Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 04/10/2024

Op 11 oktober opende de Nieuwe Sluis officieel haar (sluis)deuren. 
De bouw ervan was zonder meer een herculeswerk. Kostprijs: ruim 1 miljard euro. Honderdduizenden kubieke meter beton, tienduizenden tonnen staal en minstens evenveel bloed, zweet en tranen kropen in dit majestueuze bouwwerk, de derde grootste van Europa. 

Tekst Sam De Kegel

 

  1. De Nieuwe Sluis is 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. Ze bestrijkt een oppervlakte van meer dan 4 voetbalvelden.
     
  2. De vier sluisdeuren zijn elk 25 meter hoog, 58 meter breed en 9 meter diep.
     
  3. Voor de aanleg van de Nieuwe Sluis, de kades en de afwerking was nodig: 330.000 kubieke meter beton, 32.000 ton betonstaal, of vier keer zoveel als het wapeningsstaal van de Eiffeltoren. 60.000 ton staal voor de buispalen, damwanden, deuren en bruggen. 
     
  4. Er werd 11,5 miljoen kubieke meter zand en slib gebaggerd met sleepzuigers.
     
  5. De Nieuwe Sluis is geschikt voor grote zeeschepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,5 meter diep.
     
  6. Voor de constructie van de diep- of damwanden groeven arbeiders sleuven van 2 meter breed en 7,5 meter lang, tot een diepte die reikt tot 45 meter (!) onder het zogeheten NAP, of het Normaal Amsterdams Peil. 
     
  7. De bouw van de sluis is uitbesteed aan de aannemerscombinatie Sassevaart. De aannemer beschikte op het werkterrein over een eigen bentonietcentrale (natuurlijk mengsel van water en een natriumkleisoort), 2 betoncentrales en 1 staalvlechtinstallatie.
     
  8. De Nieuwe Sluis kost – inclusief voorbereiding, aanleg en het beheer en onderhoud van de eerste twee jaar – ruim 1,2 miljard euro. Nederland en Vlaanderen verdelen  de kosten, daarnaast zijn er ook Europese subsidies (48 miljoen euro).
     
  9. Veiligheid stond bij de bouw van de Nieuwe Sluis voorop. Het aantal arbeidsongevallen werd tot een minimum beperkt. En dat terwijl er in de piek van de bouw ruim 600 mensen aan het werk waren. 
     
  10. Er zijn (nog steeds) 3 Noordzeesluizen: de Oostsluis (1968), de Westsluis (1968) en de Nieuwe Sluis (opening op 11 oktober 2024) ter vervanging van de Middensluis die in 2023 werd gesloopt. De drie sluizen verbinden Terneuzen en Gent met de Noordzee. 
     
  11. De Oostsluis is 280 meter lang, 23 meter breed en 6,5 meter diep. Deze sluis, geopend in 1968, wordt gebruikt voor binnenvaartschepen en recreatievaart.
     
  12. De Westsluis is net iets groter dan de Oostsluis: 290 lang, 40 meter breed en 13 meter diep. Deze sluis (ook van 1968) is geschikt voor zeeschepen met een diepgang tot 12,5 m en een laadvermogen van 83.000 ton. Dat zijn ruim 5.000 containers.
     
  13. De Nieuwe Sluis (tussen de 2 andere sluizen) is de grootste van de drie en net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal. Ze ligt 3,5 meter hoger dan de rest van het complex en is dus al voorbereid op de verwachte zeespiegelstijging. In Europa is dit de derde grootste sluis, na Antwerpen en Amsterdam. 

Bronnen: Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie (VNSC), Eos magazine, nieuwesluisterneuzen.eu

Jobat
Soundfield
Deloitte Private
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx