Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Vias begeleidt ondernemingen die medewerkers op de fiets willen krijgen

Vias begeleidt ondernemingen die medewerkers op de fiets willen krijgen

  • 12/01/2024

We fietsen vaker naar het werk

Bijna 1 op de 3 eigenaars van een elektrische fiets gebruikt zijn fiets om naar het werk te rijden. Het is één van de opvallende cijfers die Vias verzamelde, het onafhankelijke kenniscentrum voor verkeersveiligheid en mobiliteit. “Wij begeleiden werkgevers die hun medewerkers vaker op de fiets willen krijgen”, zegt woordvoerder Stef Willems.

Vias begeleidt ondernemingen die medewerkers op de fiets willen krijgen

Vorig jaar heeft maar liefst 1 op de 6 Belgen een elektrische fiets gebruikt. “Elk jaar wint deze vervoerswijze aan populariteit”, zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. “Het groeiende aanbod aan verschillende soorten elektrische fietsen speelt daarin zeker een rol. Maar vooral het feit dat elektrisch fietsen méér mensen aanspreekt, verklaart die stijgende populariteit. Ouderen vormen nog steeds de belangrijkste doelgroep voor elektrische fietsen, maar ook jongere mensen kiezen steeds vaker voor een elektrische fiets. Verder wint ook de leasemarkt aan populariteit; ook die factor draagt bij tot een hoger aantal elektrische fietsen op de baan.” 

Iets minder dan 1 op de 3 Vlaamse elektrische fietsgebruikers (29%) rijdt ermee naar het werk. “Elektrisch rijden verlaagt voor veel Vlamingen blijkbaar de drempel om met de fiets te gaan werken”, zegt Stef Willems. “Wie het vroeger niet zag zitten om 10 kilometer te fietsen naar het werk, ziet die afstand misschien wel te doen met een elektrische fiets. Verschillende bedrijven proberen bovendien ook actief hun medewerkers op de fiets te krijgen. Door de accommodatie voor hun fietsende werknemers te verbeteren, met bijvoorbeeld douches, kleedkamers, lockers en degelijke fietsenstallingen, door te sensibiliseren, door hun werknemers de kans te geven om een aangeboden fiets na 3 jaar tegen een lagere prijs aan te kopen,…” Vias gaat ter plaatse bij werkgevers die willen inzetten op een fietscultuur. “We bekijken hoe je als werkgever je werknemers kan stimuleren om vaker met de fiets naar het werk te komen, welke ingrepen je kan doen op je eigen bedrijfsterrein om de veiligheid voor fietsers te verbeteren, we geven ook vormingen over de wegcode, enz.” 

Elektrisch rijden verlaagt voor veel Vlamingen blijkbaar de drempel om met de fiets te gaan werken.

Stef Willems

“Veel mensen hebben een elektrische fiets aangekocht om er recreatief mee te gaan rijden, zonder de bedoeling om er ooit mee naar het werk te rijden. Misschien wonen ze ook gewoon te ver van het werk om diezelfde fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken. En heel veel eigenaars van elektrische fietsen zijn zelfs niet meer actief in het werkveld. Dat 1 op de 3 eigenaars van een elektrische fiets daar ook mee naar het werk rijden, is dus best wel een hoog cijfer.” 

Ook opvallend: bijna 1 op de 3 Vlamingen (31%) rijdt elke week meer dan 50 kilometer met zijn elektrische fiets. “Uit een eerdere enquête van Vias uit 2019 bleek al dat gebruikers van een elektrische fiets gemiddeld 9,6 kilometer per traject afleggen ten opzichte van 5,2 kilometer voor de traditionele fietsen.” 

Meer ongevallen 

Een hoger aantal elektrische fietsen op de weg vertaalt zich in 5 jaar tijd in meer dan een verdubbeling van het aantal ongevallen met doden en gewonden met elektrische fietsen. In 2018 waren er 1.400 letselongevallen met elektrische fietsen, in 2022 waren er dat al 3.370, zo blijkt uit de ongevalscijfers. “Dat heeft niet zozeer te maken met het feit dat elektrische fietsen sneller zouden rijden. Veel mensen rijden met hun elektrische fiets niet beduidend sneller dan wanneer ze met een traditionele fiets zouden rijden. De verklaring ligt elders en is heel eenvoudig. Het aantal elektrische fietsen stijgt en daarmee dus ook de kans dat er zich ongevallen voordoen met elektrische fietsen. Bovendien speelt hier ook het feit dat er langere afstanden worden afgelegd met elektrische fietsen dan met traditionele fietsen. Je hebt nu eenmaal meer kans op een ongeval tijdens een rit van 20 kilometer dan op een ritje van 5 kilometer.” In de meerderheid van de gevallen komt de fietser trouwens in zijn eentje ten val, omdat hij een stuurfout maakt of ergens hapert aan een infrastructureel element op de weg. “We raden fietsers dan ook ten zeerste aan om een helm te dragen en geen alcohol te drinken”, klinkt het. (JM - Eigen foto)

Extra vorming 

De populariteit van de elektrische fiets is een goede zaak voor onze mobiliteit. “Maar de vele ongevallen en conflicten tussen auto’s en fietsers en ook tussen de kwetsbare weggebruikers onderling tonen aan dat het belangrijk is om te investeren in een veilige openbare ruimte, waar elke weggebruiker zijn plaats heeft. Wij zijn zelf ook voorstander van extra vormingsmogelijkheden voor wie elektrisch rijdt en gaan met Vias Academy langs bij bedrijven die ons daarnaar vragen. Dat een elektrische fiets bijvoorbeeld een langere remafstand heeft en je beter niet uit de hoogste trapondersteuning vertrekt, zijn bijvoorbeeld zaken die daarin aan bod komen.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie