Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ondernemers & Co: SD Worx - Transparanter talentmanagement in 5 stappen

Ondernemers & Co: SD Worx - Transparanter talentmanagement in 5 stappen

  • 09/02/2024

Transparantie is essentieel voor een positieve medewerkerservaring. Maar hoe begin je daaraan als hr-verantwoordelijke? Tip: pak eerst je talentmanagement aan. Een transparante talentstrategie boezemt vertrouwen in de organisatie in. Bovendien vergroot je zo het zelfvertrouwen bij medewerkers, verminder je onzekerheid en haal je maximaal voordeel uit ieders skills. Deze 5 tips voor een transparanter talentmanagement kun je meteen toepassen.

1. Communiceer duidelijk over de gang van zaken 

Voor doelgericht talentmanagement moet je helder uiteenzetten wat de werkwijzen en procedures zijn. Zet een gecentraliseerd platform op waar alle medewerkers makkelijk toegang toe hebben en gedetailleerde informatie kunnen vinden over de methodes voor prestatie-evaluatie, de criteria voor promotie, de lopende interne vacatures enz. Publiceer geregeld updates over eventuele wijzigingen in de regels en procedures, zodat iedereen mee is. Geef ook duidelijke uitleg en documentatie over hoe intern talent wordt uitgekozen voor tijdelijke projecten of een nieuwe functie binnen de organisatie. Zo breng je medewerkers op de hoogte van de bestaande mogelijkheden, en het stimuleert openheid en vertrouwen. Idealiter kom je tot een intern loopbaanplatform dat een gestructureerd overzicht biedt van de actuele mogelijkheden/vacatures. 

2. Geef regelmatig eerlijke feedback 

Voer een gestructureerd feedbacksysteem in om medewerkers naast de jaarlijkse evaluatie regelmatig consistente, constructieve feedback te geven. Die gesprekken moeten gaan over de huidige prestaties, maar ook over welke richting medewerkers uit willen en de mogelijkheden binnen de organisatie. Feedbacksessies helpen om de sterktes en verbeterpunten van medewerkers te bepalen. Daarnaast geven ze een beter zicht op wat ze nog in hun mars hebben en wat hun verwachtingen zijn. Op basis daarvan probeer je hun ambities te matchen met de bedrijfsdoelstellingen. 

3. Zet de criteria voor promotie en beloningen uiteen 

Het is belangrijk dat je duidelijk communiceert over de kwalificaties, prestaties en competenties die nodig zijn om promotie te maken of in aanmerking te komen voor andere beloningen binnen je organisatie. Zo weten medewerkers waar ze op moeten letten om professioneel te groeien. Tegelijk kunnen managers dan eerlijke beslissingen nemen op basis van een gestructureerde aanpak. Zorg er bovendien voor dat die criteria in de hele organisatie op dezelfde manier worden toegepast om vooringenomenheid en favoritisme tegen te gaan. Het helpt ook om alle skills binnen de organisatie transparant in kaart te brengen, zodat medewerkers weten welke skills en sterke punten hun collega’s hebben. 

4. Neem datagestuurde beslissingen voor je talent 

Registreer en benut gegevens over interne mobiliteit om het overzicht te behouden op het beschikbare talent en de talentvraag en -verschuivingen binnen de organisatie. Dat helpt leemtes op te sporen en te bepalen waar talent kan worden ingezet om de doeltreffendheid en medewerkerstevredenheid te verhogen. De data die je via feedbackmechanismen verzamelt, kun je eveneens gebruiken om de effectiviteit van talentmanagementstrategieën te monitoren. Stuur bij waar nodig. Beslissingen over aanwervingen, promotie en interne mobiliteit die steunen op objectieve gegevens, vinden medewerkers meer gerechtvaardigd. 

5. Creëer transparantie over loopbaanontwikkeling 

Neem bij het opstellen of herzien van functiebeschrijvingen altijd de tijd om ook de doorgroeimogelijkheden van de functie uiteen te zetten en duidelijk te maken welke competenties nodig zijn om in een bepaalde richting te evolueren. Communiceer daarnaast vanaf de aanwerving regelmatig over de interne doorgroeimogelijkheden voor iedere medewerker, zodat ze hun ambities daarop kunnen afstemmen. Je kunt medewerkers daarbij ondersteunen door opleidingsmogelijkheden te bieden, en hulpmiddelen om hun skills en vereiste competenties te meten en te ontwikkelen. 

Barbara Van Goeye, Kantoordirecteur KMO Brugge bij SD Worx

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie