“Een elektrisch wagenpark uitbouwen is één ding, maar mobiliteitsgedrag veranderen is minstens even belangrijk,” stelt Joline Derwael, HR director bij ITZU. Sinds midden 2023 versnelt het bedrijf zijn mobiliteitsaanpak: elektrische wagens zijn de norm, laadinfrastructuur wordt strategisch uitgebouwd en hybride werken helpt het aantal verplaatsingen te beperken. ITZU kiest voor haalbare keuzes met maximale impact, met als kompas het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO).

VCDO als ruggengraat
De keuze voor een elektrische vloot werd mogelijk door gewijzigde fiscaliteit en een ruimer modelaanbod, maar vooral door het VCDO-kader dat intenties omzet in meetbare acties en timing. “We hebben in 2023 heel duidelijk beslist: geen nieuwe brandstofwagens meer,” zegt Joline. “Vandaag rijden we met een zestigtal EV’s op zo’n vierhonderd wagens. Hybrides hielpen even als tussenstap, maar de richting ligt vast.” Guy Strauven, Well Being & Sustainability Director bij ITZU, nuanceert: "De elektrificatie van lichte vracht stuit nog op enkele praktische grenzen. We forceren niet, we schakelen zodra het operationeel klopt.”
Laadinfrastructuur én gedrag
Op de eigen sites van ITZU, werd het aantal laadpalen fors uitgebreid zodat medewerkers overdag vlot kunnen bijladen. Thuis biedt het cafetariaplan twee sporen: een eigen laadpaal of charging-as-a-service met installatie en onderhoud in één pakket. “Zo haal je de drempels weg en wordt het toegankelijk,” zegt Joline.
We hebben in 2023 heel duidelijk beslist: geen nieuwe brandstofwagens meer.
Joline Derwael, HR director bij ITZU
Tegelijk is er aandacht voor gedrag. “We hoorden vaak: ‘Ik kan thuis niet laden, dus EV gaat niet’. Dan zeg ik vaak al grappend: we hebben vroeger ook geen tankstation thuis gezet. Je kan in principe laden op het werk of publiek, en met wagens die op papier minstens 400 kilometer halen, hoef je niet elke dag te laden.” Guy ziet het effect: “Sinds collega’s op kantoor vlot kunnen bijladen, zakt de rangestress en plannen mensen vanzelf slimmer.”
Slimmer werken, minder kilometers
ITZU houdt vast aan duidelijke afspraken rond hybride werken: digitaal als het kan, fysiek als het loont. “Niet elke meeting moet on site,” zegt Guy. “Dat is een blijver sinds corona en het drukt structureel het aantal kilometers.” Die werkwijze verlaagt meteen de drempel naar elektrisch. “Als een werkweek niet automatisch vijf pendeldagen betekent, voelt een EV minder ‘alles-of-niets’,” vult Joline aan. “Collega’s ervaren snel dat het gewoon werkt.” De reflex is eenvoudig: eerst afwegen of een verplaatsing nodig is. “Dat houdt kosten, tijd en uitstoot laag,” zegt Guy. “Maar we zijn ook realistisch,” voegt Joline toe. “Sommige meetings kunnen perfect digitaal, terwijl andere echt vragen om fysiek samen te komen. En er zijn uiteraard collega’s die door de aard van hun werk niet van thuis uit kúnnen werken.”
Eerst afwegen of een verplaatsing nodig is. Dat houdt kosten, tijd en uitstoot laag.
Guy Strauven, Well Being & Sustainability Director bij ITZU
Afstand tot werk
ITZU heeft geen fabrieken, maar maakt impact via mensen, een echte people business. Het bedrijf matcht medewerkers bewust zo lokaal mogelijk. “We stellen mensen bewust lokaal te werk; iemand uit Genk match je niet met een job in Antwerpen/Brussel als dat niet hoeft.” zegt Guy. De fiets is daarbij vaak de gamechanger: “We maken fietsen écht praktisch: via het cafetariaplan kunnen collega’s een (lease)fiets nemen en in ons magazijn staan tien tot vijftien fietsen klaar voor wie tijdelijk vervoer nodig heeft. Zo geraakt iedereen op zijn werkplek. Het lijkt klein, maar het bepaalt letterlijk of iemand zijn werkplek bereikt,” aldus Guy.
We laten niet los
Dit najaar werkt ITZU een mobiliteitsbudget uit, in lijn met de regelgeving die vanaf januari 2026 volledig van kracht wordt. Het doel is niet om een helder en flexibel kader aan te bieden waarin medewerkers hun mobiliteit zelf kunnen samenstellen. “Het moet de goede keuze de gemakkelijke maken,” zegt Joline Derwael. Dat betekent: openbaar vervoer waar het kan, deelmobiliteit of de fiets waar het logisch is, en waar nodig een autocomponent. De nieuwe regeling sluit nauw aan bij de elektrificatie van het wagenpark. “Beleid, infrastructuur en incentives moeten elkaar versterken. Als die drie op één lijn zitten, gaat het vanzelf,” voegt Guy Strauven toe.
Het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) helpt om die vooruitgang gestructureerd op te volgen, maar uiteindelijk is het de dagelijkse toepassing die het verschil maakt. ITZU kiest bewust voor een haalbare aanpak met impact. “We leggen de lat hoog, maar houden het haalbaar. Met kleine stappen die structureel effect hebben,” aldus Guy.