Efficiënt debiteurenbeheer van a tot z

15/03/2019

Debiteurenbeheer is een onderdeel van je werk als ondernemer. Het zorgt ervoor dat je het geld krijgt waar je recht op hebt. Alleen voelt het vaak niet zo aan. Je klant ervaart je als lastig, jij hebt het er zelf moeilijk mee. Kortom 1001 redenen om het uit te stellen.  

Vraag je je wel eens af wat voor relatie je hierdoor opbouwt met je klant? En of jij wel een relatie wil met een klant die niet betaalt. Tijdens deze tweedaagse schetsen we het wettelijk kader en krijg je praktische tips en de tools om een efficiënt en klantvriendelijk debiteurenbeleid op te stellen voor jouw onderneming.

Programma

Dag 1 

Hoe werk je een debiteurenadministratie uit? Welke preventieve en curatieve maatregelen kan je treffen en op welke valkuilen moet je letten. 

  • wettelijk kader 

  • belang van debiteurenbeleid en -beheer: directe en indirecte gevolgen van een langebetalingstermijn of laattijdige betalingen. 

  • preventieve maatregelen: minder wanbetalers in drie stappen 

  • curatieve maatregelen 

  • processen 

  • een externe partner kiezen 

  • probleemsituaties (WCO, faillissement Collectieve schuldenregeling…) 

Dag 2  

We passen de theorie toe op jouw bedrijf en we nemen het telefonisch en schriftelijk debiteurenbeheer onder de loep. Wat mag je zeggen tijdens een incassogesprek? Hoe schrijf je een goede rappelbrief? Hoe onderhandel je om snel te incasseren?

Trainer

Marleen Miechielsen startte haar carrière op de verkoopafdeling bij Graydon Belgium (toen nog Dongelmans International) in 1988. Nadien werd zij verantwoordelijk voor het incassokantoor. Daar heeft ze de praktijk geleerd van het debiteurenbeheer. Vanuit de ervaring die zij daarbij opbouwde, is zij gegroeid tot een gewaardeerd consultant/ trainer. Ze is ook auteur van diverse boeken over debiteurenbeheer.

Meer info?

Bij Anja De Clercq via anja.declercq@voka.be

ING logo

Logo Vlaio