Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 05/09/2025

Als salesmanager draag je een grote verantwoordelijkheid: je ontwikkelt de verkoopstrategie, stuurt een team aan en zorgt dat de doelstellingen gehaald worden. In een markt die voortdurend verandert, is dat uitdagender én boeiender dan ooit. Met het nieuwe Lerend Netwerk Strategische Sales brengt Voka West-Vlaanderen ervaren commerciële verantwoordelijken samen die met dezelfde strategische vraagstukken worstelen. Deelnemers worden begeleid door mentoren uit het werkveld, onder wie Anthony Van der Stede, verantwoordelijke verkoop bij Mutec.

Lerend Netwerk Strategische Sales

De kracht van het Lerend Netwerk zit in de praktijk. Dat weet Anthony Van der Stede, verantwoordelijke verkoop bij Mutec (deel van de Willy Naessens Group), als geen ander. Hij doorliep zelf alle lagen van het vak: van vertegenwoordiger en accountmanager tot salesmanager bij grotere bedrijven. Vandaag combineert hij bij Mutec de verantwoordelijkheid voor sales en marketing met het directe klantencontact dat hij in een kmo zo belangrijk vindt. “Sales is altijd in beweging”, steekt hij van wal. “Soms kan je amper de vraag bijhouden, op andere momenten zijn de beslissingstermijnen langer en zit er druk op de prijs. Dat vraagt telkens een andere aanpak. Je strategie moet voortdurend mee evolueren. Vandaar dat dit Lerend Netwerk zo belangrijk is.” 

“Soms kan je amper de vraag bijhouden, op andere momenten zijn de beslissingstermijnen langer en zit er druk op de prijs. Je strategie moet voortdurend mee evolueren.”

Anthony Van der Stede

Anthony nam eerder al deel aan het Plato-traject voor salesmanagers, zowel als deelnemer als peter. “Zo’n Plato-traject of Lerend Netwerk is de perfecte mix van 3 elementen: het informatieve luik dat je meteen in de praktijk kan toepassen, de inspiratie en de ervaringsuitwisseling”, legt hij uit. “Doordat je elkaar regelmatig ziet en ervaringen deelt, ontstaat er een echte band. Je hebt een klankbord van collega’s uit andere sectoren met dezelfde uitdagingen, en dat levert enorm veel op.” 

Concrete uitdagingen

De deelnemers komen 8 keer samen, bij voorkeur bij een van de deelnemende bedrijven. De thema’s komen rechtstreeks uit de groep. “Daardoor vertrekken we altijd van de concrete uitdagingen van de deelnemers. Bij de selectie van de thema’s kunnen we heel breed gaan: van het ontwikkelen en uitvoeren van een salesstrategie, lead generation, KPI’s en doelstellingen, tot digitalisatie of training, motivatie en beloningssystemen. Zowel het verkoopstechnische als het leidinggevende luik komt aan bod.” 

Voor Anthony is het Lerend Netwerk meer dan kennisoverdracht. “Het gaat om persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je kijk wordt breder, je doet nieuwe contacten op, en je haalt inspiratie uit de ervaringen van anderen. Ook voor mezelf is het een manier om beter te worden in mijn job. Als mentor wil ik helpen om richting te geven en ervoor zorgen dat de deelnemers er het maximale uithalen.”

Praktisch

Het Lerend Netwerk Strategische Sales richt zich tot salesmanagers en commercieel directeurs met minstens 5 jaar ervaring. Hun dagelijkse verantwoordelijkheden gaan van het uitrollen en monitoren van de verkoopstrategie tot het behalen van quota en het ontwikkelen van hun teams. De kick-off vindt plaats op donderdag 9 oktober van 14.00 tot 21.00 uur. Tijdens die eerste bijeenkomst worden ook de verdere data, timings en locaties vastgelegd.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx