Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 13/06/2025

“In showrooms en musea is digitale technologie steeds vaker de motor van het verhaal”

Eind mei nam Ocular in Zwevezele zijn gloednieuwe experience center in gebruik. Als full-service partner voor interactieve, digitale belevingen in onder meer musea, bedrijven en indoor pretparken ontwikkelde het al talrijke experience centers voor anderen. Met de eigen showroom wil Ocular klanten inspireren, maar vooral ook concreet begeleiden van wild idee tot uitvoerbaar project.

Ocular

Het team van Ocular huist inmiddels anderhalf jaar in het nieuwbouwkantoor op de Flandria-bedrijvensite in Zwevezele. “Onze vorige vestiging was te klein geworden, liet niet toe om te tonen wat we kunnen en reflecteerde dus niet meer waar we als bedrijf voor staan: het creëren van kwalitatieve en bedrijfszekere digitale belevingen die een meerwaarde vormen voor onze klanten”, vertelt oprichter en CEO Nicolas Vanden Avenne. “Even twijfelden we nog over een locatie in Kortrijk, maar stroeve onderhandelingen en de impact van corona deden ons besluiten om het toch dichter bij huis te zoeken. Veel vergaderingen verlopen sindsdien digitaal, dus we hoeven niet zo nodig meer langs een centrale verkeersader te liggen. De nabijheid voor onze medewerkers is belangrijker.”

Zien is geloven

Het aantal fysieke overlegmomenten met klanten mag dan wel gedaald zijn, volgens Nicolas benadrukt die evolutie vooral het belang van een kwalitatieve invulling. “Een fysieke ontmoeting is wat mij betreft het summum van sociale interactie. De schaarse momenten die er nog zijn, moeten we dus optimaal benutten. Intensiveren, zeg maar. Daarom hebben we met ons eigen experience center een inspirerende ruimte gecreëerd, waar klanten rechtstreeks kunnen kennismaken met een aantal betekenisvolle installaties en technologieën.” In de Ocular-showroom vind je onder meer een immersieve ruimte, hologrammen, videowalls en een touchtafel. “Voor veel mensen is digitale beleving nog een vaag begrip. Hier kunnen we heel concreet de mogelijkheden tonen en duidelijk maken dat een installatie niet per definitie high-end moet zijn om impact te hebben. Daarnaast helpt het om de beeldvorming te versnellen. We moeten niet meer met hand en tand uitleggen wat het verschil is tussen een projectie en een ledscherm of hoe een interactieve tafel met objectherkenning werkt; we kunnen het gewoon tonen.”

Het experience center wordt een cruciale tool voor ons experience design programma.

Nicolas Vanden Avenne

Experience design programma

Naast een inspirerende demoruimte beschouwt Nicolas het nieuwe experience center als een tool. “Vaak krijgen we de vraag om een experience center te bouwen, maar zijn er geen concrete ideeën of verwachtingen. Om bedrijven daarin te begeleiden hebben we het experience design programma ontwikkeld, waarmee we de noden detecteren en meedenken op onder meer strategisch, interactief en productieniveau om de droom te concretiseren. In ons experience center kunnen we heel dat programma nu aan de hand van beleving doorlopen. We kunnen tegelijk inspireren en input verzamelen, om zo van die open vraag tot een masterplan en vervolgens een realisatie te komen.”

www.ocular.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Wiels
Titeca
Accent
ING
Logo SD Worx