Al 40 jaar zet Vitra Belgium vanuit Machelen tijdloos design in de markt. De Belgische vestiging van het Zwitserse familiebedrijf bouwt elke dag verder aan de toekomst, waarbij ze duurzaamheid en innovatie koppelen aan esthetiek en functionaliteit.
Vitra speelt een actieve rol in de circulaire transformatie van de meubelindustrie. "Wat we ontwerpen zijn niet zomaar meubels. Het is een antwoord op hoe mensen wonen, werken en bewegen in een wereld die voortdurend verandert”, zegt Els Huijgens, sinds twee jaar market leader voor België en Luxemburg.
Design dat meegroeit
Wie vandaag Vitra Belgium binnenstapt, betreedt meer dan een showroom. Het is een plek waar design en maatschappelijke verantwoordelijkheid elkaar ontmoeten. “Onze ontwerpen vertrekken altijd vanuit de vraag: voor wie doen we dit? Dat dwingt ons om te blijven nadenken over hoe een product kan meegroeien met de levensloop van de gebruiker.”

Ook Els zelf groeide mee: ze begon in 1996 als salesmedewerker, vandaag is ze ook regional leader marketing voor Benelux en Frankrijk. Jeroen Cludts, verantwoordelijke finance & PO, is sinds 2012 aan boord. “We voelen ons verbonden met dit familiebedrijf omdat het op lange termijn denkt”, geeft hij aan. “Dat laat ons toe om echte impact te maken, in plaats van te werken volgens de trends van de dag.”
Duurzaamheid als principe
De Zwitserse groep achter Vitra is al drie generaties in handen van de familie Fehlbaum. Terwijl oprichter Willi het bedrijf commercieel uitbouwde en zijn zoon Rolf het cultureel verankerde, zet huidig CEO Nora Fehlbaum volop in op duurzaamheid. Die transitie vertaalt zich in concrete innovaties: gerecycleerde PET-vezels uit huishoudelijk afval voor kussens, 100% recycleerbaar schuim en producten met een levenslange levensduur.
"Duurzaamheid is voor ons geen mooie toplaag, maar zit in de kern van onze meubels én onze strategie, benadrukt Els. "We verkopen geen wegwerpproducten, maar meubels die lang meegaan én makkelijk herstelbaar zijn." Een mooi voorbeeld is Vitra Circle: een circulaire winkel in Evere waar gereviseerde meubelstukken een tweede leven krijgen. "Wat begon als een lokaal pilootproject, groeide uit tot een innovatief en duurzaam businessmodel met ook winkels in Nederland en Duitsland", aldus Jeroen. "En we zijn gestart met Circle for Contract, onze B2B-oplossing met circulaire meubels voor kantoren en openbare ruimtes."
Nieuwe werkplekken, nieuwe noden
Ook bij Vitra hebben ze de evolutie in de kantoormarkt gemerkt; die is na corona grondig veranderd. "Kantoren zijn meer dan werkplekken geworden", zegt Els. "Het zijn nu belevingsruimtes waar mensen samenkomen. Onze ontwerpen spelen daarop in met modulaire systemen en circulaire oplossingen."
Dankzij een team van designers én onderzoekers slaagt Vitra erin om innovatie en duurzaamheid te koppelen. "Onze meest recente innovatie is ontstaan uit een samenwerking met BASF, wereldleider in chemie”, legt Jeroen uit. “Samen ontwikkelden we V-Foam, het allereerste 100% recycleerbare polyurethaanschuim (PU). Het kan volledig gerecycled en hergebruikt worden, zonder in te boeten op comfort, vorm en kwaliteit.”

Elk meubel vertelt een verhaal
Vitra heeft ook de rechten om de iconische ontwerpen van Eames te produceren en te verdelen in Europa en het Midden-Oosten. “Die licentie hebben we sinds 1957 en de impact ervan is bepalend tot op vandaag”, geeft Els aan. “Maar we kijken ook vooruit. We blijven nieuwe samenwerkingen opzetten met designers die mee nadenken over maatschappelijke uitdagingen. Jonge mensen vandaag willen kleiner wonen en hun interieur laten meegroeien met hun leven.”
Duurzaam design begint bij kwaliteit, maar gaat voor Els nog veel verder. “We documenteren al onze materialen en maken paspoorten per product. Op ons Anagram-platform kunnen klanten hun sofa laten meegroeien en herstofferen in een kleur naar keuze. Dat is circulariteit in actie.”
Wat we ontwerpen, zijn niet zomaar meubels. Het is een antwoord op hoe mensen wonen, werken en bewegen in een wereld die voortdurend verandert.
Els Huijgens, Vitra
Ondersteuning voor duurzame koplopers
Voor gedeputeerde Gunther Coppens van Provincie Vlaams-Brabant is Vitra een voorbeeld van toekomstgericht ondernemerschap. “Het is een eer om hen te bezoeken en hun 40-jarige bestaan te vieren. Vitra toont hoe een internationaal merk succesvol kan integreren in onze lokale economie en gemeenschap. Hun visie sluit naadloos aan bij de doelstellingen van de provincie. Duurzaam werken is vandaag geen optie meer, maar een noodzaak. Met Smart Hub Vlaams-Brabant helpen we innovatieve bedrijven groeien, onder meer met financiële en inhoudelijke ondersteuning. Zo willen we goede voorbeelden zichtbaar maken én een duwtje in de rug geven.”

Vitra toont hoe een internationaal merk succesvol kan integreren in onze lokale economie en gemeenschap.
Gunther Coppens, gedeputeerde voor de provincie
Ook Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka - KvK Vlaams-Brabant, ziet in Vitra een voorbeeld om trots op te zijn. "Onze ondernemers creëren niet alleen jobs, maar ook maatschappelijke waarde. Met het initiatief Jarige Bedrijven zetten we jubilerende ondernemingen daarom bewust in de kijker. Want ondernemerschap is de motor van welvaart én welzijn. Met Voka blijven we dan ook pleiten voor een ondernemersvriendelijk klimaat, zonder juridische of administratieve hinderpalen. Die moeten we samen met de overheid uit de weg ruimen, zodat innovatie alle kansen krijgt."
Met de steun van
Jarige bedrijven is een initiatief van Voka - KvK Vlaams-Brabant en geniet de steun van Provincie Vlaams-Brabant.
