“De toekomst van productvisualisatie is duurzaam en efficiënt”
Wordt de klassieke fotograaf straks overbodig om producten in beeld te brengen? Thibault Dufoort is met Polyflow alvast goed op weg om productvisualisaties efficiënter en duurzamer te maken. Met namen zoals OFYR, Revor, Winsol en Cobefa – recent winnaar van een Red Dot Award voor productdesign – zitten er 2 jaar na de start al een paar stevige referenties in de portefeuille. “Wat we maken, moet fotorealistisch zijn. Als mensen zeggen: ‘Wauw, da’s een mooie foto!’ terwijl het eigenlijk 3D is, zijn we geslaagd in ons opzet.”

3D is een passie van Thibault (nu 28) sinds zijn 15de. “Ik was er elke avond mee bezig. Na studies DAE met specialisatie VFX & Production aan Howest deed ik ervaring op bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in 3D voor vastgoed. Op 1 februari 2023 richtte ik Polyflow op. Ondertussen beschikken we over een leuk team en er staat een vacature open voor een extra 3D-artist.”
“We maken 3D-visualisaties en -animaties van producten, waarbij we zowel de omgeving als het product creëren in 3D. Dat levert marketingcontent op die je kunt gebruiken voor beursstanden, brochures, websites, social media,… Een voordeel van die aanpak is dat je het product al kunt tonen nog voordat het op de markt is en voor je referenties hebt.”
Een andere grote troef ten opzichte van klassieke fotoshoots is duurzaamheid. “Stel dat OFYR zijn kooktoestellen wil fotograferen op locaties verspreid over de wereld. Daar komt heel wat bij kijken: transport, locaties zoeken, kosten van een crew, overnachtingen, weersafhankelijkheid,… Wij kunnen met één persoon heel die fotoshoot vervangen, zonder logistieke uitdagingen. We creëren de volledige omgeving naar je wensen. Wil je een product op de maan? Ook dát kan.” (lacht) “We hebben de volledige controle over wat er in beeld komt en de lichtset-up is consistent. Bij ons draait de zon niet waardoor schaduwen veranderen, zoals in de realiteit. En wil je 3 weken na het maken van dagbeelden ook avondbeelden? Dan moet je geen nieuwe fotoshoot organiseren, maar kunnen wij dat makkelijk aanpassen.”
“Een voordeel van onze aanpak is dat je het product al kunt tonen nog voordat het op de markt is en voor je referenties hebt.”
Thibault Dufoort
Ook imperfecties
Wat met het feit dat 3D-beelden nog vaak ‘fake’ aanvoelen? “Wij maken fotorealistische beelden door heel veel details in het beeld te steken. Ook imperfecties, want zo is de realiteit. Zonder imperfecties voelt het niet realistisch aan.” En zal AI ook niet de 3D-studio overbodig maken? “Wij zien AI als een extra gereedschap voor de postproductie. Voor 3D-personages is AI zelfs een godsgeschenk, want het zorgt ervoor dat we dat nu ook efficiënt en kwalitatief kunnen implementeren. We hebben er dus geen schrik van, maar volgen wel alle evoluties op de voet.”
De verhuis naar een kantoor in Villa Madonna in Loppem opent deuren voor de toekomst. “We willen consistent groeien, met behoud van kwaliteit. ‘Ontploffen’ is geen optie, want dan weet je dat je op sommige vlakken moet inleveren. En ja, op langere termijn zijn onze ambities ook een kantoor in het buitenland.” (SD - Foto Kurt)