelen in Rio. “Tijdens die Spelen werkte ik voor een Frans bedrijf dat de volledige ticketverkoop op zich nam. Ik raakte met Bob Verbeeck (eigenaar en ceo van Golazo, red.) aan de praat over hoe een Belgische hospitalityspeler in die markt wel zijn plekje verdient”, vertelt oprichter Guillaume Desmet. “Gracias is onderdeel van de Golazo-groep. De naam is een link naar hoe bedrijven hun klanten bedanken door hen uit te nodigen voor alle mogelijke sportevenementen.”
Acht jaar na de start heeft Gracias zo goed als een monopolie. “We werken voor heel uiteenlopende klanten. Van het golftornooi Soudal Open over de Pro League in het hockey tot het Belgisch Kampioenschap wielrennen of wedstrijden van de Rode Duivels. Als organisatie trekken wij bijvoorbeeld voor die laatste integraal de VIP-zones. Dat betekent onder meer de tenten opbouwen, sanitair voorzien, communicatie naar de VIPS uitsturen en facturatie. Het aantal evenementen die we begeleiden, blijft groeien. Vroeger zag je vaak dat bedrijven kozen voor ingeburgerde sporten zoals voetbal of veldrijden. Nu zien we dat ze aandachtig zijn voor de interesses van hun klanten en hen meenemen naar specifieke sporten. Wereldkampioenschappen die in ons land georganiseerd worden, blijven immens populair. Zo hielpen we de afgelopen jaren mee aan het WK wielrennen, breakdance of 3x3-basketbal. In 2025 zijn we ook betrokken bij het WK wielrennen in Rwanda, een primeur op Afrikaanse bodem.”
Olympisch debuut
De Olympische Spelen in Parijs zijn voor Gracias – in tegenstelling tot Guillaume – meteen een vuurdoop. “Tijdens de vorige Spelen koos het BOIC nog voor de Franse partner omdat we toen nog volop in groeifase zaten. Alles is toen doorgegaan zonder publiek, dus achteraf bekeken hebben we niets gemist. Parijs is op een steenworp hiervandaan en een gaststad zo dichtbij zal de komende edities niet snel nog voorvallen met de kanshebbers die er zijn voor 2036 (de eerstvolgende Spelen waar de toewijzing nog aan de gang is). Die unieke kans om erbij te zijn, zien we ook aan de verkoopcijfers. We zijn exclusieve verdeler van de 11.000 hospitalitytickets voor de Belgische markt en ongeveer 90% is al verkocht. Niet enkel de tickets voor de sportwedstrijden, maar ook de hele logistiek nemen we in beheer.”
Naast de ticketverkoop en de ontzorging van de volledige reis, trekt Gracias samen met het BOIC ook het Lotto Belgium House. “Het is een ontmoetingsplaats waar Belgen onder meer kunnen samenkomen, kijken naar de wedstrijden, genieten van Belgische artiesten, atleten van dichtbij zien en Belgische sterrenchefs op gastronomisch vlak het beste van zichzelf zien geven. We verwachten daar ongeveer 2.000 Belgen per dag. We zullen met redelijk wat tijdelijk personeel werken om van dat Lotto Belgium House een once in a lifetime-ervaring te maken.”