Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Cijfers Port of Antwerp-Bruges bekendgemaakt: Minder nieuwe wagens, meer containers en cruises

Cijfers Port of Antwerp-Bruges bekendgemaakt: Minder nieuwe wagens, meer containers en cruises

West-Vlaanderen
  • 07/02/2025

In Port of Antwerp-Bruges werd vorig jaar 277,7 miljoen ton goederen overgeslagen, een vooruitgang met 2,3% ten opzichte van 2023. Specifiek in het platform Zeebrugge kenden de containers een heropleving en groeiden de cruises verder aan, terwijl de rorotrafiek leed onder een sterke terugval van de nieuwe voertuigen.

Port of Antwerp-Bruges

Port of Antwerp-Bruges kon over 2024 een goed overzichtsrapport voorleggen: het totale volume groeide vorig jaar met 2,3% tot 277,7 miljoen ton. “Ondanks de uitdagingen van onder meer de terugvallende Europese economie en de oorlog in Rusland, toonden alle spelers in de haven veerkracht”, zegt CEO Jacques Vandermeiren.

Meer dan de helft van de tonnage bestond uit 148,9 miljoen ton containers (+8,9%). Uitgedrukt in volume besloeg dit segment het equivalent van 13,5 miljoen twintigvoetcontainers (TEU). De containers zijn hoofdzakelijk een Antwerpse activiteit, maar niettemin droeg de enige diepzeecontainerterminal aan de kust méér dan zijn steentje bij: CSP Zeebrugge behandelde vorige jaar 672.000 TEU, volgens de cijfers van de Chinese moedermaatschappij COSCO een groei van maar liefst 55%. De toename is te danken aan onder meer de keuze van rederijen zoals MSC, COSCO en OOCL om de allergrootste schepen ter wereld in Zeebrugge te laten aanlopen. Zo vestigde de Ever Greet in juli 2024 een nieuw nationaal record van 16,30 meter diepgang.

Het tweede grootste segment vloeibare bulk eindigde op 83,6 miljoen ton (-5,8%). Het transport van chemicaliën leed onder de economische terugval van de scheikundige industrie in Antwerpen, terwijl de trafiek van vloeibaar aardgas bij Fluxys LNG in Zeebrugge met 21,9% achteruitging. “Voorheen was Zeebrugge goed voor 15% van de Europese invoer van LNG, maar in 2024 richtte Duitsland zelf bijkomende ontvangstplatformen in om minder van Zeebrugge afhankelijk te zijn”, verklaart Vandermeiren.

Naast een energiehaven is Zeebrugge traditioneel een bastion van roll-on/ roll-off. Dit segment daalde over Port of Antwerp-Bruges met 3,4% tot 20,3 miljoen ton. De overslag van onbegeleide vracht op roroschepen steeg met 3,4% dankzij voornamelijk toegenomen trafiek met Ierland, Scandinavië, Spanje en Portugal, terwijl de rechtstreekse roro met het VK met -2,8% redelijk standhield. De grootste klap in dit segment kwam door de terugval in de autoverkoop. De trafiek van nieuwe wagens, waarin Zeebrugge de absolute nummer één haven van de wereld is, daalde van 3,56 naar 3,22 miljoen (-9,4%) stuks. Daarin benadert het aandeel import (-7,3%) stilaan dat van de export (-11,3%).

Dit jaar kijken we uit naar het vervolg van het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge.

Dirk De fauw

Uitdagende periode

“In het uitdagende jaar 2024 bewees de complementariteit van de beide havenplatformen Zeebrugge en Antwerpen zich opnieuw als een grote toegevoegde waarde”, zegt de Brugse burgemeester en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges Dirk De fauw. “Dit jaar kijken we uit naar het vervolg van het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge, dat essentieel is om onze positie van wereldhaven te versterken en toekomstbestendig te maken. We gaan ook investeren ook in andere infrastructuur zoals een nieuwe cruiseterminal met walstroom.”

In 2024 groeiden de cruises door tot 187 schepen (18 meer dan in 2023) en 550.000 passagiers.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx