Vanwege zijn unieke ligging middenin een wereldhaven maakte VTI Zeebrugge de resolute keuze om de eerste Vlaamse havenschool te worden. “Onze opleidingen in het domein van transport, logistiek en maritiem lopen als een trein. We kunnen daarvoor rekenen op samenwerking met de bedrijven, waar de vraag naar praktisch geschoolde profielen groot blijft”, zegt directeur Joke Knockaert.
Toen Joke Knockaert 5 jaar geleden directeur van VTI Zeebrugge werd, stond ze met haar team voor een stevige uitdaging. “Van een duizendtal leerlingen in de hoogdagen was de school naar een driehonderdtal gezakt. De aandacht van het grote publiek voor de praktische beroepen was sterk afgenomen. Merkwaardig, want de vraag van de bedrijven naar technische profielen bleef groeien. Ook in het onderwijslandschap zelf waren er een aantal verschuivingen die het technisch en beroepsonderwijs niet ten goede kwamen. We bleven niet bij de pakken zitten en maakten een duidelijke keuze om ons te richten op hetgeen ons uniek maakt: onze positie middenin een wereldhaven.”
Die strategische heroriëntatie gebeurde op 3 vlakken. “Ten eerste stopten we met een aantal vaak voorkomende opleidingen die bij ons minder goed scoorden, bijvoorbeeld voor de bouwsector. Eén van de uitzonderingen die we behielden, is de succesvolle opleiding dakwerker die wij als één van de weinige scholen aanbieden. Ten tweede kozen we op het vlak van methodiek resoluut voor duaal onderwijs in het zevende jaar. We stellen praktische ervaring op de bedrijfsvloer centraal en kregen daarover al positieve feedback van de ondernemingen. Ten derde vonden we nauwe samenwerkingen met bedrijven om ons van het meest actuele en kwaliteitsvolle lesmaterieel te voorzien.”
Unieke opleidingen
De meest fundamentele wijziging was de focus op de havensector. “Sinds enkele jaren profileren we ons voluit als de eerste havenschool van Vlaanderen. We organiseren enkele unieke opleidingen zoals polyvalent technieker havenvoertuigen en polyvalent mecanicien zware bedrijfsvoertuigen. In het domein transport en logistiek hadden we al een gerenommeerde opleiding tot vrachtwagenchauffeur en die hebben we aangevuld met een opleiding logistiek, met daarin onder meer aandacht voor interne transportmiddelen en magazijnbeheer.”
Een recent aanbod is een bediendeopleiding assistent internationaal goederenvervoer. Andere opleidingen die nauw op de maritieme activiteiten aansluiten zijn mechatronica (navy engineering) en technisch hernieuwbare energie (koel- en warmtetechnieken).
Dankzij de positionering als havenschool stabiliseerde het leerlingenaantal op iets meer dan 300. “De leerlingen voor de richtingen in transport en logistiek komen uit het hele land. Bijvoorbeeld de opleiding logistiek loopt als een trein. Die is 3 jaar geleden gestart met 5 leerlingen in het derde jaar, nu hebben we genoeg inschrijvingen voor een derde klas. Tegen het volgende schooljaar plannen we een nieuwe richting waarin jongeren voorbereid worden op een job in maritieme beveiliging en bewaking. Daar komen niet alleen technische vaardigheden maar ook people skills bij kijken.” (RJ - Foto MVN)