Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ervaren Plato-peters geven ondernemers vleugels

Ervaren Plato-peters geven ondernemers vleugels

  • 05/07/2023

Voka Plato hoeven we je wellicht niet meer voor te stellen. Deze trajecten zijn immers erg populair bij Limburgse ondernemers. Plato biedt hen de kans om de bedrijfsvoering onder de loep te nemen, professionele vaardigheden aan te scherpen én het adressenboekje aan te vullen met nieuwe contacten. Met dank aan ervaren meters en peters die begeleiden, stimuleren en uitdagen. We spraken met drie peters die terugblikken op afgeronde trajecten.

Schat aan expertise

Maak kennis met Toon Hutsebaut en Martin van der Wees, samen goed voor 37 jaar Plato-peter­schap. Als peterduo begeleidden zij het recent afgeronde traject Plato International Food. Hierbij zetten Toon en Martin hun eigen ervaring en expertise in die ze de voorbije decennia binnen de voedingssector opbouwden. Toon in de zuivelsector, Martin bij bekende namen als Alken-Maes, Farm Frites en IJsboerke.

“Als vennoot bij onder meer het Halense Kaasbrik was ik vaak bezig met marktonderzoek, klantenprospectie in binnen- en buitenland en het uitbouwen van commerciële partnerships”, zegt Toon. “Vandaag ben ik mede-eigenaar van het Hasseltse Quasydoc, met focus op voedingsgerelateerde internetoplossingen.”

Ook het trackrecord van Martin oogt indrukwekkend. “De voorbije jaren was ik onder meer aan de slag als plant manager bij Alken-Maes en als operations manager bij Farm Frites en IJsboerke. Momenteel sta ik aan het roer van Autajon Labels Belgium, een drukkerij van zelfklevende etiketten.”

Toon Hutsebaut, Quasydoc
Toon Hutsebaut, Quasydoc

"Ik heb enorm genoten van het delen van inzichten met andere collega-ondernemers uit de voedingssector."

Plato International Food

Die schat aan expertise namen ze graag mee naar de Plato-groep International Food die in 2012 werd opgestart. Martin was al langer peter bij Plato, sinds 1998, toen nog bij Strategisch Plan Limburg. Het voorbije decennium werkten Toon en Martin als duo samen, en dat bleek een gouden zet. “Bij het voorbereiden van de groepssessies en het begeleiden van de deelnemers zetten we elk onze eigen sterktes in”, blikt Toon terug. “Bij de start van onze samenwerking besteedden we de nodige aandacht aan onze rolverdeling, maar de laatste jaren waren we zeer goed op elkaar ingespeeld. Daar plukten onze deelnemers de vruchten van.”

Voedingsbranche als rode draad

Martin vult naadloos aan: “Toen ik in 1998 als peter startte, was dit als opvolger van een collega in het internationale bedrijf waar ik toen voor werkte. In al die jaren ben ik gegroeid in mijn functie als begeleider. Ik vond het erg boeiend om te zien hoe onze Plato-groep over de jaren heen evolueerde qua samenstelling, maar altijd met de voedingsbusiness als rode draad tijdens het traject. In dit kader wil ik ook onze Voka-coördinator Cathérine Dreesen in de bloemetjes zetten, want zij stond Toon en mij fantastisch bij in de praktische organisatie van de sessies.”
 

Martin van der Wees, Autajon Labels Belgium
Martin van der Wees, Autajon Labels Belgium

"Als mentor van bestaande Plato-peters wil ik mijn expertise blijven inzetten."

Intervisiemomenten en groepsdynamica

Dankzij die ondersteuning van Cathérine konden Toon en Martin al hun energie steken in het inspireren, motiveren en uitdagen van collega-ondernemers uit de voedingssector. “Ik hield enorm van het coachingaspect via intervisiemomenten”, zegt Toon. “Door het aanreiken van expertise – zowel via externe lesgevers als onderlinge gesprekken – zag ik groepsleden kritisch nadenken over specifieke ondernemersvraagstukken en meer zelfvertrouwen krijgen. We creëerden een setting waarin alle deelnemers in het volste vertrouwen en in alle discretie ideeën konden delen met elkaar.”

Martin blikt tevreden terug op de boeiende groepsdynamica en de mix van topics en events die jaarlijks op het menu stonden. “Elke sessie was voor mij een hoogtepunt. Zelf heb ik ook veel bijgeleerd over de behandelde onderwerpen, samenwerkingsverbanden en de persoonlijkheid van deelnemers. Bovendien vond ik het telkens opnieuw heerlijk om te zien hoe de band tussen groepsleden alsmaar sterker werd. Via een jaarlijks ludiek event willen we die band trouwens in stand houden, nu Plato International Food eind 2022 werd stopgezet.”

Gepassioneerd door ondernemerschap

Over naar Josy Ory, de derde Plato-peter in beeld. Na een jarenlange ervaring bij AB InBev is Josy momenteel National Field Sales Manager Belux bij JTI (Japan Tobacco International), en sinds 2012 Plato-peter voor diverse groepen. “Van bij de start heb ik me volop ‘gesmeten’ in het peterschap, ondanks een zeer drukke werkagenda”, zegt Josy. “Ik ben immers gepassioneerd door ondernemerschap. Als peter ging ik voluit voor faciliteren, motiveren, modereren en inspireren, zodat Plato-deelnemers maximaal ervaringen konden uitwisselen over managementdomeinen waarin ze wilden groeien.”

“Ook de Plato-roos was een nuttig instrument tijdens onze Plato-avonden, met name om per deelnemer een nulmeting te doen van zijn of haar kerncompetenties in diverse domeinen, van personeelsbeleid over sales & marketing tot finance. Net zoals Toon vond ik sessies met een intervisie-insteek de meest boeiende: ik moedigde groepsleden aan om een bepaald probleem te schetsen vanuit hun praktijk, waarna de groep via gerichte vragen dit probleem scherper stelde en vervolgens handvatten aanreikte voor oplossingen.”
 

Josy Ory, Japan Tobacco International
Josy Ory, Japan Tobacco International

"Ik deinsde er niet voor terug om Plato-deelnemers een spiegel voor te houden, zodat ze zichzelf in vraag konden stellen."


De kracht van concrete bedrijfscases

“Als Plato-peter geloof ik ook sterk in de meerwaarde van vertrouwen, een effectieve interactie tussen deelnemers en de kracht van concrete bedrijfscases”, aldus Josy. Door het inzetten van het DISC-model kregen we inzicht in individueel en groepsgedrag. Met de resultaten ervan gingen we telkens aan de slag om een positieve groepsdynamiek te realiseren. Voor de uitrol van concrete bedrijfscases investeerden we ook in bedrijfsbezoeken bij de deelnemers en in feedback­sessies om te zorgen voor verankering van de opgedane kennis. Die aanpak zorgde voor extra motivatie en betrokkenheid bij de Plato-leden, die de link met de praktijk telkens enorm apprecieerden.”

“Mijn rol als peter heeft mijn al bestaande waardering voor kmo-bedrijfsleiders alleen maar doen toenemen”, besluit Josy. “Tijdens onze Plato-sessies heb ik immers gemerkt hoe zij van elk aspect in ondernemen op de hoogte moeten zijn en snel moeten schakelen bij het runnen van hun bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat we hen met Plato de nodige houvast en inspiratie aanreiken.”

Is dit iets voor jou?

Wil je graag meer info over Plato? Of wil je zelf graag Plato peter/meter worden?

Neem dan even contact op met Phaedra of neem een kijkje op de webpagina van Plato.

Klik hier

Contactpersoon

Phaedra Jordens

Adviseur Plato

Wil je weten wat Plato voor jou kan betekenen?

Phaedra gaat hier in een vrijblijvend één op één gesprek dieper op in. 

Maak een vrijblijvende afspraak

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie