Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 28/11/2025

Eerste tankstation voor groene waterstof opent in Oostende

In de haven van Oostende realiseerde producent van windenergie JERA Nex bp een wereldprimeur. Na 6 jaar ontwikkeling opende een tankstation met groene waterstof voor offshore werkschepen. “De eerste operationele fase zal kennis en ervaring opleveren voor opschaling voor de offshore sector en mogelijk uitbreiding naar algemene scheepvaart”, zegt Kristof Verlinden.

JERA Nex bp

“Dit project past perfect in de strategie van Haven Oostende om energie, innovatie en duurzaamheid te verenigen”, zegt havenvoorzitter Charlotte Verkeyn. Het gaat om ’s werelds eerste station waar werkschepen van de offshore windsector groene waterstof kunnen tanken. Aan de opening ging 6 jaar voorbereiding vooraf. “Werkelijk alles aan dit project is ‘first of a kind’: van het ontwerp en het vergunningstraject over het budget en de timing tot de technische uitvoering en de operationele werking”, zegt Jochem Vermeir, hoofd onderzoek & ontwikkeling bij JERA Nex bp.

Wereldniveau

Dit innovatieve project wordt op wereldniveau gedragen. De Belgische windoperator Parkwind sloot 2 jaar geleden aan bij de grote Japanse elektriciteitsgroep JERA en die bundelt sinds augustus de krachten met bp (British Petroleum). Het resultaat is de 50-50 joint venture JERA Nex bp, met hoofdkwartier in Londen en windprojecten in 9 landen in Europa en Azië. Binnen die multinational is het bunkerstation in Oostende een laboratorium voor de hele wereld. Het project kreeg ook financiële steun van het EU-programma Implementation of Ship Hybridisation (ISHY). Dat richt zich op de ontwikkeling en validatie van hybride en waterstoftechnologieën in de scheepvaart en havens. JERA Nex bp nam de leiding en werkte met een tiental partners – waaronder industriële belanghebbenden en onderzoeksinstellingen – en met coördinatiesteun van Haven Oostende.

We bouwen nu kennis en ervaring op om met voorsprong klaar te staan voor opschaling in de offshore sector en mogelijk naar de algemene scheepvaart.

Kristof Verlinden

“Als producent van groene elektriciteit is het logisch dat we ook onze eigen koolstofuitstoot reduceren”, zegt Kristof Verlinden, head of global operations & maintenance van JERA Nex bp. “Een tankbeurt van 150 tot 200 kilogram waterstofgas vervangt 500 liter diesel. Met ons nieuw ontwikkelde laadsysteem voor gas onder hoge druk kan er in een halfuur gebunkerd worden. Dit komt dicht in de buurt van een klassieke dieseltankbeurt, wat belangrijk is om de werkschepen zo kort mogelijk inactief te houden.”

Er is capaciteit om meerdere schepen van groene waterstof te voorzien, maar in de huidige demonstratiefase wordt alleen de ‘Hydrocat 48’ van rederij Windcat bediend. Dit schip vaart ook nog niet volledig op waterstof maar op een mix met diesel. De groene waterstof wordt met tankwagens aangevoerd uit Frankrijk en Duitsland door Lhyfe, een Franse producent van waterstof uit hernieuwbare elektriciteit.

“Met dit project willen we bijleren over de operationele werking en de kostprijs. Dit is een investering van meerdere miljoenen euro en het is geen geheim dat groene waterstof vandaag duurder is dan aanvankelijk werd vooropgesteld. We bouwen nu kennis en ervaring op om met voorsprong klaar te staan wanneer het moment geschikt is voor opschaling in de offshore sector en mogelijk naar de algemene scheepvaart”, besluit Verlinden.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx