Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 18/06/2025

Met de beslissing om via PMV een belang van 39% te verwerven in Brussels Airport Company, wordt de Vlaamse overheid de grootste aandeelhouder van onze nationale luchthaven. Met Voka kunnen we de logica achter deze beslissing begrijpen. Vlaanderen neemt hiermee een beslissend aandeel in strategische infrastructuur die het hart uitmaakt van de tweede grootste economische draaischijf in België. 

Strategisch aandeelhouderschap

Voka ondersteunt al langer het idee van een sterkere Vlaamse rol in het aandeelhouderschap van Brussels Airport. Niet vanuit een drang naar controle, maar wel om beleidsmatig mee te kunnen sturen richting een duurzame en performante ontwikkeling van de luchthaven als integraal onderdeel van het Vlaamse luchthavenecosysteem. Vlaanderen zal voortaan met meer slagkracht kunnen wegen op beslissingen over bereikbaarheid, infrastructuur en internationale connectiviteit, allemaal aspecten die cruciaal zijn voor onze Vlaamse economie.

Economisch rendement en maatschappelijke return

Bijna 70.000 mensen verdienen rechtstreeks of onrechtstreeks de kost dankzij de nationale luchthaven. Verschillende economische sectoren hebben de luchthaven nodig om te kunnen functioneren. Zo is Brussels Airport een wereldwijd belangrijke hub voor de distributie van geneesmiddelen en vaccins. Tijdens de coronapandemie zijn in België geproduceerde vaccins vanuit Brussels Airport naar zowat de halve wereld verzonden. De farmasector is een gigantische uitvoerder: de farmabedrijven in België exporteren voor meer dan 90 miljard euro per jaar, waarvan een aanzienlijk deel via Brussels Airport.

En ook in andere sectoren is de nationale luchthaven een Europese speler van formaat. De vele industriële productiesites in ons land hebben baat bij snelle en gespecialiseerde luchtcargobedrijven. De aanwezigheid van express-vervoerder DHL maakt directe leveringen mogelijk binnen de 24 uur waar dan ook ter wereld.  

De luchthaven van Zaventem is sleutelinfrastructuur voor export, logistiek en innovatie en is de tweede belangrijkste groeimotor van het land. Vlaanderen zit nu mee in de cockpit en is dan ook mee verantwoordelijk voor de groeikansen die de nationale luchthaven moet krijgen. Voor Voka moet de luchthaven mee kunnen groeien op het ritme van de economie. 

Contactpersoon

Freija Fonteyn

Expert Logistiek en Mobiliteit, Teamlead Duurzaamheid

imu - vzw - opt
imu - vzw - slimstock
IMU - vzw - exact
ING
Orange
Logo SD Worx