In deze nieuwe rubriek zetten we ondernemende koppels van West-Vlaamse bedrijven in de kijker.

“We motiveren elkaar om ons buikgevoel te volgen”
Toen Stefaan Casteur en Hilde Bruwier elkaar leerden kennen, bleek al snel dat ze iets bijzonders gemeen hadden. Allebei waren ze telgen binnen een bloeiend familiebedrijf: Hilde van de tweede, Stefaan van de derde generatie. “Bij ons was dat de juwelierszaak”, vertelt Stefaan. “Ons gezin woonde destijds boven de winkel. Mijn slaapkamer lag pal naast het uurwerkatelier. Het is altijd mijn leefwereld geweest: op mijn 14de al vond ik het de normaalste zaak van de wereld om het levenswerk van mijn grootouders en ouders verder te zetten.”
Als uurwerkhersteller, juwelier en diamantair is Stefaan, samen met zijn vrouw Hilde, het gezicht van Juweliers Casteur. “Ik ben het aanspreekpunt in de winkel en vind het persoonlijke contact met elke klant enorm belangrijk. Hilde en ik zijn heel complementair: ik ontvang klanten en ontferm me over het technische luik van onze stiel, terwijl zij vanuit haar financiële achtergrond de boekhouding, het personeel en de marketing behartigt. Daarnaast houdt zij nauw contact met de klanten.”
“We vullen elkaar perfect aan en vinden het logisch dat beide bedrijven ook aan de keukentafel een thema zijn.”
Toen het koppel elkaar leerde kennen, zijn aardappelen ook een prominent gespreksonderwerp geworden. “Over het technische aspect hou ik me afzijdig, maar ondernemerschap is natuurlijk wel een grote gemene deler. Zaken zoals aankoop, verkoop, marketing, zorg voor kwaliteit, traditie en vertrouwen keren in elk bedrijf terug. Alleen gaan we er bij Casteur nog een stap verder in. We voegen er een flinke scheut innovatie aan toe: we waren een pionier in het huiselijke concept van de winkelinrichting en het omnichannel-verhaal van onze klantbeleving.”
Stefaan waardeert het enorm dat zijn privépartner ook de kenmerkende passie van een zelfstandige heeft. “We vullen elkaar perfect aan en vinden het logisch dat beide bedrijven ook aan de keukentafel een thema zijn. De simpele vraag ‘hoe was je dag’ creëert automatisch een antwoord waarin dat zakelijke aspect verweven is.” Ondernemen verveelt nooit, vindt Stefaan. “Ik heb het altijd fijn gevonden daarover te kunnen sparren met een partner die je volledig begrijpt, die je blindelings vertrouwt. We motiveren elkaar om ons buikgevoel te volgen.”
“Twee werelden, twee ondernemerszielen”
Aardappelhandel en juwelen: het zijn 2 totaal verschillende werelden, maar toch slaagt Hilde Bruwier er met verve in beide te combineren. “Mijn nonkel was de oprichter en grootste aandeelhouder van het aardappelhandelsbedrijf en trok mijn ouders mee in deze onderneming. Als jonge vrouw was het mijn droom om een carrière uit te bouwen als adviseur in financiën en fiscaliteit. Toen ons familiebedrijf eind jaren 80 aan McCain verkocht werd en de familie op een bepaald moment snel iemand nodig had om alles inzake cijfers op te volgen, was er intern niet direct iemand beschikbaar en ben ik toch in het gat gesprongen.”
Het zou uitgroeien tot een blijvend project, net als haar engagement bij Juweliers Casteur, een logisch gevolg van haar huwelijk met Stefaan. “De combinatie tussen beide heb ik altijd heel fijn gevonden. Omdat mijn vader van opleiding kleermaker was en mijn ouders altijd veel gevoel voor schoonheid in zich droegen, heb ik ook daar altijd wel affiniteit mee gehad. Bij Casteur speelt creatief denken een hoofdrol; gevoel voor finesse en schoonheid is er een absolute meerwaarde.”
“De combinatie is best pittig, maar gelukkig ben ik in beide ondernemingen door de juiste mensen omringd.”
Ze is dagelijks dan ook intens met beide zaken bezig. “Na enkele jaren carrière bij McCain besliste onze familie om opnieuw een eigen zaak in Waregem op te richten: Bruwier Potatoes. Samen met mijn zakenpartner Jan Van Luchene kopen we nu al 32 jaar aardappelen bij telers om die door te verkopen aan verwerkers of voor export. ’s Morgens draag ik het petje van Bruwier, naarmate de dag vordert schakel ik over naar Casteur, waar ik verantwoordelijk ben voor boekhouding, personeel en marketing. Toch sta ik ook regelmatig in de winkel: veel klanten komen van ver en het persoonlijke contact maakt toch echt het verschil. De combinatie is best pittig, maar gelukkig ben ik in beide ondernemingen door de juiste mensen omringd.”
Ook kinderen Margaux (28) en Louis (24) hebben allebei ondernemersbloed in de aderen. “Margaux is in New York actief als businessdeveloper voor de hartgezondheidsapp Fibricheck, Louis werkt als ingenieur bij Volvo Cars. Ze zijn allebei heel geïnteresseerd in onze ondernemingen, maar we geven hen alle ruimte om hun eigen pad te kiezen. Ze moeten vooral doen wat ze graag doen.”