Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 04/04/2025

Paulig is een internationaal voedings- en drankenbedrijf, opgericht in 1876 in Finland, dat zich richt op het creëren van een duurzame voedingscultuur. Met 2.500 gepassioneerde medewerkers in 13 landen biedt Paulig een breed scala aan producten, van Tex-Mex tot koffie en kruiden, allemaal gericht op het brengen van smaakvolle ervaringen. Kaisa Lipponen, sinds kort de nieuwe managing director van de vestiging in Roeselare, licht een en ander toe over de groei van het bedrijf.

Paulig

In 1994 werd het bedrijf Poco Loco – dat toen begon met de productie van tortillachips – opgericht door Patrick Maselis en Gerard Debrabandere. In 2010 werd Poco Loco overgenomen door Paulig, waarmee het Finse familiebedrijf zijn aanwezigheid in de Europese snackmarkt versterkte. Paulig heeft de ambitie om de populaire voedingscultuur vorm te geven. “Voeding speelt een cruciale rol in ons leven, niet alleen als basisbehoefte, maar ook als essentieel onderdeel van sociale en culturele tradities”, steekt Kaisa Lipponen van wal. “Het ontdekken van nieuwe smaken bevordert verbindingen en stimuleert innovatie in de voedingsindustrie. Het delen van maaltijden brengt mensen samen, wat een gevoel van gemeenschap en vreugde creëert. Door in te spelen op trends zoals samen een Tex-Mex-maaltijd delen,zowel thuis of op restaurant, speelt Paulig in op de veranderende eetgewoonten van consumenten, waaronder gemak, beleving en duurzaamheid.”

Paulig realiseerde in 2024 een recordomzet van 1,2 miljard euro. De belangrijkste drijvende kracht achter het succes is Pauligs smaakexpertise en innovatie in de groeiende Tex-Mex- en snackingcategorieën. Het maakt in de vestiging in Roeselare wraps en nacho’s. “Wraps winnen aan populariteit, niet alleen in Tex-Mex-gerechten, maar ook als gezonde lunch of borrelhap. In 2024 was de dürüm wrap één van onze bestsellers in kebabzaken in Europa. Ook nacho’s zijn inmiddels een must-have op de menukaarten van zomerbars en cafés, wat de trend van snelle, informele eetmomenten onderstreept.” Paulig hanteert een dual-trackstrategie, die zowel klantmerken als eigen merken omvat, voor diversificatie en een breder consumentenbereik. In Roeselare ligt de focus voornamelijk op ‘Customer Brands’, dat waardemerken, huismerken en industriële producten omvat en goed is voor ongeveer 40% van de totale omzet. De toekomststrategie van Paulig focust op de uitbreiding binnen de Aziatische voedingscategorie, onder meer via de recente overnames van het Nederlandse merk Conimex en de overname van de Britse sauzenproducent Panesar Foods.

Paulig

Bij Paulig zetten we ons niet alleen in voor heerlijke smaken, maar ook voor een duurzame toekomst. Onze focus op innovatie en duurzaamheid drijft ons vooruit.

Kaisa Lipponen

Duurzaamheid voorop

Kaisa Lipponen werd in 2024 de nieuwe managing director van de Belgische vestiging Snack Food Poco Loco in Roeselare. Ze is ook Senior Vice President voor Duurzaamheid, Health, Safety & Environment en Communicatie op groepsniveau. “Duurzaamheid is belangrijk voor de Paulig-familie, die het bedrijf bezit, om het bedrijf futureproof te maken. Ook onze klanten, retailers voorop, verwachten die duurzaamheid. We willen de CO2-uitstoot van onze eigen productie met 80% verminderen, onder meer dankzij hernieuwbare elektriciteit en biogas. We gebruiken recycleerbare verpakking en we beperken het voedselafval. We maken onze recepten bovendien almaar gezonder, onder meer door het zout- en vetgehalte te verminderen en extra gezonde ingrediënten toe te voegen. En we streven voor 70% van onze producten naar een Nutri-Score A of B in 2030.”

In 2022 kwam er zelfs een geavanceerde koolstofneutrale tortillafabriek in Roeselare, de grootste investering ooit van Paulig buiten de thuisbasis Finland. Paulig werkt in de hele waardeketen aan duurzaamheid en helpt ook leveranciers van graan of kruiden om zo duurzaam mogelijk te telen of te produceren. Zo sloeg Paulig de handen in elkaar met Paniflower en BAT Agrar om via duurzame landbouwmethoden in Duitsland de klimaatimpact van tarwe die in tortilla’s wordt gebruikt met 35% te verminderen.

www.pauliggroup.com

Paulig in Roeselare

Paulig Roeselare is met 900 medewerkers in 3 fabrieken en een magazijn een van de grootste Belgische voedingsbedrijven. De vestiging produceert 6 miljoen wraps en 1 miljoen zakken tortillachips per dag, vooral als private label voor retailhuismerken. Daarnaast brengt Paulig ook de eigen merken Santa Maria en Poco Loco op de markt. Elke dag verlaten bijna 140 vrachtwagens de fabrieken van Paulig, vol wraps en tortillachips die door heel Europa worden verspreid. Paulig exporteert zijn producten naar meer dan 60 landen, met Frankrijk en Duitsland als grootste markten, wat zorgt voor een korte toeleveringsketen die zowel de duurzaamheid als de efficiëntie bevordert.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx