Apzi-Voka West-Vlaanderen reageert tevreden op de plannen om de N31 om te vormen tot een Vlaamse hoofdweg en het Hollands Complex in Zwankendamme te realiseren. Dat er in het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) niet alleen middelen zijn voorzien voor studiewerk, maar ook al voor de uitvoering van het Hollands Complex vanaf 2027, is volgens de ondernemersvereniging een belangrijke stap vooruit.
De N31 is vandaag een van de belangrijkste ontsluitingswegen voor de haven van Zeebrugge. De 18 kilometer lange expresweg werd aangelegd in de jaren 70 en vormt samen met de A11 en de A17/E403 het ruggengraatnetwerk voor de havenlogistiek. Na de voltooiing van de nieuwe AX en het ongelijkvloers maken van de kruispunten in 2017-2018, blijft enkel het tracé tussen de A11 en de Kustlaan nog wachten op een grondige herinrichting. “Dat laatste stuk is vandaag de bottleneck in de ontsluiting van de haven. De herinrichting is daarom essentieel voor de verkeersveiligheid, de doorstroming én de toekomstige bereikbaarheid van de haven”, stelt Apzi-Voka.
De geplande omvorming tot Vlaamse hoofdweg – met 2x2 rijstroken, een middenberm, verhoogde maximumsnelheid tot 90 km/u en gescheiden fietsinfrastructuur via de nieuwe F31 – moet de verkeersstroom vlotter en veiliger maken. Belangrijk is ook dat het Hollands Complex zal instaan voor de ontsluiting van Zwankendamme, de bedrijven in en langs de Transportzone en de toekomstige Nieuwe Sluis Zeebrugge (NSZ). “Deze werken zijn cruciaal om de haven bereikbaar te houden tijdens en na de bouw van de Nieuwe Sluis. De N31 zal dan de levensader blijven voor de logistieke keten van de achterhaven”, klinkt het.
De N31 is al meer dan 50 jaar de slagader van de haven van Zeebrugge. Nu is het moment om het laatste ontbrekende stuk aan te pakken.
Compensatie voor bedrijven
Apzi-Voka benadrukt wel dat de uitvoering van het project een directe impact heeft op omliggende bedrijven. Die moeten correct en billijk gecompenseerd worden, bij voorkeur via ruimtelijke compensatie in natura. “Bedrijven die terrein verliezen door de aanleg van het Hollands Complex moeten kunnen rekenen op aangepaste en bijkomende gronden om hun activiteiten te behouden en verder te ontwikkelen. Enkel zo blijft de economische continuïteit verzekerd”, aldus Apzi-Voka.
Daarnaast vraagt de ondernemersvereniging dat parallel met de infrastructuurwerken ook werk wordt gemaakt van de revitalisering van de Transportzone. “Met het Hollands Complex komt er een zuidelijke invalsweg naar de zone. Dat biedt een unieke kans om deze logistieke cluster te moderniseren en af te stemmen op de economische noden van de 21ste eeuw. We mogen die kans niet laten liggen. De Transportzone moet ook langs de nieuwe toegangsweg vlot en veilig bereikbaar zijn.”
Apzi-Voka besluit: “De N31 is al meer dan 50 jaar de slagader van de haven van Zeebrugge. Nu is het moment om het laatste ontbrekende stuk aan te pakken. De toekomst van onze haven, onze mobiliteit en onze werkgelegenheid hangen ervan af.”

 
                 
     
     
    



