Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 05/05/2025

1 Hoe zag Taura Natural Ingredients het levenslicht?

Taura Natural Ingredients is ontstaan in de jaren 70’ van de vorige eeuw vanuit een kiwicoöperatie in Nieuw-Zeeland. Toen al dachten de lokale fruitboeren na over hoe ze waarde konden toevoegen aan hun kiwi’s. Samen met een NieuwZeelandse universiteit ontwikkelden ze een proces om water zeer snel uit fruit te verdampen. In Tauranga, op het noordelijk eiland van Nieuw-Zeeland, werd de eerste fabriek opgericht. Daar komt ook de naam ‘Taura’ vandaan. Toen het bedrijf zich succesvol begon te ontwikkelen, werd naar een Europese vestiging gezocht. Zo kwam men bij het Antwerpse Olen uit. Vandaag zijn we wereldwijd de nummer 1 in onze niche en beleveren wij met onze best-in-class fruitstukjes de hele wereld vanuit onze twee fabrieken in Olen en Tauranga. Binnenkort openen we een derde fabriek in Cedar Rapids, VS. Sinds 2018 maken we deel uit van het beursgenoteerde IFF, met hoofdkantoor in New York.

2 Wat is het businessmodel van Taura Natural Ingredients?

Wij produceren fruitstukjes en hoog-visceuze pasta’s voor droge voedingstoepassingen: chocolade, koekjes, mueslirepen, ontbijtgranen, voedingssupplementen en gezonde snacks. Wereldwijd zijn consumenten zich meer en meer bewust van het belang van een gezonde en evenwichtige voeding. Onze fruitstukjes en -pasta’s spelen daarop in. Er schuilt heel wat kennis en toegevoegde waarde achter onze producten. Dat geeft ons een duurzaam concurrentieel voordeel. Daardoor kunnen we onze producten in de hele wereld verkopen. Onze R&D-afdeling, met 15 medewerkers, ontwikkelt dagelijks nieuwe producten, voor en samen met onze klanten. Hoe wil je je aardbeistukje: een beetje zurig, met een volle fruitsmaak, of eerder een snoepjesaardbei? In welke toepassing wordt het stukje of de pasta verwerkt, en aan welke wetgeving moet er worden voldaan? We ontwikkelen ook samen met de collega’s van IFF nieuwe on-trend concepten, waarmee we onze klanten inspireren en zorgen dat we steeds top-of-mind zijn. Voor onze grootste markten, Europa, VS en Oceanië, hebben we onze eigen verkooporganisatie. Daarnaast werken we op minder strategische markten samen met een aantal lokale partners. Tot slot gebruiken we ook het netwerk van ons moederbedrijf om ons beter op nieuwe markten te kunnen positioneren: Latijns-Amerika, Azië, Midden-Oosten. Zij ondersteunen ons ook bij global accounts en in sommige regio’s waar ze sterker staan dan wij. 

3 Hoe maken jullie het verschil?

Klanten komen naar ons omwille van de sterke smaak van onze stukjes, omdat ze boordevol fruit zitten, en omdat ze zich goed laten verwerken in hun toepassing. Onze producten worden vaak op maat ontwikkeld, zodat ze perfect aan de wensen van onze klanten én de eindconsument voldoen. We zijn daarnaast de enigen in de wereld die een geautomatiseerd en volcontinu waardoor we ook zeer competitief zijn. We willen steeds de beste zijn in wat we doen, en streven naar continue verbetering. Door ook in te zetten op een digital community willen we steeds topofmind van onze klanten zijn, waar in de wereld die zich ook bevinden. Maar wat wellicht nog het belangrijkst is, is dat we één grote familie zijn. We walk the extra mile, voor onze klanten, maar ook voor mekaar. We zijn heel trots op ons team, dat elke dag enthousiast en heel professioneel aan de slag is. Dat vertaalt zich ook in een hoge klanttevredenheid. Onze klanten kopen vaak al tien of twintig jaar bij ons.

4 Wat betekent jouw rol als Global Ambassador Duitsland?

Ik heb beroepsmatig steeds veel op de Duitse markt gewerkt, nu bij Taura, maar ook voorheen in de farmasector en daarvoor in de metaalnijverheid. Tegelijk ervaar ik dat bedrijven vaak terughoudend zijn als het op Duitsland aankomt. Nochtans kan je als Belgisch bedrijf wel degelijk succesvol zijn in Duitsland. Wel moet je - zoals in elk land aandacht hebben voor de specificiteit van de lokale markt. Mijn ervaring, en ik zou het bijna eerder enthousiasme noemen, wil ik graag delen met anderen. Duitsland blijft de grootste economie van Europa. In verhouding met het belang van zijn economie is onze export naar Duitsland echter nog steeds onderontwikkeld. Ik wil graag mijn steentje bijdragen om dat te veranderen. Daarnaast is de rol van Global Ambassador ook een goede gelegenheid om op een prettige manier aan netwerking te doen, en dat is waar we als ondernemer altijd aandacht voor moeten hebben. 

5 Wat brengt de toekomst voor Taura Natural Ingredients?

Vooral in de Verenigde Staten gaat het erg hard. Daarom bouwen we er momenteel onze eigen fabriek. Die beslissing werd al een tijdje geleden genomen en stond dus los van de huidige spanningen rond mogelijke duties tussen de EU en de VS. Maar het zal ons wel ‘dutyproof’maken voor onze lokale business in VS. Daarnaast geloven we rotsvast in de toekomst van gezonde fruitsnacks wereldwijd. Daarom blijven we zwaar in innovatie investeren. We hebben vandaag al producten in portfolio zonder toegevoegde suikers. Maar we werken ook aan de producten van de toekomst: fruitstukjes en -pasta’s met een lager gehalte aan natuurlijke suikers, producten met toegevoegde vitamines en mineralen, enz. Op die manier willen we de concurrentie steeds een stap voor blijven, toegevoegde waarde blijven bieden aan onze klanten en zelf blijven groeien. 

6 Heb je nog tips voor andere ondernemers actief in Duitsland?

Duitsers appreciëren duidelijke taal. Draai dus niet teveel rond de pot, maar communiceer assertief, zonder arrogant te zijn. Als er een probleem is, benoem dat dan. Zeg hoe je het gaat oplossen, en hou je aan je woord. Expertise wordt geapprecieerd; aarzel dus ook niet om je eigen experten mee aan tafel te brengen, ook als dat geen commerciële mensen zijn. De jongere generatie zet zich graag af tegen de oude gewoonte om je met Herr en Frau aan te spreken. Als dat niet meteen duidelijk is, kijk dan hoe collega’s mekaar benoemen. En ja, het wordt het geapprecieerd als je een deftig mondje Duits spreekt.

Vooral in de VS gaat het erg hard. Daarom bouwen we er momenteel onze eigen fabriek.

Peter Forceville

Peter Forceville is voor Voka Global Ambassador Duitsland. Ook interesse om Global Ambassador te worden? Contacteer geheel vrijblijvend Hervée Claeys via hervee.claeys@voka.be.

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie

NTX
Logo Van Havermaet Partner Voka Mechelen-Kempen
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
Deloitte Private
Logo Degroof Petercam Partner Voka Mechelen-Kempen
pfl
Logo VanRoey Parnter Voka Mechelen-Kempen