Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 09/07/2025

De Vlaamse regering zet stappen richting een broodnodige hervorming van het achterhaalde systeem van de technische keuring. En dat is hoognodig. Voka pleit al geruime tijd voor een grondige modernisering van deze regelgeving en verwelkomt dan ook het initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder.

Duizenden ondernemingen zijn dagelijks afhankelijk van technische keuringen voor hun gemengd voertuigenpark. Het huidige keuringssysteem is niet alleen verouderd, maar werkt vaak inefficiënt en zorgt voor onnodige stilstand en frustraties. Voor ondernemingen biedt de grondige hervorming, die in de steigers staat, niet alleen kansen om tijd en geld te besparen, maar ook om eindelijk een systeem te krijgen dat beter afgestemd is op hun noden. Voka wil graag constructief meebouwen aan een toekomstgericht systeem dat verkeersveiligheid combineert met economische efficiëntie en waarbij transparantie, klantgerichtheid en digitale dienstverlening centraal staan. Voka maakte dan ook al een nota over aan het kabinet met een aantal voorstellen voor de hervorming.  

Voor ondernemingen biedt de grondige hervorming, die in de stijgers staat, niet alleen kansen om tijd en geld te besparen, maar ook om eindelijk een systeem te krijgen dat beter afgestemd is op hun noden.

In het akkoord dat de Vlaamse regering vrijdag bereikte over de hervorming van de technische keuring werd beslist om niet langer aan goldplating te doen, de periodiciteit van de keuringen volledig af te stemmen op de Europese minima en tweedehandskeuringen af te schaffen. Ook de sanctiecodelijst zal gescreend worden op goldplating. Verder zal de drempel verlaagd worden voor de instroom van nieuwe actoren op de markt, keuring in erkende garages wordt mogelijk, er komt een Vlaams digitaal keuringsbewijs, er wordt een centrale en onafhankelijke Vlaamse databank opgezet en via vastgelegde KPI’s wil de regering tot een efficiëntere en meer klantgerichte keuring komen.

De keuringstermijn voor grote gebreken wordt opgetrokken naar 2 maanden, omdat de levering van wisselstukken heel wat tijd kan vragen en de tijdige herkeuring zo regelmatig in het gedrang komt.

Tot slot worden de financiële stromen tussen de keuringsinstellingen en de examencentra voor het rijbewijs gescheiden en komt er een apart erkenningskader voor de examencentra.  

Het akkoord van de Vlaamse regering lijkt op heel wat punten in de lijn van onze verwachtingen te liggen. Voka blijft dit dossier de komende maanden nauw opvolgen en zet haar expertise graag in om tot een werkbaar, toekomstgericht systeem te komen.  

Contactpersoon

Freija Fonteyn

Expert Logistiek en Mobiliteit, Teamlead Duurzaamheid

imu - vzw - clearnox
imu - vzw - opt
imu - vzw - slimstock
ING
Orange
SDWorx