Eeckhout Trucks & Vans Services draait op volle toeren. De divisie van Bruno Eeckhout BV neemt dezer dagen een nieuw Mercedes-servicepunt in Puurs in gebruik. Pauline Eeckhout, dochter van Bruno, leidt de zaak in goede banen. “Net als zusterbedrijven Eeckhout-Cardoen en E-renting, koesteren we de ambitie om in de toekomst verder te blijven groeien.”

30 jaar geleden startte Bruno Eeckhout met Eeckhout-Cardoen een onafhankelijke garage die onderhoud en herstellingen aan vrachtwagens en opleggers van de meest uiteenlopende merken behartigt. “Mijn vader heeft altijd een boontje gehad voor Mercedes-Benz”, weet dochter Pauline. “Om met het merk te kunnen samenwerken, startte hij eerst een verhuurfirma op. Toen hij te horen kreeg dat Doornik de enige blinde vlek was in het dealernetwerk voor vrachtwagens, kocht hij in Froyennes een opslagpand en liet het ombouwen tot een volwaardig servicepunt voor het Duitse merk. Sinds februari 2018 is het filiaal operationeel.”
Dat was ook ongeveer het moment waarop Pauline in de zaak kwam. “Het is altijd mijn bedoeling geweest om in het familiebedrijf aan de slag te gaan, onder meer uit respect voor wat mijn ouders hebben opgebouwd. Na 3 jaar automotive business management in Nederland te hebben gestudeerd, ben ik bij Eeckhout Poids Lourds begonnen. Omdat die naam de lading niet meer dekt en we binnenkort een nieuw servicepunt in Puurs in gebruik nemen, heet deze divisie nu Eeckhout Trucks & Vans Services (ETVS).” Het filiaal in Puurs was vroeger een garage voor hoogwerkers en telescopische kranen en vormt een ideale locatie om (grote) klanten uit de regio Antwerpen en Vlaams- Brabant te ondersteunen. “Aanvankelijk werkten we vanuit Londerzeel, maar toen we dat huurpand moesten verlaten, gingen we meteen op zoek naar een permanente oplossing. We hadden in die regio al een mooi cliënteel opgebouwd en wilden dat uiteraard niet verloren laten gaan.”
Goed uitgerust om hoge werkdruk aan te kunnen.
Grotere locatie
Intussen zitten ook de andere pijlers van Bruno Eeckhout BV in de lift. “Moederbedrijf Eeckhout-Cardoen blijft functioneren als een onafhankelijke dienstverlener voor vrachtwagens. Sinds 2021 bieden we er ook professionele voertuigen van Ford aan. De spreidstand met Mercedes-Benz en andere merken laat toe om voor iedere klant de meest geschikte oplossing aan te bieden, in functie van het type werk dat ze verrichten, het budget, de chauffeur, enzovoort. Eeckhout-Cardoen bedient klanten vanuit vestigingen in Moeskroen en Wielsbeke. In Wielsbeke hebben we zopas een gloednieuwe locatie in gebruik genomen, die aanleunt bij een site waar we vroeger al over parking beschikten. We hebben er veel meer ruimte, waardoor we efficiënter, beter gestructureerd en dus nog professioneler kunnen werken. Zowel voor het atelier, de kantoren als onze klanten is dat echt een meerwaarde.”
Met E-Renting beschikt de groep over een divisie met een verhuurvloot van 800 voertuigen, die vrachtwagens van 1 dag tot 10 jaar verhuurt, op maat van de klant. “Mijn vader leidt die businessunit samen met zijn broer Niko. Vorig jaar hebben we met enkele overnames verder gesleuteld aan de groei van de groep. Het is fijn dat de hele familie in het bedrijf haar ding kan doen. Ook mijn moeder is actief in de zaak; zij is verantwoordelijk voor de ondersteunende diensten.”

De korte communicatielijnen zijn een deel van de charme van de job.
Pauline Eeckhout
Elektrische vrachtwagens
Intussen bereidt de onderneming zich volop voor op de geleidelijke transitie naar elektrische vrachtwagens. “Mercedes-Benz is daar een pionier in. Vorig jaar hebben we al 3 dergelijke vrachtwagens gekocht voor onze verhuurdivisie, in 2025 volgen er nog 2. We merken dat almaar meer transporteurs deze weg inslaan, ook omdat hun klanten dat vragen. Evident is het niet, want het laden van die wagens vereist een aangepaste elektriciteitsvoorziening. De servicepunten van ETVS zijn wel volledig uitgerust om elektrische vrachtwagens in optimale conditie te kunnen houden. Onze medewerkers hebben daar ook specifieke opleidingen voor gevolgd. We doen er alles aan om onze klanten een 24/7-service te kunnen aanbieden. Als een klant in panne staat, nemen mijn vader of ikzelf de telefoon op om hen te depanneren. Die korte communicatielijnen willen we sowieso behouden; het is een deel van de charme van de job”, besluit Pauline.