Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Oprichters van Bothive over hun sleutel tot succes
  • 01/04/2021

Oprichters van Bothive over hun sleutel tot succes

Brecht Valcke en Thuur Vandeplassche zijn de oprichters van Bothive. Hun boodschap is: “Volhouden is de sleutel tot succes”. Ontdek ook wat Bryo voor Brecht betekend heeft. 

foto
Oprichters Brecht Valcke (volledig rechts) en Thuur Vandeplassche (tweede van links).
 
Tekst Laurens Fagard

Bedrijf

Bothive zag het levenslicht in 2018. Wat begon als een idee met een chatbot, groeide uit tot een communicatieplatform voor boekhouders. 

‘Beeld het platform in als een uitgebreide inbox waar boekhouders de vragen van hun klanten terugvinden’, aldus één van de oprichters Brecht Valcke. ‘Zo is WhatsApp enorm populair als communicatiemiddel. Maar ook via mail en Facebook komen er nog veel vragen binnen. Ons platform verzamelt al de communicatie en op basis van trefwoorden maakt het een analyse welke persoon de vraag van de klant best beantwoordt. Sinds de effectieve lancering van ons product in september vorig jaar doen nu zo’n 30 boekhoudkantoren beroep op ons.’

Bezielers

Brecht Valcke (23) en Thuur Vandeplassche (23) leerden elkaar kennen tijdens hun studies Nieuwe Media en Communicatietechnologie aan de Hogeschool West-Vlaanderen. Voor één van hun vakken kregen ze de opdracht om mensen via Augmented Reality een IKEA-stoel in elkaar te laten steken zonder een papieren handleiding te gebruiken. ‘Ik was tijdens dat project onder de indruk van Thuur zijn kwaliteiten als developer.’, vertelt Brecht. 
‘Om wat geld bij te verdienen maakte ik op zelfstandige basis al websites voor bedrijven. Toen ik een groot project binnenhaalde, vroeg ik Thuur om assistentie. Sindsdien zijn we blijven samenwerken.’ Ondertussen is Bothive al uitgegroeid tot een team van 6 mensen. ‘Naast Thuur en ik bestaat Bothive uit twee developers, een copywriter en een sales consultant.’

Inspiratiebron

Waarom Brecht en Thuur gekozen hebben om een communicatieplatform te ontwikkelen voor boekhouders? ‘Die doelgroep wekte een zekere nieuwsgierigheid bij ons op. Dat we nu al zo zijn ondergedompeld in die wereld hadden we op voorhand nooit gedacht.’

‘Ons platform heeft als grote voordeel dat het nuttig is voor elk bedrijf die een langdurige klantenrelatie opbouwt. Het enige wat ons dan nog tegenhoudt om over te gaan naar andere sectoren is content in de vorm van vraag en antwoord verzamelen. Zoiets vraagt tijd en middelen en die willen we nu volop benutten om ons huidig product voor boekhouders volledig op punt te stellen.’

USP

‘Er zijn al heel wat communicatieplatformen op de markt maar voor boekhouders zijn we alleszins uniek. Daarnaast is ons vertrekpunt volledig het tegenovergestelde van bestaande producten. Vandaag de dag verzamelen veel platformen al het mailverkeer en brengen hier en daar automatisaties aan. Bij ons is automatisatie de kern van ons platform en daar verschillen we van de rest.’

Grootste uitdaging

‘Twee jaar geleden hadden we onze chatbot klaar en vroegen we hier en daar om feedback. Iedereen vond het fantastisch maar niemand wilde ervoor betalen. Na lang ploeteren vonden we uiteindelijk toch een market fit. Dat kwam door veel te praten met onze klanten over waar hun uitdagingen precies zitten.’

‘Beetje bij beetje kregen we loon naar werken. Als we nu met potentiële klanten praten, merken we dat ze volledig mee zijn in ons verhaal. Dat zien we ook aan onze conversieratio (in dit geval de verhouding van sales tot leads) die hoger is dan gemiddeld. We hebben nu het goede product. De uitdaging is nu om bekendheid te verwerven in de sector. Zodra ons platform tot in de puntjes is uitgewerkt, kunnen we hopelijk rekenen op mond-aan-mondreclame.’

Grootste meevaller

Brecht en Thuur zwoegden twee jaar lang om Bothive te maken zoals het nu is. Een grote verklaring voor dat succes vindt Brecht bij hun klanten. ‘De medewerking die we hebben gehad van accountants om het platform zo goed mogelijk af te stellen is niet te schatten. Ik denk dat onze klanten behoorlijk fan zijn, maar ik ben nog veel meer fan van mijn klanten. Er zijn boekhoudkantoren die onze volledige database hebben gecontroleerd op fouten. Dat gaat soms over 350 antwoorden nalezen, dan kan je wel spreken van een engagement.’
In 2021 en verder.

‘De opstartfase heeft lang geduurd maar nu zijn we helemaal klaar voor de toekomst. Het komende jaar willen we alles in het werk stellen om ons platform volledig af te hebben. We willen onze klanten op gebied van communicatie ontzorgen.’

‘Op middellange termijn zijn we aan het kijken om Bothive te lanceren in Nederland en als dat allemaal goed gaat, zullen we stapsgewijs uitbreiden naar andere dienstverlenende sectoren. Sommigen vragen zich al af wanneer het platform beschikbaar zal zijn voor hun sector (lacht)’

Gouden tip

‘Volhouden. We hebben heel lang geklaagd en gevloekt. “Zou je niet beter stoppen en opnieuw IT-consultant worden?” was het zinnetje dat ontelbare keren is gevallen in gesprekken met familie of vrienden. Het is een bekend patroon. Je omgeving wil je te allen tijde beschermen omdat ze je graag zien. Maar soms moet je gewoon doorzetten en praten met mensen die wel iets zien in jouw product, zoals klanten of investeerders. Het is de sleutel tot succes.’

Bryo

Brecht volgt sinds enkele maanden Bryo ScaleUp, een groeitraject voor jonge ondernemers. ‘De sessies die we nu krijgen zijn heel accuraat en zijn enorm van toepassing op de levensfase waarin Bothive zich nu bevindt. We krijgen tools en methodes mee om aan de slag te gaan met onze uitdagingen. Ook het netwerk heeft een niet te onderschatten kracht. Sophia, onze groepsbegeleider, bracht ons al met verschillende mensen in contact. Ze is heel gemotiveerd om ondernemers te helpen. En nog een leuk weetje: Sophia is ook de naam van onze chatbot.’

Ontdek ook hoe Bryo jou als startende onderneming kan laten groeien en begeleiden. Bekijk de verschillende trajecten.

BryoStandUp
Voor prestarters die de haalbaarheid van hun idee willen testen.
Start oktober 2021 – 10 sessies – 250 euro

BryoStartUp 
Voor ambitieuze start-ups die hun business willen challengen.
Start 23 en 24 april 2021 – 10 sessies – 500 euro

BryoScaleUp 
Voor ondernemers met bewezen businessmodel en schaalbaar product.
Start 6 mei 2021 – 10 sesies – 850 euro

Ontdek het hier

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat