Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 23/10/2025

Al vijf jaar brengt de 26-jarige Bram Deltour een frisse wind in de drankenwereld. Met de Jonagold, parel van Haspengouw, brouwt hij premium gin, rum en ook een non-alcoholisch alternatief. Een markt vol concurrentie, waar de jonge Truienaar zijn weg in heeft gevonden. “De unieke Jonagoldsmaak zorgt samen met het lokale aspect voor een sterk verhaal.”

Ovis

 

Je zag de dranken van Ovis Spirits misschien al liggen in de betere drankenhandel, horecazaak of supermarkt: LAM Gin, RAM Rum en OOI 0,0%. “Drie schapennamen, gebaseerd op een verhaal van mijn opa”, vertelt hij. “Die fietste eens naar huis na een avondje kaarten en zag een schaap gekke sprongen maken in de wei. Hij belde de dierenarts, die hem wist te vertellen dat dat normaal was: het schaap had zich zat gegeten aan de gefermenteerde appels die de boer had laten liggen.”

Haspengouwse Jonagold 
Op het etiket van de dranken prijkt een beschonken schaap. “Een eerbetoon aan het gezellig samenzijn en genieten van elkaars aanwezigheid. Dat is wat ik met de dranken wil bereiken. We gebruiken als hoofdingrediënt de Jonagold. Haspengouw staat bekend om de appels en peren, en daar mogen we trots op zijn. In de gin is de appel fel aanwezig, in de rum proef je vanille en kers. De non-alcoholische versie is een combinatie van 34 wereldkruiden, met natuurlijk de Jonagold en ook pompelmoes voor de kenmerkende bittere smaak van een gin tonic.”

Uitdagende markt 
Twee jaar geleden richtte Bram officieel Ovis Spirits op, samen met zijn vader. “Ik was nog student toen ik begon met het ginverhaal, dus we hebben dat samen aangepakt. De afzet bleef groeien en uiteindelijk zetten we de stap naar een VOF (n.v.d.r.: vennootschap onder firma). Het enige wat we niet zelf doen, is het destilleren – dat is een enorme installatiekost. Zelfs dan is het niet evident om alles betaalbaar te houden met lage marges. Gelukkig kan ik op enkele vrienden rekenen om me te helpen. Het is echt een uitdaging om als jonge starter kapitaal te vinden.”

Zeker de laatste jaren raakte de ginmarkt verzadigd, en ook non-alcoholische dranken zijn booming. “Het is knokken om je positie in de rekken te krijgen”, vertelt Bram. “De unieke smaak en het lokale verhaal helpen me bij veel lokale handelaars, maar het blijft wat rekenen op goodwill. Opboksen tegen een Hendrick’s of Nona is moeilijk, maar ik heb ook niet de ambitie om LAM te positioneren tussen de traditionele gins.”  

Bram begon net aan zijn eerste traject bij Voka – KvK Limburg: Bryo StartUp. “Ik wil op korte termijn met de hulp van Bryo een sterke structuur vinden om mijn bestaande klanten aan mij te binden. Een eerste bestelling doen ze allemaal, maar herhaalaankopen zijn lastiger. Als de Hendrick’s gin op is, komt dat meteen op de bon voor de brouwer, terwijl ik echt top of mind moet blijven. Daarna ga ik kijken naar een grotere afzetmarkt. Misschien vind je ons over enkele jaren in heel België, maar ik blijf nuchter. Het is een moeilijke markt, en er verandert zoveel. Maar ik doe het graag en het geeft me voldoening, dus ik ga blijven gaan.” 

Contactpersoon

Joren Scheepers

Adviseur starten

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM