Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 30/06/2025

Haast en spoed is zelden goed. In een tijd waarin economische groei vaak wordt gemeten in snelle winst, internationale overnames of spectaculaire omzetcijfers, is het verstandiger om te streven naar gezonde groei. Groeien met visie, lokaal verankerd en met een uitgekiende langetermijnstrategie. Laat net dat het devies zijn van Brouwerij Martens, de laureaat van onze 31ᵉ Ondernemersprijs Herman Dessers.
 

 

Johann Leten

 

Brouwerij Martens is met haar meer dan 260 jaar oude geschiedenis geen onbekende speler in de Belgische brouwerswereld. Maar wat dit familiebedrijf zo uitzonderlijk maakt, is hoe het zijn historische fundamenten gebruikt als springplank naar de toekomst. Geen verblindende expansiedrift, maar slimme investeringen in technologie, duurzaamheid en een internationale positionering die tegelijk trouw blijft aan de Limburgse identiteit. De brouwerij is ondertussen de tweede grootste van België en exporteert naar meer dan 140 landen. Toch blijft het hoofdkantoor in Bocholt. Dáár zit de ziel van het bedrijf – en misschien wel het geheim van hun gezonde groei.

Diezelfde nuchtere ambitie herkennen we ook bij andere bedrijven in Limburg. Neem Containers Maes, specialist in containerverhuur en afvalverwerking. Waar anderen enkel logistiek denken, ziet Maes kansen in circulaire economie en slimme digitalisering. Het bedrijf groeit, maar doet dat in balans met mens, milieu en regio. Of Chevron Phillips Chemical, actief in de petrochemie, dat juist in een sector onder druk pioniert met innovatieve productiemethodes en investeert in duurzame processen. Ook zij laten zien dat groei niet haaks hoeft te staan op verantwoordelijkheid.

Wat deze bedrijven gemeen hebben, is dat ze niet alleen durven te investeren in mensen en innovatie, maar ook kunnen rekenen op een belangrijk Limburgs voordeel: ruimte. Terwijl industriegrond in Vlaanderen steeds schaarser en duurder wordt, beschikt Limburg nog steeds over de grootste percelen beschikbare bedrijfsruimte van het land. Dat is geen detail, maar een strategische troef voor lokale ondernemers én internationale investeerders. Ruimte betekent ademruimte – om te groeien, te experimenteren en toekomstgericht te bouwen.

Gezonde groei vraagt meer dan ondernemingszin. Het vereist visie, veerkracht en verbondenheid met de regio. Limburg blijkt daarin vruchtbare grond te zijn. Misschien juist omdat hier de combinatie van familiaal ondernemerschap, internationale ambitie en lokale verankering zo sterk aanwezig is. Groei als resultaat van zorgvuldige keuzes, niet van blinde honger.

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM