Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 08/03/2024

Beslissing Vlaamse regering maakt komaf met vijf gevaarlijke kruispunten

De A12 in Aartselaar en Wilrijk wordt heraangelegd met drie korte tunnels. Dat heeft de Vlaamse regering vandaag beslist. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is bijzonder opgetogen. 'Na een jarenlange studieperiode is gekozen voor de beste optie: een variant die doorstroming en leefbaarheid combineert. Een uitstekende zaak voor de economische ontsluiting van de regio', aldus Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

De regeringsbeslissing houdt concreet in dat er op de A12 in Aartselaar en Wilrijk vijf onoverzichtelijke, gevaarlijke en drukke kruispunten verdwijnen. 'In 2018 startte ons intens pleidooi om deze loodzware verkeersknoop definitief te ontwarren’, zegt Philippe Heyvaert. ‘In december vorig jaar hebben we er samen met de lokale besturen van Aartselaar, Wilrijk, Rumst, Hemiksem, Niel, Schelle en Hoboken bij de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters nogmaals op aangedrongen om zo snel mogelijk een beslissing te nemen. We zijn dus zeer tevreden dat minister Peeters nu ruimte maakt om het project te realiseren.’ ​

Met deze beslissing kan de overheid alle administratieve voorbereidingen treffen, die nodig zijn om een omgevingsvergunning aan te vragen.

Ook over de variantenkeuze is Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland tevreden. In plaats van één erg lange tunnel of een variant met twee lange tunnels, kiest de Vlaamse regering voor drie korte tunnels. Dat is een oplossing die volop inzet op doorstroomsnelheid. Het is meteen ook een oplossing die het transport van alle ADR-categorieën mogelijk maakt. Tegelijk kunnen ook de lokale wegen blijven dienen om bovengronds bestemmingsverkeer voor bewoning en lokale economische activiteit af te wikkelen. Daarbovenop helpt deze keuze het sluipverkeer in de omliggende gemeenten terugdringen en zijn er kansen voor veilig fietsverkeer en efficiënt openbaar vervoer op de parallelwegen.

‘De hele regio wordt beter van deze oplossing. Zowel onze lokale ondernemingen als de economische ontsluiting van de regio zullen erop vooruitgaan’, besluit Philippe Heyvaert. ‘De beslissing is bovendien een realistische keuze op vlak van bouwtijd en kostprijs. Belangrijk voor het draagvlak als de werf wordt begroot en gepland.’ 

Contactpersonen

Steven Roeland

Mobiliteitsmanager

Philippe Heyvaert

Secretaris-generaal