Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • "Een adviesraad zorgt ervoor dat je afstand neemt van de operationele realiteit"

"Een adviesraad zorgt ervoor dat je afstand neemt van de operationele realiteit"

  • 16/10/2023

Het familiebedrijf Clicktouch creëert oplossingen voor human machine interfaces. Dit in partnership met hun klanten om hen zo te helpen innoveren en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Voor zaakvoerders Cedric Blomme en Bert Destoop werd het tijd om extra expertise in huis te halen. Hoe exact? Via een raad van advies. Ondertussen hebben ze maar liefst zeven vergaderingen erop zitten met hun externe adviseurs Saskia Kinds, Dirk van den Branden en Christophe Moerman. Wij waren benieuwd om te horen welke stappen ze ondertussen hebben gezet!

Van operationeel naar strategisch denken

Ieder bedrijf heeft richting nodig. Daar waren de twee schoonbroers zich maar al te goed bewust van. “Vaak was het overleg tussen ons nog te operationeel. Het hebben van een adviesraad zorgt ervoor dat je jezelf verplicht om af en toe afstand te nemen van de operationele realiteit en om zo strategisch te kunnen denken,” start Bert.
“Het eerste advies dat naar boven kwam van onze adviseurs was om samen met een consultant rond de tafel te zitten en een strategie uit te schrijven. Van missie tot visie. Zeer goed advies, want op die manier was er meer ruimte en tijd om echt in de diepte te gaan tijdens de adviesmeetings,” begint Cedric. “We hadden heel veel vragen waar we nog geen duidelijk antwoord op hadden. Alle beslissingen die we nu nemen, staan steeds in het teken van ons strategisch plan. Als projecten niet passen binnen onze strategie, nemen we deze niet aan. Iets dat we vroeger nooit deden,” vult Bert aan.

Impact op de organisatie

Een strategie uitschrijven is één ding, maar het verhaal moet ook passen binnen je organisatie. Clicktouch werd 37 jaar geleden opgericht met een heel andere richting dan vandaag. “We waren gestart met membraantoetsenbord, terwijl we nu gaan voor industriële totaaloplossingen. Heel veel van onze medewerkers zijn nog steeds aan boord sinds het begin van Clicktouch. Hen meekrijgen in dit totaalverhaal was zeer belangrijk,” vertelt Bert. “Zowel Saskia, Dirk als Christophe hebben veel kennis en expertise als het aankomt op je organisatie verder vormgeven. Een onderdeel hiervan was bijvoorbeeld vacatures invullen, van sales tot projectmanagement. Nieuwe profielen die bijdragen tot onze one-stop-shopstrategie. Dergelijke personen vinden is natuurlijk ook een uitdaging. Dit werd allemaal voorgelegd tijdens onze adviesmeetings, mét concrete oplossingen. Door onze adviseurs kunnen we sneller overgaan tot de implementatie. Zonder hen zou alles zeker langer blijven liggen.”

Productieplant in China

Naast strategie en hun structuur, was hun laatste grote vraagstuk voor hun raad van advies de productieplant in China. “We hebben gemerkt dat onze one-stop-shop vooral een plaats heeft in de industriële markt. Terwijl onze productieplant in China geënt is op consumer business. Op basis van cijfers en hun extra kennis hebben we dus gemerkt dat onze focus vooral op die eerste markt moet liggen. Initieel zochten we omwille van pensionering een nieuwe manager daar, maar dan stel je je al snel de vraag of de plant niet veel ruimer een nieuwe invulling moet krijgen. Je ziet de zaken opeens in een ander daglicht. Het was een zeer interessante oefening.”

Van advies over naar actie

Cedric, Bert, Saskia, Dirk en Christophe hebben op jaarbasis zo’n viertal fysieke meetings. Goed voor veel advies! Maar hoe ga je hiermee aan de slag? “Iedere maand houden we een round-up via Teams om een aantal zaken te overlopen. Op die manier kunnen we onmiddellijk onze next steps aftoetsen en blijft iedereen mee in ons verhaal. We bereiden alle meetings ook steeds goed voor. Hiervoor trekken de adviseurs ook proactief aan onze mouw. We verzamelen op voorhand nodige informatie, maken een agenda op en schrijven onze vragen neer. Het hebben van een voorzitter en timekeeper zorgt er ook voor dat onze meetings altijd efficiënt verlopen,” benadrukt Cedric.

Een goeie match

“We moeten zeker ook Voka bedanken om ons te linken met elkaar. Dirk is top in strategie, Saskia denkt vanuit het HR-standpunt en Christophe helpt ons bij de implementatie in de markt. Anke heeft er echt voor gezorgd dat het zowel op strategisch als menselijk vlak goed klikt,” zegt Cedric. “De profielen zijn perfect complementair. We zijn er zeker van dat we dit zelf nooit konden opzetten. Oorspronkelijk was het idee om te kijken binnen ons eigen netwerk. Uiteindelijk is het altijd best om extern te gaan kijken,” vertelt Bert. “Er moet een ‘click’ met Clicktouch zijn én die is er,” lacht Cedric.
 

Ook zoals Bert en Cedric een raad van advies opstarten?

 Klik hier voor meer info.

Contactpersonen

Anke Cosijns

Groeitrajecten - Bedrijfstoekomst & Bestuur

Dieter Jacobs

Jong Ondernemen - Opleidingen - Bedrijfstoekomst & Bestuur