Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Als je het stuur in handen hebt, moet je ook sturen.”

“Als je het stuur in handen hebt, moet je ook sturen.”

  • 03/01/2024

Frans-Joseph Joosten een actief Voka-lid noemen, is een understatement. Naast zijn werk als CCO bij Futech en iLumen vervult hij als een ware Voka-ambassadeur een trekkersrol in diverse netwerken. Zo is hij onder andere peter van de Plato-groep Mercurio, Global Ambassador voor Nederland en voorzitter van een Voka Raad van Advies. In 2022 nam hij daar ook nog de voorzittersrol bij van het Netwerk Sales. “Ik ben iemand die graag zaken helpt verbeteren.”

Frans-Joseph Joosten is oprichter en organisator van de iLumen European Solar Challenge. De 24 uursrace met zonnewagens wordt sinds 2010 iedere twee jaar op Circuit Zolder gehouden. Koning Filip was er afgelopen jaar in september ook bij. 

 

 

In de wereld van de hernieuwbare energie, de sector waarin Frans-Joseph al meer dan 13 jaar werkt, is het stof wat gaan liggen na een hectische periode. “2022 was een enorm druk jaar voor ons, met de piekende stroomprijzen en de subsidies die werden teruggeschroefd. Dit jaar is het wat rustiger, dat wil zeggen: het loopt weer in een normaal tempo. De komende jaren gaat de elektrificatie van het wagenpark voluit doorzetten. Bij Futech en iLumen focussen wij op nieuwe batterij- en laadinfrastructuur. Zo hebben we met iLumen als een van de eerste bedrijven in Europa een bidirectionele laadpaal ontwikkeld. Dat is een laadmodule waarop zowel een zonnepaneleninstallatie als een elektrisch voertuig kan worden aangesloten. Daarmee tover je je elektrische voertuig om tot een thuisbatterij. Ook lopen we bij iLumen al vooruit op de Europese wetgeving inzake betaalsystemen voor laadpalen. Bij ons kan je al betalen met een QR-code, Bancontact of een kredietkaart in plaats van met de gekende laadpassen.”

Trekkersrol 

Frans-Joseph Joosten was al een aantal jaren lid van het Voka Sales-netwerk toen hem werd gevraagd om voorzitter te worden. Het is niet zijn enige voorzitterschap, hij vervult die taak ook bij onder andere Ondernemersclub Tessenderlo-Ham en Rotaryclub Genk-Staelen. “Voorzitter zijn lijkt wel een soort hobby van me”, zegt hij lachend. “Maar ik doe het niet omdat ik nu zo graag op het voorplan treed. 

Ik ben wel iemand die graag een trekkersrol vervult en zaken wil verbeteren. Ik wacht niet af, ik neem graag het initiatief. Als je het stuur in handen hebt, moet je ook sturen, vind ik. Zo heb ik bij de Rotaryclub gewerkt aanhet verkrijgen van het vzw-statuut. En bij de Ondernemersclub Tessenderlo-Ham werk ik een toekomstvisie uit. Maar ik doe dat altijd in samenspraak met anderen, een voorzitter mag geen solist zijn.”

Hot sales topics 

Het Netwerk Sales verwelkomt salesmanagers die Voka-lid zijn. “Aan het begin van het netwerkjaar steken we met de stuurgroep de koppen bij elkaar om de jaaragenda samen te stellen. We inventariseren de topics en vragen die de leden hebben ingebracht. Dat zijn allerhande issues waar je in het salesvak tegenaan loopt.” Het netwerk komt jaarlijks 5 keer bij elkaar. Vroeger alleen ’s avonds, tegenwoordig staan er ook 2 ontbijtvergaderingen op de agenda. Bij de meetings komt een breed palet van salesgerelateerde onderwerpen aan bod. Hoe pak je bepaalde zaken aan? Hoe werk je samen met collega’s? In sales wordt gewerkt met targets, dus de verschillende bonussystemen die er in bedrijven worden gehanteerd, zijn een belangrijk onderwerp. Tools om sales mee op te volgen passeren ook regelmatig de revue. “Onlangs is iemand van Salesnudge komen vertellen over AI – ook binnen sales een hot topic – en over ERP-software, waarmee je als afdeling je sales kan opvolgen en verbeteren. Zeer interessant. De bedoeling van ons netwerk is van elkaar leren, elkaar versterken en elkaar helpen bij problemen. En we horen van de leden dat ze veel oppikken uit onze sessies en die inzichten kunnen toepassen in hun bedrijf.”

Circuit Zolder

Het Netwerk Sales organiseert ook bedrijfsbezoeken, zowel bij leden van het netwerk als bij bedrijven daarbuiten. “We brachten een bezoek aan Circuit Zolder voor een ontbijtvergadering. We kregen een woordje uitleg over de geschiedenis en de evolutie van het circuit, maar we leerden ook hoe ze bij Circuit Zolder de sales aanpakken. Want naast de races moet hun agenda gevuld worden met nog andere activiteiten.” Als oprichter en voorzitter van de iLumen European Solar Challenge (iESC), een tweejaarlijkse race voor zonnewagens, is Frans-Joseph vaker te vinden op Circuit Zolder. De organisatie van de wedstrijd begon in 2010 als een hobby. “In 2014 hebben we de race naar Circuit Zolder gebracht en werd iLumen onze hoofdsponsor. Sinds 2016 is de iESC ook de enige 24 uursrace voor zonnewagens ter wereld. Aan een event als dit zit natuurlijk ook een saleskant. Je moet solarteams uit de hele wereld zien te strikken en het event moet betaald worden, dus er moeten sponsors worden binnengehaald. Tijdens de vorige editie, in 2022, kwam trouwens niemand minder dan Zijne Majesteit Koning Filip een bezoek brengen aan de race. Hij mocht zelfs een rondje op het circuit maken in een zonnewagen van een van de deelnemende teams. Een overgetelijke ervaring!”

Nieuwsgierig blijven

In zijn verschillende Voka-rollen brengt Frans-Joseph zijn sales­visie natuurlijk altijd mee. “Als Voka Global Ambassador probeer je in essentie mensen te helpen om hun product te verkopen in het buitenland – in mijn geval Nederland en bijkomend nog enkele andere landen. Ook in de Platogroep Mercurio, waarvan ik peter ben, is de sales-­invalshoek nooit ver weg. We proberen de leden te helpen op gebied van internationale handel. Daarbij komen vragen voorbij als: hoe bepaal je je exportstrategie, wat is je prijsbeleid, hoe voer je een ­hr-beleid over de grenzen en hoe deal je met problemen van juridische en douanetechnische aard?” Hoewel hij al aardig wat jaren meeloopt in de wereld van de sales, doet Frans-Joseph altijd nieuwe inzichten op tijdens dit soort netwerksessies. “Ik blijf nieuwsgierig naar alles wat nieuw is. Ik ben ook wel een beetje een ‘early adopter’. Zo was ik bijvoorbeeld een van de eersten die een iPhone kochten toen die net op de markt kwam. Nieuwsgierigheid houdt je jong! Al heeft senioriteit zeker ook zijn voordelen. Jongere leden kunnen iets hebben aan mijn ervaring en maturiteit.” 
 

Contactpersoon

An-Sofie De Gruyter

Coördinator netwerken

Artikel uit publicatie