"Vijf jaar lang vierde ik mijn verjaardag in het buitenland. Nu gun ik het mezelf om te deconnecteren"
Als general manager voor België en Luxemburg van Novo Nordisk nv, een globale farmareus die voornamelijk bekendstaat voor het ontwikkelen van diabetes- en obesitasmedicatie, maakt Axel De Muyt in deze rubriek de balans op van 32 jaar ondernemerschap. “Mocht ik één ding veranderen, dan zou ik vroeger hebben durven toegeven dat ik de ambitie had om door te groeien.”
We moeten geloven in jonge mensen en hen de mogelijkheid geven om zich te ontwikkelen
Axel De Muyt (Novo Nordisk)
Achter veel succesvolle ondernemers schuilt een lange carrière, gevuld met uiteenlopende ervaringen en levenslessen. Zo ook bij Axel De Muyt, die als general manager de Belgische en Luxemburgse strategie van de Deense farmamultinational Novo Nordisk uitdraagt. Van kinesitherapie over sales en marketing tot business unit director en general manager: 32 jaar lang gaf Axel het beste van zichzelf en ontwikkelde hij zich tot een ondernemer pur sang. Maar dat gebeurde niet vanzelf.
“In het begin van mijn loopbaan werkte ik als kinesitherapeut in een ziekenhuis,” vertelt Axel, “maar ik miste het uitproberen van nieuwe dingen. Ik startte al snel als medisch afgevaardigde en kreeg met de jaren zin om een stapje te zetten in de richting van een leidinggevende functie. Ik wilde mee een strategie kunnen uitzetten.”
GROEI
Axel bleef niet stilzitten. Hij volgde cursussen over marketing, finance en business en begon door te groeien in andere functies. “Waar ik ook werkte, ik werd altijd ondersteund om bij te blijven leren. Dat vind ik dan ook essentieel: we moeten geloven in jonge mensen en hen de mogelijkheid geven om zich te ontwikkelen en hun horizon te verbreden. Dertig jaar geleden wist ik niet dat ik ooit general manager zou worden. Ik heb er stap voor stap aan gewerkt en de nodige tijd voor genomen, ook omdat ik soms te bang was om mijn ambitie te uiten. Ook dat wil ik meegeven aan de nieuwe generatie: durf je ambitie te uiten.”
Groei en verandering zijn essentieel in ieders ondernemersreis, vertelt Axel. “Als je een nieuwe rol hebt, zeker een rol als general manager, stap je in iets volledig nieuws. In de loop der jaren ontdek je de rol, maar de rol zelf evolueert ook. De wereld verandert snel, en bedrijven moeten alsmaar sneller kunnen schakelen. En hoe mooi het er ook uitziet voor de buitenwereld, in een bedrijf in verandering moet je soms moeilijke beslissingen nemen. Daar leer je veel uit.”

WAARDEN
Aan Axels huidige rol als general manager gaat een rijkgevulde carrière vooraf. “Elke keer dat ik van job veranderde, was dat vanuit mijn gedrevenheid om te willen ontdekken wat de volgende stap is in mijn groeiproces”, vertelt Axel. “Vandaag werk ik voor een bedrijf waar mijn persoonlijke waarden en de bedrijfswaarden verzoend worden. Novo Nordisk is een farmabedrijf dat innovatieve geneesmiddelen maakt voor mensen met chronische aandoeningen. Maar onze waarden zijn gericht op het bestrijden én voorkomen van die ziekten. Als directeur heb ik de kans om mijn stempel te drukken op deze strategie.”
Strategie steunt op waarden, en wat Axel betreft , zitten de waarden van Novo Nordisk ijzersterk verweven in het DNA en de strategie van de multinational. “Preventie primeert voor ons. Daarom zetten we samen met Urban Youth Games in op sport en inclusie voor kinderen zodat ze gezond kunnen opgroeien. Internationaal werken we bijvoorbeeld ook samen met Unicef om een gezonde omgeving voor kinderen op te zetten en overgewicht en obesitas te voorkomen. Ik heb ook veel persoonlijk contact met patiënten. Zo ging ik net nog met diabetespatiënten per fiets naar het Franse Alpe d’Huez, om het stigma rond sporten met diabetes tegen te gaan. Die menselijke waarden zijn sterk aanwezig in onze strategie, motiveren onze medewerkers en zijn voor mij bepalend in mijn functie.”
Als ik met een groep mensen met diabetes ga sporten, zien ze mij niet als ‘de GM’. Dat is voor mij succes
Axel De Muyt (Novo Nordisk)
MET VALLEN EN OPSTAAN
De rol van general manager is complex. Elke dag brengt nieuwe opportuniteiten en uitdagingen en de eindverantwoordelijkheid rust op jouw schouders. “Dat was een leerproces”, vertelt Axel. “Als directeur kan je niet elk stukje met dezelfde intensiteit en aandacht behandelen. Je moet vertrouwen op je mensen en verantwoordelijkheid geven aan je team. En je bent het aanspreekpunt van je bedrijf, ook internationaal. Ik haal gelukkig veel energie uit contact met mensen en heb een sterke nood aan gesprekken, dus dat is me op het lijf geschreven.”
Ondernemerschap loopt natuurlijk niet altijd van een leien dakje. “Net als iedereen heb ik ook fouten gemaakt”, geeft Axel toe. “In mijn groeiproces als leider zijn er momenten geweest waarin ik een foute aanpak heb gehanteerd of mensen anders heb benaderd dan wat ze verwachtten of nodig hadden. En één keer heb ik bij een reorganisatie van veel mensen afscheid moeten nemen. Dat was een heel moei-lijk moment. Ik heb mijn best gedaan om dat zo persoonlijk mogelijk aan te pakken, door iedereen te spreken bijvoorbeeld, en achteraf gezien heb ik uit die periode veel geleerd.”

SUCCES
Succes kan vele vormen aannemen. Voor Novo Nordisk is dat bijvoorbeeld ervoor zorgen dat producten voor mensen met chronische aandoeningen beschikbaar worden in België, vertelt Axel. “Maar succes voor mij persoonlijk is ook: mensen verbinden om naar een doel toe te werken. Kan ik mensen overtuigen van onze visie en strategie, onze waarden en hun rol daarin? Als we daarin slagen, halen we onze bedrijfsdoelstellingen, maar zetten we ook onze waarden in de wereld.”
Wat Axel ziet als zijn grootste succes? “Hier te zijn geraakt door mijn leergierigheid en inspanning. Maar succes kan je ruim beschouwen. Het is de groei van het bedrijf, maar ook het feit dat ik een job heb waar ik mijn ding kan doen. Ik krijg ruimte om veel met patiënten te doen en daaruit te leren. Als ik met een groep mensen met diabetes ga sporten, zien ze mij niet als ‘de GM’, maar als iemand die oprecht wil begrijpen wat diabetes is en dat menselijk benadert. Dat is voor mij, persoonlijk gezien, succes.” En hoewel succes een vaste waarde is in de ondernemerswereld en gretig wordt gedeeld op LinkedIn of netwerkrecepties, zouden volgens Axel juist de moeilijke momenten meer gedeeld moeten worden. “Je moet durven te leren uit je mislukkin-gen. Dat wordt vandaag onderbelicht: hoe je omgaat met mislukking en wat je eruit kan leren. Een omgeving waar mensen het vertrouwen krijgen om te mislukken is cruciaal voor innovatie. Een strikt kader limiteert creativiteit, en pas wanneer mensen risico’s mogen nemen, komen innovatieve oplossingen echt tot hun recht.”
ID-KIT
• BEDRIJFSNAAM: Novo Nordisk Pharma NV
• OMZET: € 150 m voor België en Luxemburg samen
• AANTAL FTE: 95 voor Novo Nordisk Pharma NV
• OPRICHTINGSJAAR: 1923, Belgisch filiaal in 1974
• LOCATIE HOOFDZETEL: Groot-Bijgaarden, internationale hoofdzetel in Kopenhagen
• AANTAL VESTIGINGEN: twee in België, wereldwijd filialen in meer dan 80 landen
• NACE-CODE: 46.460 Groothandel in farmaceutische specialiteiten
WORK-LIFEBALANS
Een ondernemer die de balans van zijn leven opmaakt, botst natuurlijk al snel op de manier waarop werk en privé zich verhouden. “Het risico op een slechte work-life- balans is als ondernemer groot”, vertelt Axel. “De meeste ondernemers zijn enorm gepassioneerd en hebben moeite om tijd te voorzien voor zichzelf of hun gezin. Ik ben aan de slag gegaan met een externe coach die me vaak confronteert. Moet ik wel in die meeting aanwezig zijn? Mijn partner houdt me ook wel een spiegel voor. De balans zit nu beter dan pakweg tien jaar geleden, maar je moet er continu aandacht voor hebben.”
“Ik heb zeker bepaalde momenten gemist in het leven. Vijf jaar lang vierde ik mijn verjaardag in het buitenland. Nu gun ik het mezelf om te deconnecteren,” gaat Axel verder, “anders word je snel geleefd. Ik fiets graag en ga veel naar concerten met mijn partner. Muziek heb ik echt nodig in mijn leven. En in de mate van het mogelijke reis ik. Tijd maken om bij mijn familie te zijn en de ruimte hebben om daarvan te genieten, maakt me gelukkig.”
BLIK OP DE TOEKOMST
Ziet Axel zijn rol als ondernemer nog evolueren in de komende jaren? “Op nationaal niveau is er nog veel dat ik kan bereiken. De uitdagingen zijn enorm, en als ik ons bedrijf door die veranderingen heen kan loodsen en op een groeitraject kan plaatsen – door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat Novo Nordisk in België investeert als productiefaciliteit – dan doe ik dat met 200% motivatie en inzet. Door consistent te blijven en een ethisch kompas te hanteren, kan je trouw blijven aan je waarden in een wereld die continu verandert.”
Binnen die veranderende wereld houdt Axel een pleidooi voor de missie van Novo Nordisk. “Als we de gezondheidszorg leefbaar willen houden, moeten we vroeg beginnen met preventie. Obesitas gaat in stijgende lijn en gaat gepaard met hoge risico’s op andere ziekten zoals diabetes, hartinfarcten, kankers… De realiteit is dat we als maatschappij op preventie moéten werken. Dat ondersteunen we vanuit het bedrijf, maar het is ook een persoonlijke overtuiging. Het is mijn hoop dat ik kan bijdragen aan een inclusievere wereld en dat we een maatschappij creëren waar kinderen in een gezonde omgeving kunnen opgroeien.”
