Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 28/11/2025

Een raad van advies werkt alleen optimaal wanneer hij goed is georganiseerd en gedragen wordt door alle betrokkenen. Omdat dit orgaan een belangrijke rol speelt in de professionalisering en strategische groei van een onderneming, loont het om stil te staan bij een aantal aandachtspunten die de werking aanzienlijk versterken. Onderstaande checklist bundelt praktische tips om een raad van advies efficiënt op te richten, degelijk te laten functioneren en maximaal te laten renderen. 

1. Voldoende frequentie

Het is aan te raden om minstens vier keer per jaar te vergaderen zodat de continuïteit en betrokkenheid worden gewaarborgd.

2. Tussentijdse bereikbaarheid

Adviseurs moeten openstaan om tussentijds bereikbaar te zijn. Indien nodig worden extra bijeenkomsten voorzien.

3. Mandaten beperken

Om tunnelvisie te vermijden is het belangrijk om mandaten te beperken in de tijd en met een vooraf bepaalde einddatum te werken.

4. Goede voorbereiding

Adviseurs moeten zich grondig kunnen voorbereiden. Alle relevante informatie moet ruim vooraf worden bezorgd, zodat tijdens de eerste bijeenkomst onmiddellijk inhoudelijk kan worden gestart.

5. Kennismaking en rondleiding

Besteed voldoende tijd aan kennismaking en een rondleiding in het bedrijf zodat adviseurs de context goed begrijpen.

6. Gerichte agenda

Probeer de agenda niet te zwaar te maken. Selecteer de juiste actiepunten en laat de voorzitter focus en prioriteiten bewaken.

7. Duidelijk kader

Hoewel de raad flexibel is, moet er een duidelijk kader zijn, inclusief een geheimhoudings- en engagementsverklaring (NDA), aangezien gevoelige informatie wordt besproken.

8. Belangenconflicten melden

Bij een belangenconflict geldt een onmiddellijke meldingsplicht. Adviseurs mogen geen belangen hebben bij directe concurrenten of de raad gebruiken als ingang voor andere commerciële diensten.

9. Sterke voorzitter

Het is aangewezen dat één adviseur de rol van voorzitter opneemt om de vergadering vlot te laten verlopen, prioriteiten te bepalen en spreektijd te bewaken.

10. Verslag en opvolging

De secretaris maakt een verslag met duidelijke actiepunten en deadlines. Een terugkoppeling achteraf toont dat advies ter harte wordt genomen en stimuleert betrokkenheid.

11. Periodieke evaluatie

Evalueer regelmatig of de raad nog goed functioneert. Indien nodig kunnen nieuwe competenties worden aangetrokken of kan de raad worden stopgezet.

Contactpersoon

Heidi Logghe

Teamlead Ondernemerschap

imu - vzw - breda
imu - vzw - nbn
imu - vzw - orange

Artikel uit publicatie

ING
Orange
SDWorx