Een modieuze fietshelm die extra opvalt in het donker en die bij een valpartij de kans op hersenschade enorm vermindert: de voorwaarden waaraan Swivvle®-helmen voor eigenares Lien Degrauwe moeten voldoen, zijn niet min. Het traject om tot een ruim gecertificeerd en esthetisch afgewerkt product te komen, duurde dan ook een stuk langer dan verwacht. “Nu het concept volledig op punt staat, willen we in België en het buitenland een versnelling hoger schakelen.”
360° reflecterende helmen verhogen veiligheid.
“Toen ik tijdens de coronaperiode op zoek ging naar een helm die voldoende veiligheid bood én leuk genoeg is opdat je altijd gemotiveerd bent om hem te dragen, vond ik absoluut mijn gading niet”, vertelt Lien. “Na 3 dagen brainstormen besliste ik samen met een Zwitserse partner een concept te ontwerpen dat bevriende ondernemers meteen kon bekoren.”
Het duurde een jaar vooraleer het eerste volwaardige prototype klaar was. “De grootste uitdaging was om de reflectietechnologie in de moule én in kleur te integreren. Na een proces van vallen en opstaan is dat gelukt. Toen we eind 2021 een crowdfunding opzetten, sloeg die dan ook sterk aan. Op dat moment beslisten we om de gepatenteerde Mips-technologie (Multidirectional Impact Protecting System, nvdr) in onze helm te integreren. Dat is een door een Zweedse neurochirurg ontwikkelde extra schaal die bij een eventuele val de kans op hersenschade met liefst 60% vermindert. Het heeft nog eens een jaar geduurd tot Mips optimaal in onze producten was geïntegreerd. Bovendien hadden we te maken met aanzienlijke vertragingen van componenten en liepen de levertermijnen door de problematiek in het Suezkanaal een logistieke achterstand op. Daardoor beschikten we pas eind april 2024 over een stevige voorraad aan volledig afgewerkte producten.”
We willen de komende jaren vooral de Duitse en de Franse markt betokkelen. Vreemd genoeg lijkt Nederland minder potentieel te hebben.
Lien Degrauwe
Dealernetwerk
Intussen zat Lien niet stil en bouwde ze in België een dealernetwerk van 60 winkels uit. “Dat zijn onder meer fietshandels, sportwinkels met een fietsafdeling en concept stores. De internationale crowdfunding van 2021 heeft ons geleerd dat er in het buitenland ook veel interesse is. Daarom willen we de komende jaren vooral de Duitse en de Franse markt betokkelen. Vreemd genoeg lijkt Nederland minder potentieel te hebben: daar is de fietsinfrastructuur uitstekend, maar is de gewoonte om een helm te dragen minder ingeburgerd. Eigenlijk zou dat overal een verplichting moeten zijn, zeker voor kinderen. Voor hen hebben we trouwens een tweede model ontworpen.”
Ook op internationale fietsbeurzen gooit Swivvle® hoge ogen. “We presenteren de helm altijd in een black box. Als mensen een foto met en zonder flits van de helm nemen, zien ze in één oogopslag hoe goed de reflectie werkt. Ik hoop in de volgende fase ook in de Verenigde Staten tractie te kunnen genereren”, besluit Lien Degrauwe.
Op Velofollies presenteert haar onderneming ook 360° reflecterende paraplu’s en zal ze nieuwe reflecterende producten voorstellen zoals petten, helmhoezen, buttons en reflecterende covers voor rugzakken...