“We willen het geloof in marketing herstellen”
Veel ondernemers nemen in de zomer wat gas terug om de batterijen op te laden; Thijs Wostyn deed net het omgekeerde. De joint venture met het Belgische family office Shopinvest in Yuntos Marketing Group, de groep boven Wostyns ondernemingen Social Taco en Studio Piñata, is nog maar net bekendgemaakt of er is alweer nieuws. “We hebben het Brugse marketingbureau Liquid overgenomen en starten ook met het performance agency Picalto. Yuntos is een verhaal van diverse kleine marketingentiteiten, die op een dynamische manier en dicht bij de klant snel en innovatief kunnen schakelen.”

“8 jaar geleden was het concept van content creator voor sociale media totaal nieuw. Door het grafische en goeie fotografie aan mekaar te koppelen en dat laagdrempelig en op afroep aan te bieden aan onze klanten, is Social Taco snel organisch gegroeid. Atypisch voor sociale media is wel dat 85% van onze klanten b2b zijn. Ik denk dat dat komt omdat we ons graag inhoudelijk verdiepen in de leefwereld van onze klant én omdat we profielen in huis hebben die de klant met hun sociale media ook resultaten bezorgen. Met dit unieke concept in de markt breiden we nu verder uit: na Torhout en Kruisem starten we ook een kantoor op in Antwerpen. Toen 3 jaar geleden mijn vrouw Yoni wilde instappen, heb ik met Studio Piñata een tweede bedrijf gestart, dat (re)branding aanbiedt en websites bouwt. Het was duidelijk dat onze klanten daarop zaten te wachten, want het werd ook al snel een succes.”
Investeren met verre horizon
Ook al was hij zelf niet op zoek, eind vorig jaar werd Thijs gecontacteerd door Shopinvest. “Ze waren de derde partij die me contacteerde. De eerste 2 gingen voor de typische korte termijn, met snelle groei en zware focus op cijfers. Maar Yoni en ik willen enkel op de lange termijn werken. Die visie vonden we bij Shopinvest. Het is een 50/50 joint venture zonder exitstrategie. Niet ‘for the sake of ebitda’, maar wel om klanten structureel te helpen groeien. We willen hen ’s avonds op een netwerkevent ook nog recht in de ogen durven kijken, en dat ook binnen 10, 20 of 30 jaar. Dat doe je niet door snel zoveel mogelijk te willen rapen via slecht onderbouwde budgetten, maar wel door met hen aan tafel te zitten en stap voor stap mee te helpen bouwen.
“We willen het geloof in marketing herstellen, door het te laten tellen voor bedrijven.” “We willen altijd concrete resultaten leveren en tonen. De tijd van ‘doe eens iets zots’ met het marketingbudget is voorbij. Een transportbedrijf uit Torhout zocht al 2 jaar naar vrachtwagenchauffeurs. Na pogingen via rekruteringskantoren en inhouse hr-mensen was Social Taco hun laatste strohalm. In 6 maanden tijd vonden we 13 mensen, die vast in dienst zijn. Het bedrijf is enorm gegroeid in omvang door de socialmediacampagne die we deden. We komen niet alleen met grote woorden, maar ook met daden, concrete cases en met innovaties die we zelf al uitgetest hebben. Door ons ecosysteem bieden we een combinatie aan van dynamische werking en zekerheid.”
“Met kleine, zelfsturende entiteiten zijn we geen log schip, maar wendbare speedbootjes.”
Thijs Wostyn
Datagedreven
Shopinvest zag eerst het potentieel van Liquid, een ‘hidden gem’ in de marketingwereld. “Ze zijn niet zo bekend, maar supersterk in grotere projecten die ervaring vragen. Hun klanten zijn vaak grote namen die ook de zekerheid willen dat hun campagne zal scoren. Het is een klein bedrijf met een interne dynamiek die bij ons past, waar men hard en klantgericht werkt. We zijn volop bezig met de positionering ervan. En ondertussen lanceren we ook Picalto, ons performance agency dat mikt op de ‘harde’ kant van de marketing: automatisering, data, artificiële intelligentie, Google Ads, rapportering. We merken dat onze klanten daarnaar vragen, en zo breiden we de toolbox van onze groep verder uit. Dat we telkens Spaanse namen kiezen – pico alto betekent hoge piek – is trouwens louter organisch gegroeid.” (lacht) (SD- Foto Kurt)
De markt beweegt
“De marketingmarkt beweegt sterk, zeker in West-Vlaanderen. Er zijn fusies (en splitsingen), instap van private equity met korte horizon,… Ondernemers komen naar ons omdat ze bij anderen soms het gevoel hebben dat de klant niet meer centraal staat. Grote agencies hebben veel overhead gecreëerd, en daar betaalt de klant een hoge prijs voor. Niet alleen letterlijk, maar ook door een gebrek aan voeling met de leefwereld van de klant. Wij doen het bewust anders. Met kleine, zelfsturende entiteiten zijn we geen log schip, maar wendbare speedbootjes. Door het feit dat we zo op de klant gefocust zijn, doen we veel méér dan anderen ooit gedaan hebben.”