Skip to main content
  • Nieuws
  • inDeap denkt in oplossingen: “Prioriteiten stellen bevordert je groei”

inDeap denkt in oplossingen: “Prioriteiten stellen bevordert je groei”

  • 14/07/2021

Karen Debruyne, zaakvoerder van inDeap, is al zo’n tien jaar actief in database publishing, en startte in 2018 met haar eigen zaak. Er liggen heel wat (internationale) opportuniteiten, maar groeipijnen zijn daarbij een realiteit. Ze vond daarvoor veel steun in Bryo Scaleup én Mercurio Beyond Borders, en deelt graag haar inzichten. 

Vlaio logo

Wat doet inDeap? 

“Wij automatiseren de inhoud van publicaties, zoals catalogi en prijslijsten, door databases te connecteren met InDesign. Manueel prijzen en andere gegevens up to date houden in verschillende publicaties is een waar huzarenwerkje. Door dit te automatiseren, versnel je het creatieproces, haal je de foutmarge weg, kun je gemakkelijk een publicatie in een andere taal samenstellen en krijgen designers vooral weer ruimte om zich met het creatieve aspect bezig te houden.”

“Wij focussen op connectie met PIM-systemen (Product Information Management), zoals inRiver, Akeneo, etc. Dat zijn databases met marketing-gerelateerde informatie, vooral gebruikt in bedrijven met een groot productportfolio of veel talen. Wij hebben daarvoor een eigen SaaS ‘Magnispot’ ontwikkeld als connectie tussen die PIM-systemen en InDesign, omdat we merkten dat er per klant toch nog vaak veel gecodeerd moest worden om de automatisering deftig te implementeren. Met deze middleware kan de klant zelf configuraties doen, alle data in eigen beheer houden en kosten besparen. Onze software is ook heel bruikbaar voor bijvoorbeeld salesverantwoordelijken, die zo zonder kennis van InDesign snel een publicatie op maat kunnen samenstellen.“


 

Bij Bryo heb ik geleerd hoe belangrijk het is om prioriteiten te stellen. Met teveel dingen tegelijk doen geraak je moeilijk vooruit.

Hoe zag jullie groeitraject er tot nu toe uit? 

“We zijn drie jaar geleden gestart en hebben toen twee early adopters gehad: Lecot en Redoffice. Ondertussen hebben we klanten in Scandinavië, Zwitserland en de Verenigde Staten. 
 

En jullie groeiambities, waar liggen die? 

“Onze ambitie is om tegen 2024 10-12 mensen in dienst te hebben. We willen onze diensten in business consultancy uitbreiden, het volledige development in house nemen, support aanbieden alsook groeien in de whitelabel-markt."

“Een aantal jaar geleden voorspelde men dat print dood zou bloeden, maar we zien in zowel B2B als B2C dat het een belangrijk medium blijft. Onze software is niet enkel bruikbaar voor papier, maar denk bijvoorbeeld ook aan een interactieve pdf. Wij hebben een sterke positie omdat onze SaaS nu kan inspelen op de Europese trend om kleinere, meer getargette publicaties te maken.”


 

Ik wil mezelf vervangbaarder maken, zodat ik nieuwe projecten op poten kan zetten om inDeap te laten groeien.

Welke uitdagingen ondervind je bij het groeien? 

“inDeap bestaat momenteel uit twee personen. Om onze consultingdiensten uit te kunnen bouwen, zijn we op zoek naar profielen met een uiteenlopende skillset – van IT tot marketing tot InDesign. En dat blijkt niet evident."

“We willen ook ons development volledig in house halen. Dat is voordelig op meerdere vlakken: je kunt gemakkelijk een idee testen, zelf alle development opvolgen en snel inspelen op trends. Maar daar lopen we tegen dezelfde bottleneck aan. We zoeken iemand die mee zijn schouders onder de volgende groeisprong wil zetten en kan doorgroeien naar CTO. Maar profielen met die veelzijdige competenties zijn moeilijk te vinden, mede omdat we nu nog relatief klein zijn.”

“Tot nu toe lag onze focus op de productontwikkeling. Nu moeten we onze blik ook op andere aspecten richten, zoals partnerships en meer sales. Daarvoor is het belangrijk dat ik het petje van head of development kan overdragen aan iemand anders en kan beginnen focussen op andere dingen.”
 

Jullie namen deel aan Bryo Scaleup. Wat heb je meegenomen uit dat traject? 

“Ik heb daar veel bijgeleerd van de andere ondernemers die in het traject zitten, omdat je vaak tegen vergelijkbare problematiek aanloopt. Denk maar aan je eerste onboarding als uitbreiding op een klein team, en het juiste profiel daarvoor vinden. Bij Bryo Scaleup kwam ik erachter dat andere scaleups ook daarmee worstelen. Van hen heb ik toen enkele suggesties voor bepaalde selectiekantoren gekregen waarmee zij werken. De groep is heel open, dat is fantastisch om te leren van elkaar.”

“Daarnaast heb ik bij Bryo geleerd over het belang van een goede pitch, oftewel je verhaal goed kunnen brengen. Zeker in onze business moet je een sterke vertaalslag maken van het technische naar het menselijke, en dat was best wel een uitdaging.”

“Tenslotte heb ik via Bryo ontdekt dat het voor je groei heel belangrijk is om prioriteiten te stellen. Focus je eerst op één aspect, zet dat in orde en ga dan pas door naar het volgende aspect. Met teveel dingen tegelijk doen geraak je moeilijk vooruit. Wij hebben dit toegepast in de uitwerking van ons whitelabel-contract. Door alle procedures eerst in detail uit te schrijven, kunnen we dit nu ook aan andere multinationals voorleggen.”
 

Zowel bij Bryo als bij Mercurio is de groep heel open, dat is fantastisch om te leren van elkaar.

Internationaliseren is niet evident; kun je wat meer toelichten over jullie ervaringen op dat vlak? 

“Er is voor ons veel groeipotentieel op de Amerikaanse markt. Maar ondanks de grote vraag daar is het zeker niet eenvoudig. Internationaliseren in Europa was in vergelijking relatief simpel. In de VS is alles heel anders: daar ligt een zware focus op legale aspecten. Denk aan zeer uitgebreide contracten in het Engels, waar het dikwijls in de details zit.”

“Ook cultureel merk ik een groot verschil met Europa. Waar je in Europa best wat binding hebt met een bepaalde klant of partner, is het in Amerika veel vluchtiger. Een Europese klant neemt graag de tijd om zaken dieper te bespreken; in de VS moet je vooral snel resultaat kunnen tonen.”
 

Jullie stapten in Mercurio - Beyond Borders om steun te krijgen specifiek voor zaken doen in de VS?  

“Klopt, en het is zeer nuttig gebleken. Zeker de informatie over het legale systeem was een echte eye opener én noodzakelijk. Ook inzicht krijgen in de verschillen tussen de staten was heel waardevol.”

“Bij lange online infosessies kan je nogal eens je aandacht verliezen, maar dat was hier absoluut niet het geval. De structuur van de sessie, de experts en de kennisdeling waren super. Wederom was de groep heel divers en zeer open. Dat zorgde voor directe netwerking, uitwisseling van contactgegevens en bereidheid om elkaar te helpen – ook buiten de sessies om. Zo heb ik bijvoorbeeld samen met een boekhouder die gastspreker was onze cijfers overlopen. Dat zijn dingen waarvan je anders niet weet waar ze te zoeken, en hier krijg je het eigenlijk mooi op een bordje aangereikt.”
 

Wat houd je jezelf voor ogen om jullie groeitraject gezond uit te kunnen rollen? 

“Ik wil elk deelaspect goed op de rails zetten, want pas dan komt er ook ruimte om mijn andere ideeën te gaan uitwerken. Ik wil mezelf vervangbaarder maken, zodat ik nieuwe projecten op poten kan gaan zetten.”

“Daarbij neem ik nog een les mee die corona ons heeft geleerd: dúrf een knop om te draaien wanneer het nodig is, in plaats van verslagen in een hoekje te kruipen. Zoals mijn headline op LinkedIn zegt: ‘We only think about print solutions’. Het draait om oplossingen vinden in plaats van in problemen denken, en daar kun je jezelf in blijven trainen.”
 

Bryo

voor startende ondernemers

Mercurio

voor internationaal ondernemen

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group