Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 26/08/2025

Voor het tweede jaar op rij daagde Voka scholen uit om dé STEM-school van Vlaanderen te worden. In totaal gingen 33 scholen de uitdaging aan. TINC+ uit Lier legde met het Zimmerzoefers-project een zeer mooi STEM-actieplan voor en mag zich een jaar lang de meest beloftevolle STEM-school in Vlaanderen noemen. “Dankzij de samenwerking met mentorbedrijf Vosschemie/V-Sure kregen onze leerlingen een realistisch beeld van het bedrijfsleven”, zegt Jeroen De Nijn, leerkracht Engineering aan TINC+ en begeleider van het project. “En dat we er meteen ook een betere racewagen voor terugkregen was mooi meegenomen.”
 

De Vlaamse economie is sterk. Sterker nog: ze geniet wereldwijd aanzien om haar innovatie, technische knowhow en veerkracht. Maar die toppositie is geen evidentie. Om ze te behouden, is er nood aan gemotiveerde en goed opgeleide werkkrachten, bij voorkeur met een STEM-profiel. 

Precies daarom lanceerde Voka, via het Excellentiefonds, het initiatief STEMpact – een begeleidingstraject dat scholen en bedrijven dichter bij elkaar brengt om het STEM-onderwijs in Vlaanderen te versterken. Voka selecteert een mix van scholen met een doorstroom-, arbeidsmarkt- of dubbele finaliteit. Sommige scholen hadden al een lange traditie in STEM, andere zetten er net hun eerste stappen in, onder meer naar aanleiding van de modernisering van het secundair onderwijs.

STEM-actieplan

Wat het STEMpact uniek maakt is de nauwe samenwerking tussen scholen en bedrijven. Elke deelnemende school kreeg een mentoronderneming toegewezen – in onze regio namen bedrijven als Pfizer (samenwerking met SJABI uit Puurs), Reynaers Aluminium (samenwerking met Githo uit Nijlen) en Vosschemie/V-Sure (samenwerking met TINC+ uit Lier) die rol met enthousiasme op zich. 

“Samen met de school stelt het mentorbedrijf een STEM-actieplan op”, legt Claudia De Moor, zaakvoerder van Vosschemie/V-Sure en voorzitter van Voka Mechelen-Kempen uit. “Dat plan bevat concrete verbeteracties rond didactiek, leerplannen en ondersteuning van leerkrachten. Ook het gedeeld gebruik van apparatuur of infrastructuur komt daarbij aan bod.”

Via het Voka STEMpact kunnen we jongeren echt onderdompelen in onze wereld. We coachen leerkrachten en leerlingen om ondernemerschap te omarmen.

Claudia De Moor (Vosschemie)

Meest beloftevolle STEM-school

De samenwerking tussen TINC+ en Vosschemie/V-Sure was een schot in de roos en een toonbeeld van hoe een school en een onderneming elkaar kunnen versterken. De hechte samenwerking leverde de school dan ook de titel ‘Meest beloftevolle STEM-school’ op. “Onze school neemt al enkele jaren deel aan de Greenpower Challenge", vertelt Jeroen De Nijn. 

“Dat is een wedstrijd waarin leerlingen met elektrische wagens een uithoudingsproef afleggen. Dit jaar wilden we onze wagen verbeteren met lichtere en sterkere materialen. Daarvoor klopten we aan bij Vosschemie/V-Sure, een specialist in composieten, gelegen in onze stad.” Het bedrijf stond open voor die vraag, meer nog het zag meteen het bredere potentieel. “We wilden meer doen dan enkel materiaal leveren", weet Claudia De Moor. “Via het Voka STEMpact kunnen we jongeren echt onderdompelen in onze wereld: de chemie, de maakindustrie, innovatieve toepassingen. Het is een permanente wisselwerking tussen de school en ons bedrijf en we coachen leerkrachten en leerlingen om ondernemerschap te omarmen.”

Zimmerzoevers-project

De samenwerking leidde tot het Zimmerzoevers-project: een interdisciplinair leertraject waarin leerlingen aan de slag gingen met chemie, engineering, wiskunde en duurzaamheid, om zo hun racewagen te verbeteren. “Onze leerlingen konden ontwerpen, testen en bijsturen zoals in een echte productieomgeving”, licht Jeroen De Nijn toe. “We merkten dat ze groeiden in technische vaardigheden, maar ook in zelfvertrouwen, samenwerking en probleemoplossend denken. De workshops vonden plaats op woensdagnamiddag. Maar we hebben nooit iemand moeten overtuigen, ze kwamen allemaal met plezier.”

STE(A)M-coach

Wat het project extra sterk maakt, is dat het geen losstaand initiatief is. “We hebben het Zimmerzoefers-project volledig geïntegreerd in ons leerplan”, weet Jeroen De Nijn. “Het zit vervlochten in de evaluaties, in de leerlijnen en in andere vakken. Bovendien stelden we op school een STE(A)M-coach aan, die leerkrachten helpt om in de toekomst gelijkaardige projecten op te zetten. We willen op die manier een echte STEM-school worden, een referentie in de regio.”

Waardevolle carrière

Ook Vosschemie/V-Sure blijft zich engageren. “We geloven in dit project, ook op lange termijn”, besluit Claudia De Moor. “We willen ouders duidelijk maken dat een technische carrière net zo waardevol is als een academische. En we zetten in op verdere verspreiding: zo ontwikkelen we nog een ‘teach-the-teacher’-box zodat ook andere scholen met onze inzichten aan de slag kunnen. 

Artikel uit publicatie

Citymesh
NTX
Van Havermaet
ING
Mensura
SDWorx
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey