Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 18/11/2025

Hoe groei je als ondernemer niet alleen sneller, maar ook slimmer? Bij interieurbouwer Aksis vonden zaakvoerders Généreux Oushoorn en Ann-Sofie Ingels het antwoord in een raad van advies. Dankzij externe stemmen tillen ze hun strategie, investeringen én persoonlijke groei naar een hoger niveau. “Een klankbord van buitenaf helpt je om doordachter te beslissen en versneld te groeien”, zegt Généreux Oushoorn, bestuurder bij Aksis.

Een strategisch groeiplan

Met 44 medewerkers en een groeiende portefeuille in professionele interieurbouw, merkte Aksis enkele jaren geleden dat de organisatie complexer werd. De ambities lagen hoog, maar om die waar te maken was er nood aan meer structuur en sparring van buitenaf.

In plaats van alles intern te proberen oplossen, kozen Généreux en Ann-Sofie bewust voor externe expertise. Niet om de regie uit handen te geven, maar om hun ideeën te spiegelen aan de ideeën van mensen die met een frisse blik naar hun bedrijf kijken.

Aksis

Strategie, rapportering en investeringen

De raad van advies kreeg vanaf het begin een duidelijke rol: meedenken én uitdagen. Samen werkten ze aan concrete doorbraken op drie verschillende domeinen.
Zo kreeg de langetermijnvisie richting 2030 een heldere vorm, groeide rapportering uit tot een echt stuurinstrument dankzij onder meer Power BI en een nieuw ERP-systeem, en werden grote investeringen (zoals de automatisering van het magazijn) met meer zekerheid genomen.

De ondernemers blijven altijd eindbeslissers, maar het feit dat beslissingen vooraf worden getoetst aan externe stemmen maakt ze doordachter en krachtiger. De raad van advies fungeert als reality check én motivator in één.

Wie enkel bevestiging zoekt, zal blijven steken. Wie open staat voor uitdaging, zal vooruitgang boeken.

Généreux Oushoorn en Ann-Sofie Ingels

Juiste profielen maken een verschil

Een raad van advies staat of valt met wie erin zetelt. Aksis koos voor complementaire profielen met kennis van financiën, strategie, ERP en data. Mensen met ervaring in uitdagingen die vergelijkbaar zijn met die van hun sector. Geen theoretische denkers,

Een aanrader voor ondernemers

Voor Généreux en Ann-Sofie is de raad van advies intussen uitgegroeid tot een structurele pijler in hun manier van ondernemen. Niet alleen omdat het betere beslissingen oplevert, maar ook omdat het momenten van reflectie creëert. Het dwingt hen om afstand te nemen van de dagelijkse werking en met meer helderheid naar hun bedrijf te kijken.

De belangrijkste les? Een raad van advies werkt alleen als je er bereidwillig mee aan de slag gaat. Wie enkel bevestiging zoekt, zal blijven steken. Wie open staat voor uitdaging, zal vooruitgang boeken. Voor Aksis is de raad een investering die rendeert. En volgens hen is zo een klankbord niet enkel weggelegd voor grote bedrijven. Elke ondernemer die klaar is voor een volgende stap, heeft baat bij de ogen van buitenaf.

Contactpersoon

Heidi Logghe

Teamlead Ondernemerschap

imu - vzw - orange
imu - vzw - nbn

Artikel uit publicatie

ING
Orange
SDWorx