Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Vlaanderen
  • Familiebedrijf De Ronde kan gerichter prioriteiten stellen dankzij hun raad van advies

Familiebedrijf De Ronde kan gerichter prioriteiten stellen dankzij hun raad van advies

Voka nationaal
  • 18/11/2025

In een kmo moet je constant tijd maken om aan de volgende uitdaging te werken. Doe je dat niet, dan blijf je stilstaan. Daar zijn Nicolas Baert en Buddy de Ronde van overtuigd. Nicolas en Buddy zijn neven en hebben samen de operationele leiding bij familiebedrijf De Ronde uit Antwerpen. Sinds een jaar laten ze zich daarbij inspireren door hun raad van advies.

In een kmo moet je constant tijd maken om aan de volgende uitdaging te werken. Doe je dat niet, dan blijf je stilstaan. Daar zijn Nicolas Baert en Buddy de Ronde van overtuigd. Nicolas en Buddy zijn neven en hebben samen de operationele leiding bij familiebedrijf De Ronde uit Antwerpen. Sinds een jaar laten ze zich daarbij inspireren door hun raad van advies.
 
In 2020 vervoegde Nicolas Baert het familiebedrijf, met toen nog zijn moeder Martine en zijn nonkel John als derde generatie aan het roer. Een jaar later kwam ook Nicolas’ neef Buddy, de zoon van John, aan boord. Met hun jeugdige drive deed het duo een nieuwe wind waaien bij de magazijntotaalpartner, onder andere door in te zetten op digitalisering.

Zaakvoerders De Ronde

Het doet deugd om te voelen dat we niet alleen staan, dat we een team vormen om samen zaken te prioriteren en te relativeren.

Nicolas Baert en Buddy de Ronde

“De derde generatie heeft dertig jaar succesvol de kar getrokken. Met veel respect daarvoor willen we het familiebedrijf verder uitbouwen. Door zelf te groeien binnen het bedrijf, merken we dat verdere groei mogelijk is. Dat motiveert ons sterk om die te realiseren. In de professionalisering van onze werking voor meer efficiëntie, hebben we eerst laaghangend fruit kunnen plukken”, wijst Buddy onder andere op de introductie van een nieuw ERP-pakket. 

“Als gevolg hiervan was er een rotatie binnen het team: functies zijn geëvolueerd en nieuwe profielen hebben onze organisatie versterkt. Mensen meekrijgen in zo een veranderingsproces, is een belangrijke uitdaging. Tegelijk moet je in een kmo steeds een volgend aspect naar een hoger niveau trachten te tillen, zodat je weer vooruit kan kijken.”

Onbevangen blik

Zo voelden ze ook de behoefte om te praten met anderen over zaken die hen bezighielden. “We zijn neven, maar leiden ook elk ons eigen leven met een eigen vriendenkring. Door onze familieband kunnen we open met elkaar spreken en goed op elkaar inspelen. Dat maakt ons goeie businesspartners, die binnen De Ronde ook elk eigen domeinen opvolgen. Terwijl Buddy zich richt op het operationele luik, focus ik me op de commerciële en de meer strategische zaken”, legt Nicolas uit. “Elke vrijdag trekken we twee uur uit voor overleg. Anderzijds hebben we in de dagelijkse leiding alleen elkaar. Problemen trachten rationaliseren, is nog iets anders dan met z’n tweeën dagelijks de business runnen. Vanuit dat opzicht leek extern advies ons interessant.”

Na eerst een opleiding KMO Excellence aan Vlerick Business School te hebben gevolgd, kwam de denkpiste voor een externe raad van advies naar boven. “Tijdens die opleiding volgden drie coaches ons op. Die positieve ervaring gaf enig idee van wat een raad van advies voor ons kon betekenen. Als logische volgende stap in onze professionalisering was het voor ons een must om te kunnen rekenen op advies van mensen die meekijken met een onbevangen blik”, vult Buddy aan.

Via via zijn beide neven uitgekomen bij Boardplus, een specialist in het opzetten van raden van advies en raden van bestuur. “Oriënterende gesprekken over wat er in ons bedrijf omgaat, gaven een beeld van drie nodige profielen. Op basis daarvan is Boardplus nagegaan wie in zijn pool van kandidaten in aanmerking kwam voor die rollen. Uiteindelijk moet je board bestaan uit mensen die je bedrijf het nodige kunnen geven. Kandidaten moesten zichzelf melden en aangeven welke bijdrage ze meenden te kunnen leveren. Uit een voorselectie hebben we op basis van gesprekken dan twee mensen gekozen, waarmee we zowel businessgewijs als persoonlijk de beste match voelden”, gaat Nicolas voort.

Snelheid maken

Een jaar later heeft De Ronde al zes sessies met zijn externe adviseurs – CEO Dennis De Cat van Fightclub en CEO Koen Braem van Water Is Life Group – achter de rug. “We wilden minstens elk kwartaal afspreken. Dan dwing je jezelf ertoe om je regelmatig een spiegel te laten voorhouden en belangrijke zaken niet te ver voor je uit te schuiven. Omdat de gedrevenheid van Dennis en Koen aansluit bij de onze, hebben we meer snelheid gemaakt. Met elke sessie hebben ze ons bedrijf beter leren kennen. Zo hebben we al de eerste vruchten van onze samenwerking kunnen plukken", stelt Buddy. 

Dennis en Koen stelde hun netwerk meteen open voor De Ronde. “Bij vragen konden ze ons gericht doorverwijzen. Het is een grote hulp dat je kan vertrouwen op advies van anderen. Vanuit hun expertise hebben ze ons ook werkpunten meegegeven. Uiteraard hangt de output van elke sessie af van je eigen voorbereiding en je engagement daartoe.”

“Dennis en Koen namen hun rol op, omdat ze graag iets teruggeven voor alle begeleiding waarop zij ooit konden rekenen. Rijk worden ze hier niet van. Dan is het voor hen leuk om te zien dat we met hun ideeën aan de slag gaan en hun advies ook iets teweegbrengt”, vult Nicolas Baert aan. “Ik vind het een leuk gevoel om te merken dat capabele mensen op een ander niveau mee aan ons bedrijf werken. Het doet deugd om te voelen dat we niet alleen staan, dat we een team vormen om samen zaken te prioriteren en te relativeren. Ook aangezien in ons dagelijks management nog geen externe mensen zijn opgenomen. Ons omringen met bijkomende expertise in een managementteam kan een volgende stap in ons groeiverhaal zijn.” 

Contactpersoon

Heidi Logghe

Teamlead Ondernemerschap

imu - vzw - nbn
imu - vzw - orange

Artikel uit publicatie

ING
Orange
SDWorx