Digitale transformatie als cultuur
Hoewel Vlaanderen investeert in digitale infrastructuur, blijft de implementatie fragmentarisch. Innovatie wordt te vaak gestuurd van bovenaf, zonder voldoende betrokkenheid van zorgverleners of patiënten. Willen we vooruit, dan moet digitalisering evolueren van ‘beleidsthema’ naar werkcultuur. Dat vergt leiderschap, opleiding en vertrouwen.
Gezondheidsdata als hefboom voor betere en snellere zorg
Onze zorgsector beschikt over rijke databronnen, maar kampt met fragmentatie en beperkte uitwisseling. De bouwstenen zijn er – denk aan het Health Data Agency en de initiatieven rond EHDS – maar het systeem mist nog regie, maturiteit en gedeeld eigenaarschap. Vlaanderen moet dringend werk maken van een echte datastrategie waarin vertrouwen, transparantie en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staan.
Technologie in dienst van zorgverleners en patiënten
Bij ons blijven technologische toepassingen te vaak steken in pilootprojecten. Het ontbreekt aan schaal, gebruiksvriendelijkheid en opleiding. Willen we echt impact, dan moeten technologiebedrijven en zorginstellingen nauwer samenwerken, met zorgverleners als actieve partners in ontwerp, implementatie en evaluatie.
Geïntegreerde zorg
Het zorglandschap in Vlaanderen is nog te versnipperd. We boeken vooruitgang, maar te traag. Geïntegreerde zorg mag niet enkel een beleidsambitie blijven. Zorglijnen blijven nog vaak gescheiden door financiering, bevoegdheden of cultuurverschillen.
Samengevat, wij vragen:
- Overheden moeten barrières voor datadeling en samenwerking actief wegnemen en investeren in een digitale infrastructuur die echt werkt op het terrein.
- Zorgorganisaties moeten technologie niet zien als iets bijkomstigs, maar als een structureel onderdeel van hun werking – met ruimte voor opleiding, draagvlak en langetermijndenken.
- Ondernemers en kennisinstellingen moeten nog nauwer samenwerken met zorgprofessionals om oplossingen te ontwikkelen die gebruiksvriendelijk, schaalbaar én gedragen zijn.
- Tot slot moet de patiënt vanaf het begin mee aan tafel zitten. Niet als passieve eindgebruiker, maar als actieve partner in de ontwikkeling van zorg.


