Als zaakvoerder en founder van Cent Pur Cent haalt Caroline Rigo al drie jaar heel wat waarde uit het netwerk van Plato. Het is haar manier om maximaal in te zetten op groei: “Je kan er je successen vieren en je zorgen delen. Het gevoel zit goed en dat maakt dat je alle voorwaarden hebt om als ondernemer te groeien.”
![Logo vlaio]()
Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?
“Ik ben Caroline, 37 jaar waarvan 17 jaar actief in de make-upwereld. Ik ben gestart als freelance make-up artist waarna ik een eigen schoonheidsinstituut opende in Hasselt. Doorheen de jaren kwamen er regelmatig vrouwen in mijn stoel terecht die problemen ervaarden met make-up. Ze konden het niet verdragen of waren allergisch. Aangezien ik op de markt niets kon vinden dat gemakkelijk, gezond en huidverbeterend is, ben ik zelf gestart met de ontwikkeling van een make-uplijn. Ondertussen verdelen we onze producten via 600 apothekers en verkopen nog we een tweede merk via schoonheidsspecialistes.”
Wat is jouw ervaring met Plato? Waarom heb je beslist om deel te nemen?
“Via het Fashion Netwerk van Voka maakte ik kennis met collega’s uit de sector. Al snel wist ik dat ik ook andere takken van het ondernemerschap beter wou leren kennen. Bij Plato was ik exact waar ik wou zijn: ik werd omringd door ondernemers die allemaal totaal iets anders doen. Nu zit het derde jaar er bijna op en kijk ik er nog steeds heel positief op terug. Plato is voor mij de ideale manier om mijn netwerk te verbreden.”
Plato-bijeenkomsten werden voor mij echte checkin-momenten waarop ik mijn zaak kon evalueren.
Ondernemen is topsport, en je doet het niet alleen. Daarom zet Plato in op lerend netwerk. Hoe heeft dit jou geholpen?
“Ik heb er onrechtstreeks heel wat extra samenwerkingen uitgehaald door anderen te inspireren met mijn visie. Via Plato kwamen er ook oude bekenden terug op mijn pad. Zo is Jeroen Raskin, een vroegere schoolgenoot van mij, nu onze vaste advocaat. Samenwerkingen zijn één ding maar wat voor mij minstens even waardevol is, is de groepsdynamiek. Je komt in een groep terecht waar je niet alleen je successen kan vieren maar ook je zorgen kan delen. Het gevoel zit goed en dat maakt dat je alle voorwaarden hebt om als ondernemer te groeien. De Plato-bijeenkomsten werden voor mij echte checkin-momenten waarop ik mijn zaak kon evalueren.”
Kun je een voorbeeld geven waarin jij ‘de fakkel’ - een goed inzicht, bijzondere inspiratie of waardevolle kennis - kreeg overgedragen van iemand anders binnen Plato op een manier die jou als ondernemer verder heeft geholpen?
“Zelf heb ik veel gehad aan Tilda Duchamps van Bsides die gespecialiseerd is in conflictbemiddeling en coaching. Ik ben van nature iemand die doorgaat, niet al te veel nadenkt en gewoon doet. Tilda heeft me doen beseffen dat het als leider van een bedrijf toch belangrijk is om stil te staan bij je persoonlijke ontwikkeling.”

Als ondernemer moet je soms ook in eigen boezem kijken. Heb je iets waardevols over jezelf ontdekt tijdens je deelname aan Plato?
“Mijn bedrijf zit momenteel in een groeifase, wat maakt dat ik heel veel verschillende zaken moet managen. Plato gaf me de kans om van dichtbij te leren van bedrijven die een stuk verder staan. Ik heb kunnen analyseren hoe zij hun groei hebben aangepakt en dat was heel leerrijk.”
Dé manier om alles uit Plato te halen is door direct en open te zijn. Verbloem de zaken niet
Net als in een estafette kun je als ondernemers vergelijkbare situaties tegenkomen. Wat geef jij op jouw beurt mee aan collega-ondernemers?
“Dé manier om alles uit Plato te halen is door direct en open te zijn. Verbloem de zaken niet. Als je ergens kan praten over the good and the bad, is het hier wel."
"De gastsprekers die uitgenodigd worden, zijn altijd een match met wat er op dat moment bij de ondernemers speelt. Ze zijn heel waardevol en daarom raad ik aan om alles nadien ook tastbaar te maken. Zo merkte ik op dat veel ondernemers hun cashplanning niet altijd op punt hebben staan, iets wat in een bedrijf toch wel belangrijk is.”
Plato - lerend netwerk voor groeiondernemers bestaat 30 jaar!
Lees hier alle getuigenissen van ondernemers over hun Plato-ervaring
#plato30jaar
Nieuws vanuit de Plato-communities

Onder invloed van influencers
Hoe pak je influencer marketing aan? In de zoektocht naar de heilige marketinggraal bots je steeds vaker op het fenomeen ‘influencer marketing’. Maar wat is dat precies? En hoe pak je dat goed aan? We legden ons oor te luisteren bij Andreas Nys van het Leuvense reclamebureau Wingman Agency.

Wie woondroom zegt, zegt Ve-Ra-Bo
Een streekeigen kenmerk van de historische stad Aarschot is dat je er veel gebouwen van bruine ijzerzandsteen terugvindt. Dat geeft de regio haar herkenbare uiterlijk. Maar even eigen aan de streek is het bedrijf Ve-Ra-Bo van de familie Maurien.

Meesterschap in modulaire staalbouw
Een bouwspecialist met focus op modulaire staalbouw. Zo omschrijven de zussen Marleen en Hilde Budé hun gelijknamige familiebedrijf. Maak kennis met Budé Containerized Solutions, een onderneming waar beide zussen – samen met Marleens echtgenoot David Vaes en een team van dertig enthousiaste medewerkers – flexibele containeroplossingen bouwen en verhuren. Met ook dank aan het Plato-traject van Voka, dat inspireert en motiveert.

Een chocoladeatelier met familiewaarden
Chocolatier Valentino, een verhaal dat ruim 35 jaar geleden startte. Neem een kijkje achter de schermen van een warm familiebedrijf.

Platonist in de kijker: Isabelle d'Haene van Kinnarps
Iedere maand zetten we een Platonist in de kijker. Voor de maand april kreeg Isabelle d'Haene, CEO bij Kinnarps, de eer.

Maatschappelijk verantwoord bouwen met beton
Specialist in prefab sierbeton op maat. Van dorpels en dekstenen tot terrassen, van straatmeubilair tot interieurbeton: op heel wat plaatsen in Vlaanderen realiseert Claes Sierbeton uit Pelt mooie projecten. Sinds 2009 wordt dit bedrijf gerund door Frank Claes en schoonbroer Rowan Mennen. Dat doen ze vol passie én met aandacht voor duurzaam ondernemen. Plato Punch Metals – Annelies & Co biedt hen hierbij extra inspiratie.