Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 07/02/2025

Op de nieuwjaarsbijeenkomst van de havengemeenschap vroeg APZI om garanties voor investeringen om Zeebrugge in de nabije en verre toekomst competitief te houden. Port of Antwerp-Bruges en de politieke vertegenwoordigers spraken alvast hun steun en verlangen uit voor een definitieve goedkeuring van de nieuwe Visartsluis in 2025.

APZI

De haven van Zeebrugge leeft in de regio. Dat bleek duidelijk uit de grote opkomst voor de nieuwjaarsreceptie van de Zeebrugse havengemeenschap in het Brugse congrescentrum. Voor een volle tribune presenteerde acteur Rik Verheye een schare gastsprekers die terugblikten op 2024 en vooruitkeken naar 2025. De rode draad doorheen de avond was de wens van de ondernemers dat er dit jaar écht witte rook uit de schoorsteen komt voor een definitief projectbesluit voor de nieuwe Visartsluis.

Momenteel verwerkt de Vlaamse administratie de opmerkingen uit het openbaar onderzoek van het ontwerp kaderprojectbesluit, zodat het document in de eerstkomende maanden ter goedkeuring kan worden voorgelegd aan de Vlaamse regering.

Hun volle steun hiervoor – inclusief aandacht voor de financiële middelen – werd alvast beloofd door uitgenodigde sprekers: minister van openbare werken, mobiliteit en haven Annick De Ridder (N-VA), ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges en burgemeester van Brugge Dirk De fauw (CD&V), de nieuwe Antwerpse havenschepen en toekomstig havenvoorzitter Johan Klaps (N-VA) en chief business development & transition officer van Port of Antwerp- Bruges Tom Hautekiet. Voor die laatste is Zeebrugge altijd een beetje thuiskomen: tot aan de havenfusie in april 2022 was hij de laatste CEO van de autonome Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ). Hij bracht nieuws mee over een pakket van 250 miljoen investeringen in 2025 en 2026. “Die zullen ten goede komen aan onder meer de kaaien, roropontons en het verbeteren van de rotatie van goederen op de terminals op dat de congestie zou verminderen.”

Multimodale ontsluiting

Voorzitter van APZI Marc Adriansens kreeg applaus voor zijn recente erkenning als Vlaamse ‘Maritieme en logistieke figuur van het jaar’. Maar hij vroeg vooral aandacht voor concrete dossiers. “Op Vlaams niveau moeten oplossingen bedacht worden voor de vergrijzing van de kustloodsen. Er moet ook werk gemaakt worden van havenbescherming annex uitbreiding in het strategisch plan Kustvisie, dat de kust ten laatste in 2100 tegen maximaal 3 meter zeespiegelstijging moet beschermen. We vragen ook een eerlijke ondersteuning van ons project voor medewerkersvervoer De Havenbus, dat met gestegen kostprijzen kampt.”

Een terugkerend agendapunt is de multimodale ontsluiting van Zeebrugge. “Vanuit de alliantie APZI-Voka vragen we alle betrokken partijen om toch verder na te denken over het opwaarderen van de Brugse Ringvaart voor schepen tot 2.500 ton. We hopen ook op garanties voor de estuaire connectie tussen Antwerpen door WeBarge, dat onlangs rederij PortConnect overnam. Daarnaast kan een havenspoorlijn Zeebrugge- Gent-Antwerpen het hinterlandtransport flink verduurzamen. Als iedereen zijn rol speelt, zowel overheden als bedrijven, dan zullen we samen slagen in ons opzet: make Zeebrugge great again.”

apzi

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx