Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Goedgemutst en piekfijn uitgedost naar de Spelen dankzij kledingcollectie Caroline Biss

Goedgemutst en piekfijn uitgedost naar de Spelen dankzij kledingcollectie Caroline Biss

Oost-Vlaanderen
  • 28/06/2024

Sportliefhebbers kunnen de komende zomer weer hun sporthart ophalen. Naast het EK voetbal in Duitsland en de Tour de France landen de Olympische Spelen ditmaal in Parijs. Grootschalige evenementen waar de sportprestaties prioritair zijn, maar de organisatie en omkadering ook met een vergrootglas worden bekeken. Voor bedrijven een gelegenheid bij uitstek om hun beste beentje voor te zetten met hun product of dienst. We gingen in gesprek met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) en vier Oost-Vlaamse bedrijven die onze nationale delegatie bijstaan in hun jacht naar goud. Ontdek hier het verhaal van Caroline Biss, één van de equipment partners van het BOIC.

De Belgische vrouwelijke delegatie zullen tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen pronken in een gracieuze outfit van modelabel Caroline Biss. Op de foto showt atlete Noor Vidts één van de outfits. © Filip Van Roe

 
 

Zie je tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen de Belgische vrouwelijke delegatie pronken in een gracieuze outfit? Dan is dat grotendeels de verdienste van modelabel Caroline Biss. Het bedrijf uit Lebbeke kleedt voor de tweede keer op rij de vrouwelijke olympiërs en omkadering met een zelfontworpen collectie die bestaat uit zes stuks. “Van een stoutmoedige en glamoureuze look tot een sobere en stijlvolle combinatie. Voor elke atlete is er wel wat wils. De mannelijke atleten worden gekleed door Café Costume en gaan in het zwart. De kledingstukken voor de vrouwen zijn ofwel in het zacht rood of goudgeel. Een link naar onze vlag, maar ook naar de medaillekleur waar we op hopen”, zegt Margot Saelen, die samen met het designteam verantwoordelijk was voor de collectie.

“Toen het BOIC bij ons voor een tweede keer kwam aankloppen, hebben we geen seconde getwijfeld. Parijs is immers de stad van de mode en we wilden ons graag opnieuw tonen. De eerste ervaring met de Spelen in Tokio was niet volledig representatief door corona. Zo is de modeshow met de aankondiging van onze outfits niet kunnen doorgaan. Desondanks zijn de vrouwelijke atleten wel veel aangesproken door andere landen. In totaal zullen ongeveer 2 miljard mensen kijken naar de openingsceremonie. Dat kan qua bereik wel al tellen.”

Maatje kleiner, maatje groter

Voor het ontwerp en de productie van de collectie was het volgens Margot toch wel zoeken naar een gezonde balans. “Je moet rekenen dat Caroline Biss een modebedrijf is dat zich richt op vrouwen tussen de 35 en 65 jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van de atleten tussen de 18 en 25 jaar ligt, met turnsters als uitschieter die nog minderjarig zijn. Bovendien maken we confectiematen, terwijl we nu alles op maat hebben uitgesneden. Atleten hebben doorgaans niet de standaardmaten, denk maar aan gymnasten of basketters. De meeste delegatieleden zijn hier ter plekke geweest om alles te laten opmeten. Ze ervaren vaak dat probleem in kledingwinkels en appreciëren dus onze aanpak.
Het BOIC stelde aan Caroline Biss ook expliciet de vraag om kleding te ontwerpen die de atleten nadien ook nog kunnen dragen. ”Niet enkel voor persoonlijke gelegenheden, maar ook voor alle seizoenen. In oktober worden de Olympiërs gehuldigd op het paleis en dan kan het al eens fris zijn. We hebben dus alles afgewerkt met een (bomber)vest. Atleten hebben ook hun inbreng kunnen geven in het design. De outfits zijn eind vorig jaar voorgesteld op de catwalk en er was een unaniem enthousiasme. We brengen de collectie ook uit voor Belgische supporters. Een limited edition waar je snel moet bij zijn (lacht).”

Een honderdtal mensen werkt de komende weken nog nauwgezet de kledingstukken voor de atleten af. “Sommige sporters zijn nog volop bezig met hun kwalificatie, anderen zitten voortdurend op buitenlandse stage. We moeten dus wel wat flexibiliteit aan de dag leggen. Maar de waardering die we van zowel atleten als klanten krijgen, maakt ons als Belgisch confectiemerk bijzonder trots.”

Artikel uit publicatie