Vanaf 1 januari 2026 moet het mobiliteitsbudget verplicht worden aangeboden aan werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. De aanpassing van de wetgeving laat op zich wachten en zou pas voor het najaar zijn, toch zou de politiek vasthouden aan de timing.
Niet enkel de wetgeving, maar ook bedrijven hebben nood een voldoende voorbereidingstijd om tot een goede implementatie in praktijk te komen. Zo moeten bedrijven hun IT-systemen aanpassen, nieuwe car policies uitwerken, hun mobiliteitsbeleid bijsturen enzoverder. Een harde deadline laten primeren op een goede hervorming lijkt ons dan ook geen goede keuze. Er zijn nog heel wat operationele en technische vragen die onbeantwoord blijven. Bovendien moet een inbreuk op bestaande leasingcontracten vermeden worden.
De overheid heeft de mond vol over administratieve vereenvoudiging, maar hier dreigt administratieve complexiteit aanleiding te geven tot extra kosten en rompslomp voor heel wat bedrijven. Het staat haaks op de beloften tot administratieve vereenvoudiging. Ook al is er momenteel nog geen duidelijkheid over de nieuwe regels, kan je als werkgever toch al een aantal stappen zetten om je voor te bereiden op de puzzel die straks zal moeten gelegd worden:
- Breng in kaart welke werknemers in aanmerking zullen komen voor het mobiliteitsbudget,
- Bepaal welke keuzes je wil aanbieden en hoe je het budget zal bepalen,
- Wil je gebruik maken van platformen om de administratie beheersbaar te houden? Leg dan al de eerste contacten om een partner te selecteren die aansluit bij je mobiliteitsbeleid.
Voka volgt de ontwikkelingen op de voet en blijft aandringen op voorbereidingstijd.
Meer informatie over het mobiliteitsbudget, zoals deze vandaag van toepassing is, kan je hier terugvinden.
Volg je het nieuws graag op de voet? Op 21 oktober van 11 tot 12u organiseert Voka een webinar rond mobiliteitsbudget in samenwerking met SD Worx en KPMG. Zet de datum alvast in je agenda!