Marc Van den Broeck, voormalig zaakvoerder van Trafuco, zag Plato ontstaan en groeien doorheen de jaren. Maar hij zag ook dat de essentie altijd dezelfde gebleven is: “Ervaringen delen én opdoen in een open sfeer en aangename omgeving.”
![Logo vlaio]()
Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?
“Na een carrière van enkele jaren in de bankensector maakte ik de overstap naar transportbedrijf Trafuco. Negen jaar later deed ik een managementbuy-out en nam ik de zaak over. Daarna is alles heel snel gegaan: we kenden een jaarlijkse groei van 7 à 8%. We evolueerden van 9 vrachtwagens naar 250 vrachtwagens en vier binnenschepen. Tot begin 2019 ben ik altijd bedrijfsleider geweest, daarna heb ik het CEO-schap doorgegeven en nu zetel ik als voorzitter in de raad van bestuur.”
“Ondernemen is leren. Wie over een goed aanpassingsvermogen beschikt, heeft een streepje voor.”
Wat is jouw ervaring met Plato? Waarom heb je beslist om deel te nemen?
“Plato is 30 jaar geleden gestart als een experiment met één groep, een nieuw initiatief gebaseerd op kennisoverdracht en het uitwisselen van ervaringen. Dat kon niet anders dan goed zitten. Ik schreef me in en werd platonist van het eerste uur. Het was dan misschien wel iets minder professioneel dan nu maar de focus was altijd al dezelfde: een krachtig netwerk creëren.”
“Plato was netwerken avant la lettre in een aangename en losse sfeer, een nuttige en aangename besteding van je vrije tijd. Je haalt eruit wat je erin steekt. Het is een investering in jezelf, terwijl je ook investeert in anderen. Net die wisselwerking maakt het zo krachtig. Als iedereen zich inzet, open is, ervaringen deelt en geniet van de ervaringen van anderen krijg je een unieke dynamiek. Ik heb in totaal meer dan tien jaar deel uitgemaakt van Plato, er zijn nog altijd verschillende mensen waarmee ik contact heb en soms zaken doe.”
Ondernemen is topsport, en je doet het niet alleen. Daarom zet Plato in op lerend netwerk. Hoe heeft dit jou geholpen?
“Het groot maken van je zaak kan je niet alleen. Niemand weet alles. Bij Plato heb ik me echt kunnen openstellen. Alles wat daar gezegd wordt, blijft tussen die vier muren. Het gaf mij en anderen de kans om zeer open te zijn en alles te delen. Omdat je zodanig veel vertrouwen hebt binnen een groep, leer je enorm veel van elkaar. Toen ik met mijn bedrijf in een groeifase zat, heb ik mezelf op deze manier kunnen uitdagen en ontplooien.”
Plato was netwerken avant la lettre in een aangename en losse sfeer, een nuttige en aangename besteding van je vrije tijd.
Als ondernemer moet je soms ook in eigen boezem kijken. Heb je iets waardevols over jezelf ontdekt tijdens je deelname aan Plato?
“Hoe meer je leert, hoe meer je zal groeien en hoe meer je zaken gaat doen. De keerzijde hiervan is dat je zo ook tot het besef komt dat er nog veel meer te ontdekken valt. Dit is me tijdens de eerste jaren bij Plato duidelijk geworden en blijft me nu nog steeds bij. Openstaan voor nieuwe ideeën is belangrijk, het is niet omdat je iets jaar en dag doet, dat het niet beter kan. Door me dit te realiseren, sta ik al 30 jaar open voor veranderingen, terwijl vele ondernemers hier juist met een grote boog omheen lopen.”
Net als in een estafette kun je als ondernemers vergelijkbare situaties tegenkomen. Wat geef jij op jouw beurt mee aan collega-ondernemers?
“Ondernemen is leren. Wie over een goed aanpassingsvermogen beschikt, heeft dus een streepje voor. Probeer open te staan voor nieuwe ideeën en methodieken. Blijf geloven in jezelf. Kijk met een brede blik naar de mogelijkheden indien er toch iets op je pad terecht komt. Door creatief te zijn en een open houding aan te nemen, komen er sneller alternatieven uit de bus.”

Plato - lerend netwerk voor groeiondernemers bestaat 30 jaar!
Lees hier alle getuigenissen van ondernemers over hun Plato-ervaring
#plato30jaar
Nieuws vanuit de Plato-communities

Onder invloed van influencers
Hoe pak je influencer marketing aan? In de zoektocht naar de heilige marketinggraal bots je steeds vaker op het fenomeen ‘influencer marketing’. Maar wat is dat precies? En hoe pak je dat goed aan? We legden ons oor te luisteren bij Andreas Nys van het Leuvense reclamebureau Wingman Agency.

Wie woondroom zegt, zegt Ve-Ra-Bo
Een streekeigen kenmerk van de historische stad Aarschot is dat je er veel gebouwen van bruine ijzerzandsteen terugvindt. Dat geeft de regio haar herkenbare uiterlijk. Maar even eigen aan de streek is het bedrijf Ve-Ra-Bo van de familie Maurien.

Meesterschap in modulaire staalbouw
Een bouwspecialist met focus op modulaire staalbouw. Zo omschrijven de zussen Marleen en Hilde Budé hun gelijknamige familiebedrijf. Maak kennis met Budé Containerized Solutions, een onderneming waar beide zussen – samen met Marleens echtgenoot David Vaes en een team van dertig enthousiaste medewerkers – flexibele containeroplossingen bouwen en verhuren. Met ook dank aan het Plato-traject van Voka, dat inspireert en motiveert.

Een chocoladeatelier met familiewaarden
Chocolatier Valentino, een verhaal dat ruim 35 jaar geleden startte. Neem een kijkje achter de schermen van een warm familiebedrijf.

Platonist in de kijker: Isabelle d'Haene van Kinnarps
Iedere maand zetten we een Platonist in de kijker. Voor de maand april kreeg Isabelle d'Haene, CEO bij Kinnarps, de eer.

Maatschappelijk verantwoord bouwen met beton
Specialist in prefab sierbeton op maat. Van dorpels en dekstenen tot terrassen, van straatmeubilair tot interieurbeton: op heel wat plaatsen in Vlaanderen realiseert Claes Sierbeton uit Pelt mooie projecten. Sinds 2009 wordt dit bedrijf gerund door Frank Claes en schoonbroer Rowan Mennen. Dat doen ze vol passie én met aandacht voor duurzaam ondernemen. Plato Punch Metals – Annelies & Co biedt hen hierbij extra inspiratie.