Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Project Seine Schelde - “West-Vlaanderen krijgt een watersnelweg naar Parijs”

Project Seine Schelde - “West-Vlaanderen krijgt een watersnelweg naar Parijs”

West-Vlaanderen
  • 10/01/2025

Er is al een berg werk verzet in het Belgisch- Franse project Seine Schelde om het gebied tussen de Noordzeehavens en Parijs voor grote binnenschepen te ontsluiten. “In België zijn al veel bruggen, sluizen en waterlopen aangepast en in Frankrijk start binnenkort de aanleg van het kanaal Seine-Nord Europe”, zegt programmacoördinator Frank Serpentier van De Vlaamse Waterweg.

Project Seine Schelde

Sinds midden de jaren 90 loopt het plan om het gebied tussen Seine en Schelde – van de Noordzeehavens tot Parijs – voor de grootste binnenschepen toegankelijk te maken. Er wordt gemikt op de klasse Vb met laadvermogen van 4.500 ton, het equivalent van 220 vrachtwagens. Het Europees uitvoeringsbesluit voorziet overal een vrije vaarhoogte van 7 meter voor 3 lagen containers.

Het koninginnenstuk is momenteel in aanbesteding: een nieuw 107 kilometer lang Canal Seine-Nord Europe van Compiègne naar Aubencheul-au-Bac. Daarnaast geven partners De Vlaamse Waterweg, Service Public de Wallonie, Voies Navigables de France en Société du Canal Seine Nord- Europe een upgrade aan tal van waterlopen en infrastructuur.

“De hoofdverbinding in Vlaanderen is de Leie over 71 kilometer van Wervik tot Gent”, zegt programmacoördinator Frank Serpentier van De Vlaamse Waterweg. “Ten eerste bouwden we 2005 in Evergem een nieuw sluizencomplex en kwamen vervolgens Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve aan de beurt. Ten tweede verhoogden we onder meer de bruggen in Kortrijk, Wervik, Bissegem- Marke en Ooigem. Er zijn nog slechts 4 bruggen te gaan, met name in Kuurne (start in februari), Menen (in de loop van 2025), Wevelgem-Lauwe (streefdatum 2026- 27) en de spoorbrug Drie Duikers in Kortrijk (2030). Vanaf 2030 zal het dus al mogelijk zijn om met 3 lagen containers te varen, weliswaar met een beperkte toegelaten diepgang.” Als derde element wordt de vaarweg verruimd. “Een aantal onderdelen zijn al uitgevoerd of gestart, bijvoorbeeld tussen Sint-Baafs-Vijve en Deinze. Voor de andere onderdelen lopen studies met als streefdatum voor de afwerking 2033-34.”

Vanaf 2030 zal het al mogelijk zijn om met 3 lagen containers te varen.

Frank Serpentier

10 miljard euro

“West-Vlaanderen mag zeer tevreden zijn met het project Seine Schelde: dit wordt een snelweg naar Parijs en de Noordzeehavens. De meeste van onze industriële bedrijven staan op minder dan 10 kilometer van een waterweg. Op de Leie en de Schelde is er aansluiting van de kanalen Roeselare-Leie, Bossuit-Kortrijk, Gent-Oostende en het Boudewijnkanaal naar Zeebrugge. De uitbreiding van de capaciteit op de Ringvaart in het stedelijk gebied van Brugge is evenwel een knelpunt.” “Ook onze Waalse collega’s doen een flinke duit in het zakje. 2 jaar geleden trokken ze de Grensleie in Komen recht en pakten ze de doortocht van de Boven-Schelde in de historische binnenstad van Doornik aan. Onlangs heropende ten zuiden van Bergen het kanaal Condé-Pommeroeul. Op het kanaal Brussel-Charleroi wordt het hellend vlak van Ronquières gemoderniseerd en op het Canal du Centre komen er nieuwe sluizen.”

Het kostenplaatje voor het project Seine Schelde bedraagt ongeveer 10 miljard euro, waarvan een gedeelte uit Europees budget. “Het kanaal in Frankrijk is begroot op 5 à 6 miljard euro. Het aanpassen van bestaande waterwegen in Frankrijk, Vlaanderen en Wallonië kost telkens 1 à 1,5 miljard euro”, besluit Serpentier.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie