De werkgroep ‘Fietsbeleid Polder en Noorderkempen’ heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt bij de aanpak van fietsknelpunten in het noordoosten van Antwerpen. Een charter dat toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, de industriële ondernemerswereld, Port of Antwerp-Bruges en een aantal besturen twee jaar geleden daartoe ondertekenden, heeft geleid tot een actieplan dat z’n eerste vruchten afwerpt. De eerste projecten van vijftien geselecteerde dossiers, samen goed voor 25 kilometer aan fietspad en uiteenlopende oplossingen voor barrières voor fietsers, krijgen al concreet vorm.
Al in 2021 ging de werkgroep ‘Fietsbeleid Polder en Noorderkempen’ van start. Ze was ontstaan uit een lokaal overleg van de ondernemingen Evonik en BASF en het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo om de fietsveiligheid voor woon-werkverkeer te verbeteren. Onder voorzitterschap van districtsschepen Sandra Suykerbuyk en met steun van het Platform Industrie van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland werd het initiatief verbreed.
‘Ondernemingen leveren veel inspanningen om werknemers met alternatieve vervoersmiddelen naar vaak moeilijk bereikbare bedrijvenzones te loodsen. We investeren in fietsprogramma’s, veiligheidsopleidingen, fietsvergoedingen of abonnementen voor DeWaterbus. Maar de dagelijkse fietsverplaatsing is soms verre van evident: delen van het fietspad ontbreken, spoor, snelweg of water vormen barrières of er moet vaak omgereden worden… Die knelpunten moeten worden opgelost’, aldus Jan Remeysen, CEO van BASF en voorzitter van het Platform Industrie van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.
Om technische, financiële of procedurele redenen ontbreken nog heel wat cruciale fietsverbindingen om het havengebied en de lokale bedrijvenzones te connecteren met het noordoosten van de Antwerpse regio. Verschillende betrokken partijen samenbrengen, moest zorgen voor een doorbraak in deze vaak complexere dossiers. Doelstelling van de werkgroep ‘Fietsbeleid Polder en Noorderkempen’ is om te komen tot een veilige en fijnmazige fietsinfrastructuur.
Vertegenwoordigers van de bedrijfs- en havenwereld en uiteenlopende overheden – van Vlaams minister van Mobiliteit over provincie Antwerpen tot acht lokale besturen - legden op 19 september 2022 hun engagement hiertoe vast in het charter ‘Fietsbeleid Polder en Noorderkempen’. Als bruggenbouwer tussen ondernemingen en overheden in complexe dossiers faciliteert Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland al ruim twee jaar het overleg. Intussen twee jaar verder kan de werkgroep uitpakken met de eerste concrete resultaten.
‘Er werd in consensus een lijst van vijftien fietsdossiers bepaald om gezamenlijk aan te werken. Elk dossier heeft een specifieke trekker, die de continuïteit van het dossier opvolgt en aan de werkgroep rapporteert over de voortgang. Al deze dossiers zijn samen goed voor 25 kilometer fietspad en uiteenlopende oplossingen voor barrières voor fietsers. Veel van deze dossiers hebben intussen al concreet perspectief op uitvoering gekregen; enkele ervan zitten zelfs al in de realisatiefase’, stipt Jan Remeysen aan. Zo werd het fietspad F12 langs de Ekerse Putten afgewerkt, wordt de fietsinfrastructuur op de Noordlandbrug in Zandvliet momenteel aangepakt, is er zicht op een snelle oplevering van de fietsinfrastructuur in de Abtsdreef in Stabroek en komen ook concrete perspectieven voor fietsverbindingen langs de A12 richting haven.
‘Het werk is nog lang niet af. We roepen graag alle betrokkenen op om hun engagement ook in de volgende legislatuur onverdroten verder te zetten. Deze aanpak mag niet worden losgelaten. Op die manier zorgen we voor een veilige en betere bereikbaarheid van onze bedrijven en verzekeren we de economische ontsluiting’, aldus CEO Ivan Pelgrims van Evonik Antwerpen, dat samen met BASF Antwerpen het voortouw voor de werkgroep heeft genomen.
Ook Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is tevreden over de gang van zaken. ‘De meerwaarde van de werkgroep zit vooral in de wil om over de verschillende bevoegdheden heen naar concrete oplossingen te zoeken. We zijn blij dat ook de mandatarissen dit inzien en hun bestuur al hebben kunnen overtuigen om na de volgende verkiezingen hiermee door te gaan’, besluit gedelegeerd bestuurder Luc Luwel van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.
De aanpak en de dossiers van de werkgroep staan gebundeld op www.fietsbeleidpoldernoord.be.
De partners van de werkgroep:
• Vlaamse overheid (Vlaams minister van Mobiliteit)
• Provincie Antwerpen
• Stad Antwerpen en district Berendrecht – Zandvliet – Lillo
• Gemeenten Stabroek, Essen, Kalmthout, Kapellen, Wuustwezel en Woensdrecht
• Port of Antwerp-Bruges
• Voor de ondernemingen: BASF, Evonik en Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland