Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Valentino Chocolatier : een familiebedrijf waar de liefde voor chocolade door de aderen stroomt

Valentino Chocolatier : een familiebedrijf waar de liefde voor chocolade door de aderen stroomt

Voka nationaal Vlaams-Brabant
  • 15/11/2024

Valentino Chocolatier is een familiebedrijf met een lange traditie van vakmanschap, dat inmiddels door de tweede generatie wordt voortgezet. In 2020 namen Jan Roelandts en zijn broer Rob de leiding over van hun ouders, wat hen zowel nieuwe kansen als uitdagingen bracht. “Mensen denken vaak dat het simpelweg een cadeau is om in een familiebedrijf te stappen,” zegt Jan eerlijk, “maar in de praktijk is het een grote verantwoordelijkheid.” Hij vertelt over de overgang, de betrokkenheid van zijn ouders, en hoe hij het bedrijf samen met zijn broer wil blijven uitbouwen. 

 

Een proces van loslaten en overnemen

De formele overname van Valentino Chocolatier vond plaats in 2020, tijdens de coronapandemie. “Dat was niet meteen het geplande moment,” zegt Jan, “maar alles viel toen samen. COVID, de leeftijd van mijn ouders – en eigenlijk voelden mijn broer en ik dat we er klaar voor waren.” Hoewel de eerste aandelen al in 2014 werden overgedragen, was de tijd pas in 2020 rijp voor een volledige overdracht. “Voor mijn ouders was dat geen makkelijke stap. Ze hebben het bedrijf opgebouwd en dat is niet iets wat je zomaar loslaat.”

“Mijn ouders blijven tijdens hun pensioen nog steeds op de achtergrond betrokken,” vertelt Jan. “Ze komen elke week even langs, maken een praatje en geven advies waar nodig. Zo verloopt de overgang heel natuurlijk, en kunnen wij stap voor stap onze eigen draai geven aan het bedrijf.”

Leren van binnenuit

Voordat Jan en zijn broer leidinggevende rollen op zich namen, hebben ze beiden eerst een periode in andere sectoren gewerkt. “Ik ben in 2010 bij Valentino begonnen, maar daarvoor heb ik nog even in de bankensector gewerkt en bij Ernst & Young,” legt Jan uit. “Toen ik bij Valentino startte, wilde ik van onderaan beginnen, in de productie. De eerste zes maanden stond ik aan de machines, pralines te maken. Zo heb ik het product écht leren kennen en de mensen die er elke dag mee werken.”

Voor een succesvolle overdracht moeten zowel de oude als de nieuwe generatie er klaar voor zijn.

Jan Roelandts, Valentino Chocolatier

Balans tussen werk en familie

Werken met familie heeft zijn uitdagingen. “Op kantoor spreek ik mijn ouders bij hun voornaam aan,” vertelt Jan. “Dat helpt om het professioneel te houden. Het zou raar zijn om te zeggen: ‘mama heeft dit besloten’.” Die duidelijke grens tussen werk en privé is belangrijk, maar soms loopt het toch door elkaar. “Kerst is nog steeds een familiefeest, en ja, daar zit je dan ook met je collega’s. Die balans vinden we nu wel.”

Voor zijn vader was de overname een proces van loslaten. “Mijn vader heeft het bedrijf jarenlang geleid en het was niet vanzelfsprekend om dat uit handen te geven,” zegt Jan. “Maar we hebben samen een manier gevonden om die overgang geleidelijk te laten verlopen. Nu kunnen mijn ouders van hun pensioen genieten, terwijl wij het familiebedrijf samen verder uitbouwen.”

Duurzaamheid als waardevolle erfenis

Duurzaamheid is al jarenlang een speerpunt van Valentino Chocolatier, lang voordat dit breed in de mode was. “We zijn al lange tijd betrokken bij het Cacao Trace-programma,” vertelt Jan. “Dat geeft ons de zekerheid dat de cacaoboeren eerlijk betaald worden. Ook hebben we zonnepanelen geplaatst.” Voor Valentino is duurzaamheid geen marketingstrategie. “Dit is gewoon hoe wij vinden dat het hoort. En met de huidige maatschappelijke uitdagingen ben ik blij dat mijn ouders die keuzes toen al hebben gemaakt.”

Jan is vastbesloten om dit erfgoed verder uit te bouwen en te investeren in duurzame initiatieven. “De consument vindt het steeds belangrijker, en we zien dat als een motivatie om nog meer te doen. Het is niet nieuw voor ons, maar het krijgt nu wel een prominentere plek.” 

Kerst is nog steeds een familiefeest, en ja, daar zit je dan ook met je collega’s. Die balans vinden we nu wel.

Gezonde groei

Samen met zijn broer Rob heeft Jan een duidelijke visie voor Valentino’s toekomst: “We willen groeien, maar op een duurzame manier. Geen haast, we hoeven niet ieder jaar te verdubbelen.” Een belangrijk onderdeel van die strategie is het uitbreiden van het merk via franchising. “We willen meer speciaalzaken openen, onder het Valentino-merk, maar altijd met oog voor kwaliteit.”

Met 38 medewerkers en een netwerk van meer dan vijftig winkels in België heeft Valentino een sterke basis voor die groeiambitie. “Valentino moet blijven staan voor kwaliteit, betaalbare Belgische chocolade waar we trots op kunnen zijn. Dat is wat onze klanten van ons verwachten, en dat is waar wij aan blijven werken.”

Advies aan jonge generaties in familiebedrijven

Voor wie overweegt om in het familiebedrijf te stappen, heeft Jan waardevol advies. “Het is goed om eerst werkervaring op te doen buiten het familiebedrijf. Mijn ouders hebben ons daarin altijd aangemoedigd, en dat is een wijs advies. Ik heb geleerd hoe andere bedrijven werken, en die ervaring helpt me nu in mijn eigen rol bij Valentino.”  

Hij benadrukt ook het belang van een geleidelijke overgang. “Voor een succesvolle overdracht moeten zowel de oude als de nieuwe generatie er klaar voor zijn,” legt Jan uit. “We hebben elkaar de ruimte en het geduld gegeven om in die nieuwe rollen te groeien, en dat heeft ons allemaal goed gedaan. Het is belangrijk om die tijd te nemen en samen te werken in zo’n proces.” 

Maak werk van je familiale overdracht

Voka Familio maakt de overdracht van familiebedrijven bespreekbaar, en is hét groepstraject voor Vlaamse familiebedrijven die met passie hun onderneming runnen en willen nadenken over de toekomstige generatiewissel.

Ontdek Familio

In samenwerking met VLAIO, Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen.

Contactpersoon

Heidi Logghe

Projectmanager Ondernemerschap Voka-CVBA

imu - vzw - sigli
imu - vzw - exact
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - edenred
Proximus
imu - vzw - bebat