‘We schrappen de Federal Learning Account (FLA)’, veel duidelijker kan een regeerakkoord niet zijn. Met de deadline van 1 april in zicht, wordt het tijd voor de regering om nu snel rechtszekerheid te bieden aan de ondernemingen.
Een administratieve nachtmerrie
De FLA werd opgezet als een tool om te controleren of bedrijven het recht van hun werknemers op vijf opleidingsdagen per jaar, zoals bepaald in de Arbeidsdeal, wel respecteren.
Een testfase liet eerder zien dat deze controle leidde tot een tsunami van administratieve rapportering en data van bedrijven, waarvoor intern capaciteit moest worden vrijgemaakt. Er waren wellicht productievere alternatieven denkbaar voor de inzet van die capaciteit binnen ondernemingen.
Sociale partners beter geplaatst
Vorming in de arbeidsrelatie laat de federale overheid trouwens beter over aan de sociale partners die daarover dan best akkoorden op maat maken. Ook het toezicht daarop lijkt ons een zaak van sociaal overleg. Het hele proces van interprofessionele en sectorale akkoorden over opleidingsinspanningen is immers ooit begonnen bij de sociale partners zelf. Beleid en sociaal overleg, elk zijn kerntaak.
Hinderpaal voor ondernemingen
Voka zag nooit de meerwaarde in van de FLA die opleiding vernauwt tot afvinken van uren en dagen wat dan weer gepaard gaat met administratieve overlast.
De maatregel is een illustratie van hoe het absoluut niet moet. Deze manier van werken is niet alleen inefficiënt, maar het creëert ook een cultuur van wantrouwen jegens werkgevers. Het beleid mist visie en richting, en de bijbehorende regeldruk staat bovendien haaks op de doelstellingen van het regionaal vormingsbeleid. Ondernemingen zouden juist gestimuleerd moeten worden om gebruik te maken van voordelen zoals het Vlaams Opleidingsverlof, maar de FLA werkt in de tegenovergestelde richting. Ook hier blijft best elke overheid bij zijn kerntaak en opleidingsbeleid hoort er voor de federale overheid niet bij.
De conclusie is duidelijk: de maatregel wordt nu maar best snel voor goed en altijd afgevoerd.