De arbeidsmarkt snakt naar jonge mensen met de juiste skills én zelfinzicht. Daarom is het cruciaal dat het onderwijs daar vroeg op inzet. Bij A-Maze, een innovatieve secundaire school in Beringen, geloven ze dat wie zijn eigen talenten kent, sterker in het leven staat. De samenwerking met het Talentcenter, een initiatief van Voka, sluit daar naadloos bij aan.
A-Maze biedt gepersonaliseerd secundair onderwijs aan. Leerlingen stellen er dagelijks hun eigen doelen, evalueren zichzelf, en krijgen les in langere blokken om beter te focussen. “We leggen de lat bewust hoog”, zegt leerlingenbegeleider Karen Peers. “Zo leren jongeren verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Onze leerkrachten begeleiden hen daarin als experten en coaches.”
In dat groeitraject is onderwijsloopbaanbegeleiding essentieel. “We willen dat onze leerlingen ontdekken waar ze goed in zijn, wat ze graag doen en welke studierichtingen daarbij passen.” Het Talentcenter speelt daarin een belangrijke rol. Na een reeks tests (taal, wiskunde, logisch denken, creativiteit, motoriek…) krijgen de jongeren een gepersonaliseerd talentenrapport.

Alle tweedejaars van A-Maze gaan ernaartoe. “Voor ons als school is dat veel meer dan een leuke uitstap”, beklemtoont Karen. “We bereiden het bezoek in de klas voor en bespreken de resultaten achteraf individueel. De inzichten zijn vaak verrassend en bevestigend tegelijk - voor de leerling, de ouders én de school.”
Het rapport helpt niet alleen bij de keuze van een studierichting, maar geeft ook aan wat jongeren intuïtief aanvoelen. “Onze leerlingen krijgen zo objectieve feedback over hun sterktes. Dat is goud waard in een wereld die steeds meer inzet op talent en wendbaarheid.”
A-Maze plant om ook in de toekomst jaarlijks deel te nemen aan het Talentcenter. “Het is een waardevolle aanvulling op wat we zelf al doen”, besluit Karen. “Als we jongeren écht in hun kracht willen zetten, moeten we hen ook de juiste spiegel voorhouden. En dat is heel belangrijk, want de talenten van morgen zitten vandaag hier op de schoolbanken.”
A-Maze
in cijfers
- Opgericht in 2019
- Circa 200 leerlingen
- Secundair onderwijs met doorstroom- en dubbele finaliteit
- Focus op zelfstandigheid, coaching, doelgericht leren
- Sinds 2023 deelnemer aan het Talentcenter