Global Ambassador Midden-Oosten Jad Najjar
Internationaal ondernemen brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Samen met onze Mercurio Global Ambassadors gaan wij tot het uiterste om jouw onderneming in dit buitenlands avontuur te steunen. Dankzij dit exclusieve netwerk kan je leren van hun ervaring met handelsmarkten over de hele wereld. Deze keer stellen we je voor aan Jad Najjar, Managing Director bij Eummena, een innovatief techbedrijf dat digitale leerplatformen bouwt voor scholen, universiteiten en ondernemingen. Hij wil ondernemers helpen de Arabische markt te ontginnen.
Met Eummena richtte Jad Najjar samen met zijn medeoprichter een innovatief EdTech bedrijf op. Dat deed na nadat hij een doctoraat in computerwetenschappen afrondde aan de KU Leuven. Bewust van de nood van tal van organisaties naar een betrouwbaar digitaal leerplatform, trok hij zijn ondernemersschoenen aan. Intussen heeft het bedrijf waarvan de naam een afkorting is voor Europe, Mediterranean, Middle East & North Africa, voet aan grond in elk van die regio’s.
Welke expertise heb je in de Arabische markt?
“We zijn met Eummena actief in verschillende Arabisch sprekende landen. Vooral in Saudi-Arabië. Daar zijn we momenteel projecten aan het implementeren voor agentschappen van de overheid, maar we bedienen ook een paar grote klanten uit de private sector. Ook in de Verenigde Arabische Emiraten en Egypte staan we sterk. Ik ben zelf afkomstig uit Palestina maar samen met de taal, delen we in die regio ook een grote culturele achtergrond. De combinatie van zakendoen en grondige kennis van taal en cultuur maakt dat ik wel thuis ben in die markten en weet waar de mogelijkheden en valkuilen liggen.”
Waarom is deze markt interessant voor Vlaams-Brabantse ondernemers?
“Ik zou vooral adviseren om specifiek te mikken op Saudi-Arabië. Daar is één grote reden voor: de enorme groei van hun economie. Kijk naar het enorme transformatieprogramma, Vision 2030, dat werd uitgerold: het land is volop aan het investeren en aan het bouwen. Bovendien laten ze nu via nieuwe regelgeving buitenlandse investering toe. Dit maakt het eenvoudiger om in deze markt in te stappen. Vooraleer je investeert, wil je immers weten dat daar het juiste ondersteunende kader voor bestaat.”
“Kortom: het laatste decennium kende Saudi-Arabië een enorme groei die nog steeds aan de gang is. Er is bovendien een grote vraag aan diensten en producten die Vlaamse bedrijven te bieden hebben. Ik denk dan vooral aan oplossingen in de gezondheidssector, maar ook toerisme en hernieuwbare energie. Dat is waar zij vandaag nood aan hebben.”
Hoe kan jij als Global Ambassador ondernemers helpen deze markt aan te boren?
“Ik wil hen adviseren over waar ze naar moeten kijken als ze de stap willen zetten. Doordat ik de officiële bronnen voor opportuniteiten ken, kan ik mensen heel gericht wegwijs maken. Ook mijn uitgebreide netwerk van ondernemers die zich al vestigden in de regio en contacten bij organisaties die kunnen helpen, zijn erg waardevol. Doordat ik zelf ook de stap zette van Europa naar het Midden-Oosten kan ik ook putten uit eigen lessen die ik leerde.
De Arabische cultuur verschilt erg van de onze. Hoe vertaalt zich dat in het zakendoen?
“Respect is erg belangrijk. De grootste fout die je kan maken, is de Arabische wereld of markt onderschatten. Als ze dat voelen, gaat de deur voor je toe en ze zal niet meer open gaan. Toon respect voor wat er is en hoe het op dit moment loopt en probeer daarop verder te bouwen. Dan zal je voelen hoe gastvrij en hartelijk ze voor je zijn. Veel mensen denken ook dat de regio achter loopt omdat ze nog volop aan het investeren en ontwikkelen zijn. Dat is niet zo. De ontwikkelingen die er zijn, kennen een enorme omvang en gaan razendsnel. Onderschat de regio dus zeker niet.”
Praktische tips voor internationaal ondernemen
-
Ontmoet mensen face-to-face.
“De Arabische cultuur is erg visueel. Als je iemand wil overtuigen om met jou zaken te doen, probeer hem of haar dan te ontmoeten, desnoods virtueel. Mails werken helemaal niet. Als je voelt dat er een gouden opportuniteit is, investeer er dan in om ter plaatse te komen en samen te zitten met je prospect. Dat wordt heel erg geapprecieerd en gerespecteerd.”
-
Wees oprecht en eerlijk, maar niet te vroeg te direct.
“Het is belangrijk dat je eerst een band opbouwt met je contact voordat je bepaalde vragen begint te stellen of opmerkingen geeft. Als je te direct bent tegen iemand waarmee je nog geen persoonlijke band hebt, zullen deuren sluiten. Win het vertrouwen en maak duidelijk dat jij hen met je dienst of product wil helpen. Pas daarna zullen je contacten overwegen in je voorstel te stappen.”
-
Ga niet overhaast te werk.
“Heb je een deal afgesloten, zorg er dan eerst voor dat het hele verkoopsproces duidelijk is uitgetekend en afgeklopt door beide partijen. Het is niet aangewezen al diensten of producten te leveren vooraleer dat proces duidelijk is. Kortom: wacht geduldig af tot alle punten en komma’s juist staan.”
Mercurio Global Ambassadors
Plannen om internationaal te gaan met je bedrijf? Met de Global Ambassadors van Mercurio kun je rekenen op een exclusief netwerk van ondernemers of managers die een goed buitenlands netwerk en/of ervaring hebben en op die manier voor jou een schat aan informatie, tips en advies in huis hebben. Leer onze Global Ambassadors en de landen waar zij kennis over hebben, kennen.
Onze partners voor internationaal ondernemen