Vlaanderen denkt en handelt internationaal. Vandaag is één op de drie jobs in onze regio rechtstreeks afhankelijk van internationale handel. Met zijn sterke exportgerichte economie blijft Vlaanderen een drijvende kracht in België: het Vlaams Gewest is goed voor het overgrote deel van de Belgische export én import. Onze bedrijven kijken verder dan de landsgrenzen, en dat maakt Vlaanderen sterk.
Voor internationale handel ziet Voka vijf kernpunten
1. Een offensieve handelspolitiek
Vlaanderen heeft een exportgerichte economie en moet daarom inzetten op een offensieve handelspolitiek die nieuwe markten opent en Vlaamse belangen verdedigt. Vrijhandelsakkoorden zoals Mercosur zijn daarbij essentieel voor groei, jobs en internationale rechtszekerheid.
2. Het vervolledigen van de Europese interne markt
De interne markt is een kernsterkte van de EU, maar nog onvolledig. Vlaanderen moet daarom prioriteit geven aan het wegwerken van obstakels, vooral in diensten, digitale economie en energie, om kmo’s meer kansen en groei te bieden.
3. Een clean industrial deal die decarbonisatie en competitiviteit verzoent
De klimaattransitie vereist een industriële strategie die verduurzaming combineert met behoud van concurrentiekracht. Vlaanderen moet inzetten op een 'clean industrial deal' met betaalbare energie, innovatie en investeringszekerheid voor bedrijven.
4. Een EU regelgevend kader dat ondernemen en innovatie toelaat
Europese regelgeving moet eenvoudiger en innovatiegericht worden. Vlaanderen heeft nood aan duidelijke, stabiele regels en snellere procedures zodat ondernemers kunnen groeien, vernieuwen en internationaal uitbreiden. Ondernemers hebben nood aan duidelijkheid, stabiliteit en ruimte om te innoveren.
5. Een sterke ondernemingsgezinde stem op het Europese toneel
Europa is cruciaal voor Vlaanderen, dat daarom een sterke en ondernemingsgerichte stem in Brussel nodig heeft. Door actief mee te praten en coalities te vormen kan Vlaanderen zijn economische belangen beter verdedigen en versterken binnen de EU.
Contact
Maarten Libeer
Expert EU Affairs
Full bio of Maarten Libeer
Hendrik Caluwé
Expert EU Affairs, Trade & Defence
Full bio of Hendrik Caluwé
Gerelateerde artikels
“In China bouw je relaties, geen deals. Pas dan komt de groei.”
“In China bouw je relaties, geen deals. Pas dan komt de groei."
“Eerlijk zakendoen loont. Ook 2.000 kilometer van huis, in Bulgarije”
“We hebben Bulgarije echt zien evolueren. Van een overgangseconomie vol onzekerheden tot een stabiel EU-lid met opgeleide mensen en een groeiende middenklasse.”
“Onderhandelen in Turkije is een spel, en daar moet je in meegaan”
"Eenmaal je hun vertrouwen hebt, zijn Turkse ondernemers enorm loyaal. Ze kiezen voor de lange termijn en blijven die samenwerking trouw."
“In Zuid-Korea moet je tegelijk veel geduld hebben én klaarstaan om te springen”
"Wie succes wil boeken in Zuid-Korea, moet het anders aanpakken.”
“Vietnam is een groeimarkt die meebuigt met de wereld”
"Vietnam is één van de meest dynamische economieën in Azië, maar het laveert tussen grootmachten als de VS en China. Dat maakt het tegelijk veelbelovend én kwetsbaar."
“Roemenië is de ideale poort naar het oosten”
Waelkens uit Oostrozebeke, dat al 100 jaar actief is in vlaggenproductie, groot formaat bedrukking en visuele communicatie, besloot in 2007 een productiefiliaal op te richten in Roemenië. De vestiging groeide intussen uit tot een volwaardige entiteit met zo’n 50 medewerkers.
Oekraïne-FAQ: de meest gestelde vragen
In deze FAQ worden de meest gestelde vragen behandeld van ondernemingen over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne.
FAQ: Europese due diligence-wetgeving (EUDR, CSDDD, FLR)
Recent heeft de Europese Unie verschillende wetten aangenomen die een impact hebben op de volledige waardeketen van je bedrijf en due diligence verplichtingen opleggen.
Economische missie naar Californië versterkt Vlaams ondernemerschap en ambitie
De Belgische economische missie naar Californië van 4 tot 12 oktober is volop bezig. Onder leiding van prinses Astrid, brengen meer dan vijfhonderd ondernemers, onderzoekers en beleidsmakers een bezoek aan San Francisco en Los Angeles.
“Internationaal verkopen is makkelijk. Correct exporteren is de kunst.”
Een idee is snel geboren. Maar een bedrijf opstarten vergt meer dan dat.









































