De kans is heel groot dat er in de zetel van jouw wagen een veringssysteem zit dat in Wevelgem werd geproduceerd. Pullmaflex maakt er elk jaar 25 miljoen voor alle mogelijke automerken. Het Amerikaanse Leggett & Platt kocht het bedrijf 30 jaar geleden. “Dat we deel uitmaken van een grotere groep helpt ons om kwaliteit te kunnen blijven garanderen en voldoende te kunnen inzetten op innovatie”, zegt Filip Synhaeve.
Innovatie en automatisatie zijn cruciaal.
Pullmaflex werd in de jaren 60 opgestart in het Verenigd Koninkrijk. In 1969 opende het bedrijf, dat destijds veren produceerde voor industriële toepassingen, een tweede vestiging in Wevelgem. “Sinds 1994 maakt ons bedrijf deel uit van het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf Leggett & Platt”, zegt Branch Manager Filip Synhaeve. “De vele tientallen bedrijven onder L&P produceren wereldwijd veren en staaldraad voor allerlei toepassingen, van matrassen tot meubels. Een 25-tal bedrijven daarvan, waaronder het onze, zijn actief in de automobielsector.”
Pullmaflex telt op dit moment een 150-tal medewerkers, die samen een omzet draaien van 32 miljoen euro. “Onze activiteiten zijn in de loop der jaren geëvolueerd. We maken veringssystemen die voor het comfort zorgen in een autozetel. Dat gaat van basic comfortsystemen tot heel moderne systemen compleet met massagetoepassingen, voor alle mogelijke automerken.”
De focus ligt bij autoconstructeurs nu vooral op elektrificatie, waardoor minder geld en aandacht overblijven voor het comfort in de autozetels.
Filip Synhaeve
Productontwikkeling
Het bedrijf maakt jaarlijks comfortsystemen goed voor 10 miljoen auto’s, die grotendeels op de Europese markt terechtkomen. “We doen ook aan productontwikkeling en maken bovendien zelf de machines waarmee we onze comfortsystemen produceren. Daardoor hebben we de knowhow om ons machinepark heel snel te kunnen aanpassen als onze klanten nieuwe wensen hebben. De machines die we hier ontwikkelen en bouwen, komen ook in andere bedrijven van onze groep terecht.”
Voor de sector waarin Pullmaflex werkzaam is, is het een uitdagende periode. “Door de elektrificatie van wagens staan de budgetten voor autozetels onder druk. De focus ligt bij autoconstructeurs nu vooral op de innovatie rond elektrificatie, waardoor minder geld en aandacht overblijven voor pakweg het comfort in de autozetels. Leveren aan de beste prijs en kwaliteit blijft de norm voor automobiel toeleveranciers. Net zoals in de rest van de maakindustrie brengen de loonkosten ook ons in een nadelige positie ten opzichte van andere, goedkopere landen. Competitief blijven kunnen we enkel door doorgedreven in te zetten op innovatie en vergaande automatisatie.”
Dat Leggett & Platt, goed voor een jaarlijkse omzet van om en bij de 4 miljard euro, Pullmaflex destijds heeft gekocht, is een goede zaak voor de toekomst van Pullmaflex. “Kleinere spelers krijgen het steeds moeilijker in de automobielsector. Dat we deel uitmaken van een grotere groep helpt ons om kwaliteit te kunnen blijven garanderen en voldoende te kunnen inzetten op innovatie.”